Annons

Lee Littlestopper vs. 3-stop gråfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Ja jag kan absolut inte bestämma mig. Har idag ett Lee bigstopper som används då och då. Men känner ibland att det är lite väl häftigt, speciellt när det närmar sig skymning. Därför tänkte jag skaffa mig ett lite svagare filter men kan inte bestämma mig för om jag ska köpa ett 3-stop filter eller ett Littlestopper på 6steg.
Fotar i stort sett bara landskap och då gärna med långa slutartider och även rinnande vatten.
Någon som har erfarenhet av båda filter och kan berätta vilket som ni använder mest?
Kanske littlestopper blir för kraftigt vid rinnande vatten? vill ju ha kvar struktur i vattnet och över en sekund vill jag inte ha i alla fall.

Vad hade ni köpt?

Verkar svårt att hitta 3-stop gråfilter till filtersystem. I alla fall om man vill köpa i sverige (vilket jag vill)
tipsa gärna om ni vet vart man köper. Krav är att det ska vara bra kvalitet och inte ha massa färgstick så alla billiga varianter går bort med en gång .

/andreas
 

Thuflan

Aktiv medlem
Jag har både 10 steg som 6 steg Leefilter och tycker fungerar fint, 6 steg används mest till långa slutartider mm så min rekommendation är att skaffa ett 6 steg om du redan har Leesystemet.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Jag har både 10 steg som 6 steg Leefilter och tycker fungerar fint, 6 steg används mest till långa slutartider mm så min rekommendation är att skaffa ett 6 steg om du redan har Leesystemet.
Förstår inte riktigt vad du skriver men...

vad använder du ditt bigstopper till då om du använder littlestopper till långa slutartider?

och vad menar du med "Jag har både 10 steg som 6 steg Leefilter" ?

Sen spelar det ingen roll att det är just LEE, bara det är av bra kvalitet och passar min filterhållare från LEE och det gör det så länge filtrena är 100mm
 

Thuflan

Aktiv medlem
Lite luddigt skrivet..
Använder 6 stegs mest till långa slutartider (höjer isot för att det ej ska bli allt för luddigt vatten) , 10 stegs använder jag mycket sällan, enbart vid skarpt ljus.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Lite luddigt skrivet..
Använder 6 stegs mest till långa slutartider (höjer isot för att det ej ska bli allt för luddigt vatten) , 10 stegs använder jag mycket sällan, enbart vid skarpt ljus.
okej, nu var inte tanken att jag skulle ersätta mitt bigstopper, utan jag skulle köpa ett filter till som jag ska komplettera med.

Men att höja upp iso känns inte optimalt tycker jag. Man vill inte ha grusiga bilder.
 

Matte P

Medlem
Jag har ett Little Stopper och upplever att det blir lite för mörkt när jag fotar rinnande vatten i skymning och mulen dag i skog.
Jag ska själv köpa ett på 3steg snart pga det.
Jag äger också Big Stopper men har inte använt det många gånger sen jag köpte Little Stopper.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Jag har ett Little Stopper och upplever att det blir lite för mörkt när jag fotar rinnande vatten i skymning och mulen dag i skog.
Jag ska själv köpa ett på 3steg snart pga det.
Jag äger också Big Stopper men har inte använt det många gånger sen jag köpte Little Stopper.
Egentligen skulle jag nog också vilja byta ut mitt bigstopper mot ett littlestopper för jag tror man klarar sig på ett littlestopper. Om jag vill ha silkeslent vatten vid skymning så är det inte nödvändigt med 10 steg. Kanske mitt på dagen men då fotar jag i stort sett aldrig ändå.

En kombination av littlestopper och ett tre-stop hade nog varit perfekt tror jag.

Vart ska du köpa ditt 3-stop?
 

Matte P

Medlem
Egentligen skulle jag nog också vilja byta ut mitt bigstopper mot ett littlestopper för jag tror man klarar sig på ett littlestopper. Om jag vill ha silkeslent vatten vid skymning så är det inte nödvändigt med 10 steg. Kanske mitt på dagen men då fotar jag i stort sett aldrig ändå.

En kombination av littlestopper och ett tre-stop hade nog varit perfekt tror jag.

Vart ska du köpa ditt 3-stop?
Jag har inte forskat så mycket i det än men det lutar år lee från photax.se
 

Matte P

Medlem

andreassofus

Aktiv medlem
Jag chattade med photax nu och det där filtret har utgått och ersatts av ett nytt som ska vara bättre enligt Lee.
Men tyvärr så drog priset iväg, och inte lite heller :(

https://www.photax.se/product/lee-proglass-ir-nd-100mm-3-stop
attans. det nya priset svider ju lite faktiskt. Ser också att NISI har samma priser på alla deras filter.

men förstår inte riktigt varför Lee 3-stop måste vara dyrare än bigstopper och littlestopper.

undrar vad Haida är för kvalitet. dom har ett 3-stop för 1299kr
https://www.kamda.se/haida-nanopro-mc-nd-filter-for-100mm-systemet-nd8
dock slut i lager.
 

Hujeta

Aktiv medlem
okej, nu var inte tanken att jag skulle ersätta mitt bigstopper, utan jag skulle köpa ett filter till som jag ska komplettera med.

Men att höja upp iso känns inte optimalt tycker jag. Man vill inte ha grusiga bilder.
Bilderna blir ju inte grusiga för att du höjer iso två steg från basiso. Jag tror att poängen var att om man kan vara lite flexibel med bländare och isoval så har man rätt stor spännvidd för slutartiden så att du kan klara dig med ett 6-stops filter. Personligen hade jag valt ett 3-stegs filter för att fota skymningen.

Det är klart, är man fast besluten att använda F16 och iso 50/100 utan att överstiga 1 sekund slutartid så måste man ha flera filter som passar exakt med ljuset men annars anser jag att man kan klara sig bra på ett par filter.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Bilderna blir ju inte grusiga för att du höjer iso två steg från basiso. Jag tror att poängen var att om man kan vara lite flexibel med bländare och isoval så har man rätt stor spännvidd för slutartiden så att du kan klara dig med ett 6-stops filter. Personligen hade jag valt ett 3-stegs filter för att fota skymningen.

Det är klart, är man fast besluten att använda F16 och iso 50/100 utan att överstiga 1 sekund slutartid så måste man ha flera filter som passar exakt med ljuset men annars anser jag att man kan klara sig bra på ett par filter.

Skulle aldrig fota annat än lägsta iso så länge det inte är nattbilder eller handhållet. Men jag är petig och vill ha perfekta bilder (med mina ögon sett)
 

bloo

Aktiv medlem
Om ni vill ha bra filter kan ni ju titta på Formatt-Hitech. I mina ögon betydligt bättre än både Lee och Haida. Köps enklast antingen via E-bay eller direkt från http://www.formatt-hitech.com/filters.

Jag använder 6 stop + 10 stop rätt mycket. Det som ser mest användande är faktiskt mitt 16 stops...
 

andreassofus

Aktiv medlem
Om ni vill ha bra filter kan ni ju titta på Formatt-Hitech. I mina ögon betydligt bättre än både Lee och Haida. Köps enklast antingen via E-bay eller direkt från http://www.formatt-hitech.com/filters.

Jag använder 6 stop + 10 stop rätt mycket. Det som ser mest användande är faktiskt mitt 16 stops...
har haft formatt-hightech också. Bytte dock till Lee. På vilket sätt skulle dom vara bättre menar du? ingen direkt skillnad om du frågar mig mer än att formatt gav lite mer lila färgstick än Lee.

Formatt har väl mycket platfilter också medans Lee har glas vilket jag tycker är bättre.
 
ANNONS