Annons

Det blir 2 Nikon, en D800(?) och en till som jag behöver hjälp med att välja.

Produkter
(logga in för att koppla)

Benjamin83

Aktiv medlem
Grejen är att jag vill köpa D800 som troligtvis dyker upp i Januari(hoppas man), men min fru vill ha en mindre kamera, men ändå i samma system(Nikon) så vi inte behöver dubbla uppsättningar objektiv = bättre kvalité och mindre att bära.

Funderade på D5100 som ju är Nikons nyaste i lillklassen, men såg att den inte har hjul på framsidan och väldigt få knappar baktill, hur begränsande är detta? Borde vi köpa en D7000 till henne istället? Tänk på att hon vill ha så liten som möjligt, men ändå kompetent, och om handhavandet liknar D800 så kan vi låna varandras kamera också utan att behöva tänka om totalt.

Så.. D7000, D300s, D400(?) eller något annat?

Kravspec på hennes är väl egentligen att den kan filma och ta bra bilder vid höga ison, och för min del ska den helst vara så handhavandelik som en kommande D800, men ändå liten och lätt, så frugan orkar släpa med sig den och använda den.

Förstår att det är en svår spec, men ni som testat lite olika Nikonhus kanske har en åsikt att dela med er av? =)

Har Pentax idag med massa tillbehör men det blir totalt systembyte, och inte till Canon, så försök inte ens.. ;)

Grejen är att jag vill köpa D800 som troligtvis dyker upp i Januari(hoppas man), men min fru vill ha en mindre kamera, men ändå i samma system(Nikon) så vi inte behöver dubbla uppsättningar objektiv = bättre kvalité och mindre att bära.

Funderade på D5100 som ju är Nikons nyaste i lillklassen, men såg att den inte har hjul på framsidan och väldigt få knappar baktill, hur begränsande är detta? Borde vi köpa en D7000 till henne istället? Tänk på att hon vill ha så liten som möjligt, men ändå kompetent, och om handhavandet liknar D800 så kan vi låna varandras kamera också utan att behöva tänka om totalt.

Så.. D7000, D300s, D400(?) eller något annat?

Kravspec på hennes är väl egentligen att den kan filma och ta bra bilder vid höga ison, och för min del ska den helst vara så handhavandelik som en kommande D800, men ändå liten och lätt, så frugan orkar släpa med sig den och använda den.

Förstår att det är en svår spec, men ni som testat lite olika Nikonhus kanske har en åsikt att dela med er av? =)

Har Pentax idag med massa tillbehör men det blir totalt systembyte, och inte till Canon, så försök inte ens.. ;)

D7000 har väl "anklagats" för att ha klent grepp, som passar små händer?
Fast ska det vara litet till måtten generellt så ska det väl vara D3100?

D7000 har väl "anklagats" för att ha klent grepp, som passar små händer?
Fast ska det vara litet till måtten generellt så ska det väl vara D3100?

Tack för ditt svar!

Så D7000 ska vara ganska nätt, men ändå med avancerade funktioner och lite mer knappar?

D5100 och D3100 har jag kollat på och de verkar falla bort p.g.a. sin enkelhet. För få knappar och vred. Främre ratten som sagt..

D300s eller kommande D400 jämfört med D7000 i storlek, grepp då?

Ursäkta att jag tar detta via forum, förstår att jag borde masa ner mig till Scandinavian eller liknande i Sthlm och känna runt på modellerna, men har dåligt med tid, så försöker iaf komma fram till några slutsatser innan så man vet vilka modeller det står mellan, läsa om dem kan jag ju hellre göra hemifrån.. :)

Är det litenhet du är ute efter är ju inte d300s att föredra då den inte är sååå mycket mindre än ex d700. Titta på dpreview, där har du dem sida vid sida så att du kan bilda dig en uppfattning om storleken.

Är det litenhet du är ute efter är ju inte d300s att föredra då den inte är sååå mycket mindre än ex d700. Titta på dpreview, där har du dem sida vid sida så att du kan bilda dig en uppfattning om storleken.

Är inne där och kollar, på side-by-side jämförelser, men bilderna är jättesmå och troligtvis inte skalenliga.
Ser du bilderna sida vid sida någon annanstans där, eller är det inne på deras reviews? Där får man ju inte välja vad man jämför med så det är lite sådär..

Men när jag jämför siffrorna som finns, så verkar det som att jag får glömma användbarheten och gå på en liten modell åt henne.. Hon tycker att min K10D är på tok för tung(iaf med Tamron 17-50/2,8), och den väger in som en D7000, D300s är tyngre..

Får kanske bli en D5100 som tänkt från början ändå, lagom storlek åt henne, och jag behöver bara använda den tills D800 kommer ut.. ;)

Finns en sida på nätet där du kan jämföra olika modeller med varandra, men kommer inte ihåg vad den heter och är på jobbet nu så jag kan inte kolla. Någon annan som vet på rak arm?

Tack för ditt svar!

Så D7000 ska vara ganska nätt, men ändå med avancerade funktioner och lite mer knappar?

D5100 och D3100 har jag kollat på och de verkar falla bort p.g.a. sin enkelhet. För få knappar och vred. Främre ratten som sagt..

D300s eller kommande D400 jämfört med D7000 i storlek, grepp då?

Ursäkta att jag tar detta via forum, förstår att jag borde masa ner mig till Scandinavian eller liknande i Sthlm och känna runt på modellerna, men har dåligt med tid, så försöker iaf komma fram till några slutsatser innan så man vet vilka modeller det står mellan, läsa om dem kan jag ju hellre göra hemifrån.. :)

Tror att D7000 är ditt enda alternativ, D300 (D400?) är i princip lika stora som D700.

[QUOTE
förstår att jag borde masa ner mig till Scandinavian eller liknande i Sthlm och känna runt på modellerna, men har dåligt med tid,/QUOTE]

Borde inte frugan masa sig ner själv
/pia

[QUOTE
förstår att jag borde masa ner mig till Scandinavian eller liknande i Sthlm och känna runt på modellerna, men har dåligt med tid,/QUOTE]

Borde inte frugan masa sig ner själv
/pia

Hehe, jo.. jag menade att vi skulle ner tillsammans isåfall. =)

Grejen är ju att man vill kunna byta mellan kamerorna utan att behöva tänka om totalt tänkte vi. Annars vore nog D5100 klockren som sagt, storleksmässigt och troligtvis bildkvalitetsmässigt.

Hmm, såg precis att D5100 har Pentaspegel och inte Pentaprisma som K10D och de övriga Nikons som jag funderade på. Vad gör det för skillnad? Mindre sökarbild? Mindre ljus?

Och den fungerar visst inte wireless med blixtar, OCH har bara 11 fokuspunkter... som min gamla K10D från 2006..

hmm... får förklara för frugan att så små kameror helt enkelt inte är bra, och köpa en D7000 i stället.

Både mindre och mörkare. Jämför dem i en butik! För mig var skillnaden helt avgörande.

Ok.. får göra det, men det lutar nog åt D7000 till att börja med(bättre än D300s på alla punkter utom autofokus och möjligen greppet för mina händer, men desto bättre/lättare för frugan)

Och D800 när den kommit och ev. lugnat ner nypriset lite, det brukar de väl göra efter några månader, när alla proffs redan uppgraderat till det högre priset antar jag.. :)

Tack så mkt allihopa för era kommentarer, det hjälpte mig att inse att vi måste ner till butiken och kolla. ;)

Hehe, jo.. jag menade att vi skulle ner tillsammans isåfall. =)

Men det var inte det du skrev. Med risk för att bli påhoppad skriver jag ändå, att tar många äkta män tar död på hustruns eventuella fotointresse. Jag tror att ni handlar i god tro och att vi ofta är för mesiga och inte säger ifrån. Låt henne själv ta ansvar för vilken hon vill ha. Vet hon inte skillnaderna kan hon läsa på nätet. Bra början att lära känna sin kamera. Att kunna låna objektiv av varandra, det blir nog inte av. För bökigt. Tänk om ni vill ha samma samtidigt?
Stötta henne i hennes val om du har mer kunskap.
D7000 har ett utmärkt grepp för oss med lite mindre händer. Lätt att använda, motoriskt. Man kan ju börja med gröna programmet och växa. Innan man har börjat vet man ju inte vart intresset leder. Men jag använder aldrig min till att filma, så angående filmning kan jag inte yttra mig.
/pia

Men det var inte det du skrev. Med risk för att bli påhoppad skriver jag ändå, att tar många äkta män tar död på hustruns eventuella fotointresse. Jag tror att ni handlar i god tro och att vi ofta är för mesiga och inte säger ifrån. Låt henne själv ta ansvar för vilken hon vill ha. Vet hon inte skillnaderna kan hon läsa på nätet. Bra början att lära känna sin kamera. Att kunna låna objektiv av varandra, det blir nog inte av. För bökigt. Tänk om ni vill ha samma samtidigt?
Stötta henne i hennes val om du har mer kunskap.
D7000 har ett utmärkt grepp för oss med lite mindre händer. Lätt att använda, motoriskt. Man kan ju börja med gröna programmet och växa. Innan man har börjat vet man ju inte vart intresset leder. Men jag använder aldrig min till att filma, så angående filmning kan jag inte yttra mig.
/pia

Nej, fast i vårt fall är hon egentligen inte så intresserad av tekniken, utan hon vill kunna ta bra bilder utan att jag är med överallt och fotar åt henne. Hennes intresse för foto har ökat, men hon känner att hon just nu inte har tid eller orkar lära sig samband mellan bländare och slutare o.s.v. Hon vill bara ha en snabbguide i hur hon tar bra bilder i olika situationer, vilket troligtvis leder till mkt A och ev S läge.

Att de mindre modellerna föll bort är nog mest p.g.a. autofokusen som jag vet att hon avskyr på min Pentax, kan hända att en ny D5100 är bättre, men den har fortfarande bara 11 punkter varav 1 korsmätande(?).

När vi åker på semester o.s.v. så är det skönt att inte behöva ha 2 kameraväskor för olika objektiv, utan jag bär objektiven i min väska och hon bär sin kamera med det objektiv hon vill använda i sin handväska.

Normalzoom lär man ju ha för bägge ändå..

Jag tänkte exakt samma sak: Kan inte frun få tänka själv?

Visst FÅR hon det, men hon har bett mig kolla upp det och köpa en kamera åt henne/oss.

Ang. att ha en liten och bra kamera så föreslog jag Pentax K5 som hon ju skulle kunna använda med alla objektiv jag redan har i stället för att sälja dem, men hon ville prompt ha samma märke som jag tänkt byta till(Nikon) för att inte släpa med dubbla uppsättningar objektiv överallt.

Jag hade valt en modell med motor i huset om optiken skall delas mellan kamerorna.
Och ett 18-105 till den mindre APS-sensorn.

Hehe, höll precis på att skriva ihop ett annat köprådsinlägg ang. 18-105 som standardobjektiv åt D7000. Hon gillar inte att hålla på och byta objektiv, så därför tänkte jag att det kunde vara lagom.

Funkar det objektivet bra?

Aha, ännu ett STORT poängavdrag för D5100 där då, jag trodde den klarade autofokus med alla objektiv.

Lite underligt att en som tänker i banorna att skaffa en D800 behöver rådfråga om enklare modeller, borde själv kunna ge råd istället. Men har man bara "kunskapen" att Canon är totalt oanvändbart så kanske det finns anledning att be om råd.

ANNONS
Götaplatsens Foto