Annons

Katter, skrotbilar och solnedgångar...

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Man behöver inte botanisera länge i galleriet förrän man märker att vissa motiv ständigt återkommer. Katter är det vanligaste djurmotivet, skrotbilar förekommer mycket oftare än icke-skrotade diton, soluppgångar och -nedgångar behöver knappast nämnas. Ni kan säkert komma på fler vanliga motiv.

Varför är vissa motiv så "överrepresenterade" här? Har vi en nedärvd kärlek till katter och solnedgångar? Påverkas vi av vad vi tror andra vill se?

OBS: Jag har inget emot motiven (har själv plåtat otaliga skrotbilar :D) utan är mest bara nyfiken på vad det är som styr våra motivval.

Ordet är fritt.
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Bra, då tar jag ordet och bråkar lite jag också. Solnedgångar är jag så förabbat trött på. Söker på ordet "solnedgång" här på fotosidan och det visar sig att 40 bilder passade in. Herre gud! Jag har sagt det innan. Världen är full av miljarders motiv, varför fastna vid dessa förbannade solnegångar??
Man kan ju knappast kalla det kreativt, eller är det bara slött?

Nej, alla måste upfinna hjulet en gång till. Det är tydligt när man kollar igenom skörden i denna bildlista med solnedgångar. Tråkiga är de, intetsägande. Några har några roliga vinklar, andra kan man göra ett sandwich montage med utan att fatta att det är flera bilder man lagt ihop. Förstår inte hur dessa bilder kan få annat än ettor.

Ordet är fortfarande fritt..
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Intressant fråga. De är ju vackra och väcker känslor redan innan de fastnar på plåten. På så sätt är de ju enkla motiv eftersom redan en medioker solnedgångsbild åtminstone återger lite av känslan man hade när man var där. Och katter är ju söta, så det är en billig poäng. Men man låter sig luras av det låttfångade, att göra en bra katt- eller solnedgång är ju minst lika krävande som ett annat mer "svårsett" motiv. Förmodligen svårare för att ribban sätts högre på de bildkategorier man ser ofta.
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Känsligt ämne kanske.

Tyvärr så får många bilder höga betyg och många kommentarer pga "gullighetsfaktorn"
Att bedömma en kattbild och säga "en klar 5:a för den söta kattungen" bidrar inte till att utvecklas som fotograf.

Fortsätt att ladda upp katter och solnedgångar! men BARA dom som tillför galleriet något.

Om sedan alla familjealbumsbilder stannade i albumet så slapp man använda dyr modemtid i onödan. *är lite gnällig*

Gunnar
*fotar helst hundar*;)
 

Staffan

Aktiv medlem
Jag håller med Jim om katter och solnedgångar. Fina, lättåtkomliga motiv som kan vara allt mellan dåliga och triviala till fantastiska.

Ett försök till svar på Ulfs fråga skulle kunna vara att vi väljer motiv som :
- vi starkt tilltalas av t.ex typ katter och solnedgångar, natur, även ev skrotbilar...
- berättar något; en kollektion, en situation e dyl
- förmedlar känslor, sensualitet
- är häftiga; genomskjutna ägg, vyer av Manhattan etc.
- väcker känslor genom provokation t.ex skorstenar, poliser, våld
- uttrycker ett konstnärligt skapande
- speglar regler i en fotolärobok (usch!)
- eller blandningar av dessa
- uttrycker ett konstnärligt skapande

Vår personlighet och våra huvudsakliga intressen speglas i vårt val av motiv.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
festfotografen skrev:
Tja jag vill nog påstå att det är ett motiv som är klart vanligare än både solnedgångar, katter och skrotbilar :p
Knoddar? Ja, de är konstigt nog underrepresenterade på fotosidan. Undrar varför?
 

Maverick

Aktiv medlem
Jag tror att man fotograferar skönhet, häftiga saker, snygga saker. Och en solnedgång blir knappast mindre skön/snygg/häftig bara för att någon annan fotograferat den före mig. Om man begränsar sig till att fotografera sådant som ingen annan fotograferat så har man en tråkig uppfattning om vad fotografi går ut på, enligt mig.

Läste senaste nummret av FOTO om årets Hasselblads-pristagare som tydligen ägnat flera år åt att fotografera himmel och hav. Dvs ena halvan av fotot är hav och den andra är himmel. Jämfört med det motivvalet så är ju en solnedgång rena paradiset.

Mvh
Maverick
 

gunte

Aktiv medlem
Givetvis är jag enig med solnedgångsmaffian,det kan bli lite mycket..jobba mer med ljuset före,under och efter solens ned/uppgång..och utnyttja detta ljus på detaljer och utsnitt i omgivningen..lägg in ned/uppgången i ett sammanhang ..
mvh/gunte..
 

Helena

Aktiv medlem
Det finns ingen som någonsin upptäkt fulhet genom ett fotografi.
Vi fotograferar alltid det vackra och försöker att förvackra allting.
Ser vi någonting fult som vi vill fotografera så är anledningen att vi finner den fula saken vacker.

Risken är att vi gör det vackra till en vardag så att när vi ser en solned eller uppgång på riktigt så tycker vi att det här har vi juh redan sett...
Det är en av dom största anledningarna till att jag inte vill fotografera det som är för speciellt för mig.
Jag vill inte att det ska förlora sin mystik bara för att jag är lite kamerakåt.

Ang. att vissa saker är överrepresenterade så beror det på att det är just vackra saker i vår närhet... sedan när det kommer till skrotbilar så kan inte jag minnas så speciellt många... däremot så är det fler blommor över allt...
 

gunte

Aktiv medlem
Givetvis är jag enig med solnedgångsmaffian,det kan bli lite mycket..jobba mer med ljuset före,under och efter solens ned/uppgång..och utnyttja detta ljus på detaljer och utsnitt i omgivningen..lägg in ned/uppgången i ett sammanhang ..
När det gäller skrotbilar o.d så visas ofta översiktsbilder som inte ger betraktaren någon direkt "kick"..ge detaljbilder en chans även i detta fall....
mvh/gunte..
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
gunte skrev:

När det gäller skrotbilar o.d så visas ofta översiktsbilder som inte ger betraktaren någon direkt "kick"..ge detaljbilder en chans även i detta fall....
mvh/gunte..
Sagt av detaljbildsmästaren Gunte :D
Men jag håller med. Många bilder är bara tagna som avbildningar. Fina detaljer finns alltid som kan locka intresse.
 

Sumpen

Aktiv medlem
Det är antagligen motiv som väcker våra känslor och som vi med våra kameror försöker fånga, men att försöka fånga en känsla med ett ett visuellt uttryckmedel som bilder är tycker jag är svårt.

Jag har stött på många situationer, typ solnedgångar, läckert ljus etc (inga skrotbilar dock :)) som har väckt mina känslor och som har fått min fotoarm att börja rycka och givetvis har jag riggat utrustningen och försökt att fånga för att därefter delge den känsla som jag upplevde. Av någon jäkla anledning har jag alltid blivit missnöjd. Inte har jag lyckats klämmma in känslan i ett sådan abstrakt medium som bilder som enbart riktar sig till vår visuella kanal, men som iofs kan trigga andra sinnen.

Men det som jag själv tycker kan vara misslyckat kan för andra vara mycket lyckat. Undrar om Ansel Adams verkligen fick fram det han ville förmedla, den känsla han ville föra fram.

Oj, nu känner jag att jag håller på att spåra ut, är hemkommen från en festlig tillställning... Men min tro att visa föremål är mer frekvent än andra är som tidigare insändare redan har skrivit att situationerna väcker känslor, känslor som vi vill fånga och vidareförmedla (hur nu skrotbilar kan väcka känslor, men det kanske Acke kan
svara på...) :)

/erik
 

Efwa

Aktiv medlem
För mig spelar det faktiskt ingen roll vad det är på bilden. Bara bilden ger mig en kick, antingen känslomässigt eller "hur i helvete har han/hon lyckats".

Då kan till och med en solnedgång få mig att rysa.:p
 

sture

Aktiv medlem
Håller med Dig, Ulf! Det blir alldeles för mycket "lättfotade" motiv på gallerisidan. Hur söta de än ter sig för fotografen, så är det som Ulf säger, fulltecknat!

Dela upp gallerisidan i två avdelningar: husdjur + brudar i ett galleri, övrigt i det andra.

Så kan Ulf m fl botanisera utan att rycka på näsan.

Gammal man gör så gott han kan.
 

Leifen

Aktiv medlem
Hej..
Det er inget fel at höra til solnedgångsmaffian.
Man fotar det man har interesse av.Når jag hadde
foto som hobby,var det härligt og fota.Om en gjorde fel så var inte det så farligt.En fikk gjöre et nytt forsök neste gang.
Fota alt ni tycker om,og gi f...i hva andre sier.
Ha det härligt med ditt kamera,og opplev tenningen når fotot sitter som det skal.
At det vil bli et flertall av enkelte motiv må en
vel regne med.Fotosida er jo åpen for alla.
Amatör som proffs og vi lärer av hverandre.
Det har også värt etterlysning på kommentarer på
fotosidan,Det har da i dette tilfellet värt for få.(mener noen)Men det visar seg at nogra av er
blir forbannet av kritikk.Hva da?????
At proffsfotografene värner om hverandre i sine
kommentarer,vil jeg gjerne se bevis på.
Det er enkelte som lider av en froffsfobi,og jag
fattar inte det problemet.
Til slutt:HA EN RIKTIG GOD JUL OG GOTT NYTTÅR
både amatör og proff.
mvh..leif
 

Maverick

Aktiv medlem
Alltså, enligt min åsikt så handlar inte fotografi om att hitta det mest svårtillgängliga eller konstigaste motivet. Oavsett om man letar i macrovärlden eller i den vanliga världen.

Det handlar om att ta den perkfekta bilden av det motiv man har. Måhända är jag lite influerad av österlänsk mystik och filosofi. I vissa former av karate tränar man kator t ex, alla gör samma kator och det gäller att göra den perfekt. När man lyckas uppnår man fullständig harmoni. En annan form är Iaido. Så tar jag en bild på en solnedgång så är jag ute efter att ta den perfekta bilden.

Många här verkar rynka på näsan åt bilder som är vanliga. Jag är precis tvärtom, är det ovanliga bilder så granskar jag dessa extra hårt. Inga extrapoäng pga motivvalet. Rent generellt finnar jag det intressantare att jämföra saker där det finns något att jämföra med.

Någon som lyckats ta den perfekta bilden än?

/Maverick
 

Leifen

Aktiv medlem
Hej igjen..
For ikke og lage flere spörsmål og diskusjoner.
Rettelse:froffsfobi skal väre::proffsfobi.
mvh.leif
 
ANNONS