Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips för pruduktfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

inco

Medlem
Jag ska fotografera några medaljer och plaketter för att lägga ut på nätet och skulle vilja ha lite tips från er som gjort sådant tidigare.

Jag har en D80 med 18-70 objektiv, ingen blixt förutom den inbyggda.

Önskar tips om allt. Bakgrund, belysning (solljus?) mm.

Tack på förhand.
 

Akerstrom

Aktiv medlem
Det beror lite på vad du vill åstadkomma, hur vill du att det ska se ut? I vilket sammanhang ska de visas? Är du stolt över dem? (om de är dina)
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Att döma av ditt album så bör du kunna greja detta på ett bra sätt.
Det är väl lite svårt att ge allmänna tips i ett ämne som är så "basic"

Det jag kan bidra med är råd som att du kan ju ta god tid på dig och experimentera. Följ din egen magkänsla i första hand och sen kan man ju inspireras av andras bilder. Här på fotosidan kan man ju söka och hitta mycket fint.

Bakgrund: Gör det enkelt. Neutral färg som svart, vitt eller grått, välj det som ser snyggast ut.
Ibland har jag använt skinn t.ex en skinnjacka och lagt prylarna på.
Prova att lägga något emellan objektet och bakgrunden för att få lite distans och lyft i bilden.


Ljus: Mycket viktigt är att ha rätt färgtemperatur. Antingen inställd manuellt (eller auto). Det allra bästa är att använda RAW-formatet i kameran.
Enkelt och bra är att använda två lampor med reflektorer. Variera avstånd och vinklar samtidigt som man har koll på reflexer och skuggor.
Mjuka ev. upp ljuset med typ lakansväv framför lampan eller reflektera ljuset. Reflektera kan man göra i en vit pappskiva eller folie.

Glöm ej att prova olika bländare för att testa vilket skärpedjup som gör sig bäst

Klassikern att hänga upp ett tyg som bakgrund och låta det bukta fram under objektet är kanske nästa steg. Då kan man ju även belysa bakifrån och öka djupkänslan, nästan tredimensionellt.

Det var några enkla tips.
Mvh J O
 

inco

Medlem
Tack för tipsen.

Det är inte mina plaketter. Vi ska ha dom på jobbets hemsida.

Jag har fotograferat plaketterna nu och de finns i mitt album om ni är intresserade, jag har inte lagt dom i någon bildpool.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Mjölkvit/frostad (eller hur man nu ska säga) 20L plastdunk och 2-3st 500w bygglampor från olika håll.

Skär hål i dunken, stoppa in produkten, ställ in vitbalansen, och kör på =)
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Tack för tipsen.

Det är inte mina plaketter. Vi ska ha dom på jobbets hemsida.

Jag har fotograferat plaketterna nu och de finns i mitt album om ni är intresserade, jag har inte lagt dom i någon bildpool.

På min skärm fattas det lite kontrast eller stuns i bilden.
Bakgrunden ser ut som den ska vara vit men är lite grå och även plaketterna kan behöva lite mer kontrast.
(Jag brukar lägga en ram runt bilder med ljus bakgrund. En tunn linje räcker bra)
 

inco

Medlem
På min skärm fattas det lite kontrast eller stuns i bilden.
Bakgrunden ser ut som den ska vara vit men är lite grå och även plaketterna kan behöva lite mer kontrast.
(Jag brukar lägga en ram runt bilder med ljus bakgrund. En tunn linje räcker bra)
Tack, jag har lagt upp en bild med ram runt nu.

Jag håller med om att bakgrunden är lite grå, jag försökte åtgärda det men då blev den utfrätt istället så jag tror den får vara kvar som den är. Jag provade även att öka kontrasten efter ditt förslag men det kändes inte bra.

Ramen däremot gjorde bilden något bättre tror jag. En ganska livlös bild och inte särskillt spännande om jag får säga det själv. Men vadå, hur spännande kan några plaketter vara mot en bakgrund av lakan och endast dagsljus genom fönstret.

Tack också till Tomas för ett spännande tips, det ska jag prova någon gång när jag skaffat en stor dunk.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jonny, om jag får din e-adress så kan jag maila en variant av din bild till dig. Spakat lite i PS med kurvor och nivåer.

Din svarta ram tycker jag är lite väl markant, lite sorgekant över det hela.

Mvh J O
 
ANNONS