Annons

Dimage 7,i och hi skillnader

Produkter
(logga in för att koppla)

abbe-l

Aktiv medlem
Jag står i köpatankar inför en Dimage 7 vad är egentligen för skillnader mellan 7, 7i, 7hi funktioner, pixlar etc?
 
Senast ändrad:

Micke H

Aktiv medlem
Pixlarna är desamma i samtliga, den stora skillnaden är väl hastigheten på lite olika sätt...

/Micke
 

abbe-l

Aktiv medlem
Tack för länken och svar, jag trodde det skulle vara större skillnader mellan dessa modeller i och med att det är ju så stora prisskillnader
 

janc

Aktiv medlem
Skillnaden i pris kan nog förklaras av att leverantören vill fasa ut den tidigare modellen så snabbt som möjligt - skulle jag tro....

Men visst är den en "finslipning" det handlar om och man måste bedömma vad förbättringen är värd för egen del.
 

abbe-l

Aktiv medlem
Ja jag tänkte precis det när jag kikade på länken att det var inte så stora skillnader mellan dessa bara några förbättringar och ändå så är det i runda slängar 4000 - 5000 spänn i prisskillnad även till den vanliga 7:an

Sen är det väl vad man tycker är värt att lägga ned, om ett halvår så ligger väl säkert priset bra till för 7hi när nästa uppföljare kommit en 8hi kanske :)
 

janc

Aktiv medlem
Det bästa är väl om du kan prova bägge innan du handlar. Sedan är det ju en smaksak vad bättre JPEG mm är värt.
 

abbe-l

Aktiv medlem
jo det är klart att det är det bästa om man skulle kunna testa kamerorna innan man köper.
Jag tror jag fått ganska stor hjälp av denna och andra trådar på dimage-forumet, jag lutar lte åt 7i hållet

En annan sak jag är lite fundersam över är hur stor bildfilen blir i högsta upplösningen, RAW är det väl den kallas, tänkte mest på om 128 mb minneskort räcker för att ta ett par bilder som man tänkte ha för tryck i A3 och A4 storlek
 

janc

Aktiv medlem
Runt 9MB vill jag minnas. En fördel med 7Hi är den bättre JPEG kvaliten (Extra Fine) vilket ger tillräcklig kvalite men inte större filer än 3 - 4 MB.
 

Gorgus

Aktiv medlem
Om man med 7i tar en bild i superfine (tiff) så kan man inte använda sökaren för att ställa in för nästa bild innan den föregående bilden blivit sparad på flash-kortet.

7hi har en bättre buffring av bilder så detta slipper man med den.

Men om det är värt 4000:- vete 17...
 

janc

Aktiv medlem
Enligt en test jag läste innan jag köpte min Hi (minns inte vilken av alla jag plöjde...) är det i praktiken omöjligt att se någon skillnad i kvalité mellan TIFF bilder och Extra Fine. Jag har inte gjort något försök till uttömmande tester men för de motiv jag testat tycker jag det stämmer. Att JPEG ger en förlust även vid väldigt låg komprimering är naturligtvis fakta, jag säger inte att TIFF / RAW är onödigt! Vilka erfarenheter har ni andra ?

Det är något att ta hänsyn till eftersom det är stor skillnad i upplevd tid att spara en JPEG på 3 - 5 MB jämfört med en TIFF.
 

abbe-l

Aktiv medlem
Ni som har en 7:an eller 7i vilka funktioner saknar ni, som 7hi har ?

och vilka funktioner skulle ni som har 7hi svårt att klara er utan om man nu jämför med 7:an och 7i ? om ni skulle låna en annans dimage 7, 7i

Hoppas att ni förstår vad jag menar :)
 

Arleklint

Aktiv medlem
Jag har 7i, men saknar inget som 7hi har.
Jag behöver inte kunna fota snabba serier.
Jag avser inte koppla till studioblixt.
 

janc

Aktiv medlem
Jag har 7Hi och är enormt nöjd med den men det är svårt att "tänka bort" funktioner. Jag använder nästa alltid ExtraFine vilket ger mycket bra kvalité i kombination med hygglig minnesekonomi, jag vet inte om det skulle krävas TIFF med 7i etc, etc.

Att möjligheterna finns gör att jag använder dom så jag har svårt att besvara din fråga.
 

abbe-l

Aktiv medlem
Jag får tacka för alla synpunkter och har nu införskaffat en dimage 7i jag har vägt funktionerna mot pris.

mvh Abbe
 

jnse

Aktiv medlem
abbe-l skrev:
Ni som har en 7:an eller 7i vilka funktioner saknar ni, som 7hi har ?
Lite sent svar men...

Jag har en 7i, och brukar i princip alltid fota i RAW-läget..
Jag tycker det ibland är väldigt irriterande att vara tvungen att vänta tills kameran har skrivit till kortet innan man kan använda den igen..

Så DET är ju en stor nackdel med 7i (7hi hade väl större minne i kameran?)

Men utöver det så tycker jag det är en skitbra kamera... blev först lite besviken på batteritiden med de medföljande NiMh batterierna, men jag köpte ett 8-pack 2000mAh NiMh batterier och en 2-timmars laddare från cyberphoto och dom batterierna räcker klart mycket längre än dom medföljande 1850mAh batterierna..
 

abbe-l

Aktiv medlem
Jo det är sant att det tar lite tid att spara stora bildfilerna lite tråkigt men men

Tack för tipset med batterierna och laddaren

/Abbe
 
ANNONS