Annons

Utspädning av stoppbad

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy Lindholm

Aktiv medlem
Hej!
Hur mycket skall jag späda upp 12%-ig (Winborgs) ättikssprit med vatten för att få ett bra stoppbad för framkallning av svartvita kopior?
 
Koncentrationen bör vara ca 2-4% efter spädning med vatten. Bara att ställa upp en ekvation och lösa ut X, som symboliserar spädningsgraden.
 
Man ska använda 2-procentig ättiksyrelösning. 20 ml konc ättiksyra till 1 liter vatten. För att få 12-procentig ättikssprit att bli 2-procentig bör den väl spädas 1+5 eller räknar jag fel? Min matte är inte så tillförlitlig alltid. Högre konc än 2 % är ej rekommendabelt eftersom man då härdar gelantinet i emulsionen i så hög grad att både fixering och sköljning försämras.
 
Graal skrev:
Högre konc än 2 % är ej rekommendabelt eftersom man då härdar gelantinet i emulsionen i så hög grad att både fixering och sköljning försämras.
Hur lång tid kan det ta innan jag ser om jag gjort nån sån tabbe? Alla kopior senaste året är fortfarande i behåll, men det borde snart börja märkas kanske?
/Lotta (slopade kokboken under flera månader och "kryddade" med ättika "efter smak")
 
2% är alldels för starkt om man eftersträvar hållbarhet på sina bilder.

Ett stoppbad bör ha ett pH av cirka 4,9 och det ger en lösning på runt 0,5-0,7%.

Starkare gör ingen nytta snarare skada eftersom en sur emulsion lättare binder negativa joner som är mycket svåra att skölja bort.

Vissa slaggprodukter som kommer påverka hållbarheten suger sig fast hårdare i emulsionsrackaren ju surare den är.
 
Mikael (eller någon annan), skulle du vilja utveckla lite mer ex till hur många kopior kan 2 liter 0,5-0,7% lösning räcka till. Varför rekommenderas det att inte spara ätticksstop utan blanda nytt varje framkallningstillfälle.
MVH Eva
 
Senast ändrad:
Liza skrev:
Mikael, skulle du vilja utveckla lite mer ex till hur många kopior kan 2 liter 0,5-0,7% lösning räcka till.

Jag kan bara nämna vad jag tror.
Jag byter kemi efter 30 stycken 18x24 per liter vätskor. Gäller framkallare-stopp-fix.
Att jag drar gränsen vid 30 stycken är för att tillverkarna brukar ange framkallarens kapacitet till den mängden. Jag har själv märkt en försämrad svärta om jag gör fler bilder.
Fixet vill man inte ha för mycket restsilver i, gränsen går runt 30 stycken även där.

När jag en gång i tiden mätte pH i stoppet vill jag minnas att pH inte blev för högt efter 30 stycken 18x24 i 0,7%-ig lösning. Vad som sker efter 53 stycken vet jag inte. Hur högt pH-värdet kan gå innan avbrytningsfunktionen försämras för mycket har jag ingen aning om.

Mer exakt svar än så kan jag inte ge.
Att pH skall inte skall ligga under 4,9 är dock vetenskapligt klarlagt. Finns skrivet om sådant i mer vetenskapliga artiklar/böcker.

Varför rekommenderas det att inte spara ätticksstop utan blanda nytt varje framkallningstillfälle.

Vet ej.
 
ps.

Jag låter alltid bilderna rinna av i tio-femton sekunder mellan baden (beroende på storlek). En 18x24 tar med sig 10-15 milliliter vätska om man bara lyfter den snabbt mellan baden.

Så jag bara doppar i papperet i stoppet, rör om lite och sedan lyfter jag upp papperet för avrinning. Det tar cirka tio sekunder för stoppet att ersätta framkallaren i emulsionen. Sedan behövs det inte mer.
Fiberpapper får trettio sekunder innan avrinning.
 
Kunde inte låta bli att "dutta" lite som jag brukat på samma känn, för att sedan mäta. Jag klarade det nog perfekt;) eller iaf har jag nog inte använt för mycket..

Fast ni menar alltså att stoppet är så petnoga? Film över 6 min sköljer jag bara i vatten, kopior har alltid fått en "dutt" ättika eller annat stopp i vattnet, men det är först sista månaderna (sedan jag köpte riktigt stopp) som jag börjat mäta det.

Kan förändringar på kopiorna kommma upp till ett helt år senare? eller borde det märkas ganska snart?
/Lotta (bakar bröd "på en höft" också)
 
lotelo skrev:
...Kan förändringar på kopiorna kommma upp till ett helt år senare? eller borde det märkas ganska snart?

Sa du ”dutta”?

Arggh, mitt hjärta. Hämta konjaken.


Förändring kan man inte tala om.
Om en bild påverkas kanske det syns efter 35 år. Eller nio. Det beror på förvaring, sköljning, material i papperet.
Stoppets pH är bara en del i processen.
Men det kostar inget att vara petig så jag slarvar inte.


För övrigt har jag en elektronisk precisionsvåg, ett Junghans-ur, fem litermått samt en laboratorietermometer i köket när jag lagar mat.

Termometern används bland annat för att kolla så alkoholen inte dunstar (vid 78,5°) när glöggen värms.
 
Senast ändrad:
mipert skrev:
2% är alldels för starkt om man eftersträvar hållbarhet på sina bilder.

Denna konc rekommenderas bl.a av Pär Lundkvist som är en av våra främsta "mörkrumsrävar". Kodak har 1,6 % i sina rekommendationer. Deras (gamla) stoppbad var konc ättiksyra som skulle spädas 16ml per liter vatten.
 
ANNONS