Annons

Namibia på egen hand

Produkter
(logga in för att koppla)

djungel

Aktiv medlem
Jag kommer med största sannolikhet att åka till Namibia nästa höst/vinter och planerar att hyra en vanlig enkel bil och köra runt i drygt 3 veckor med hyrd campingutrustning/vanligt tält. Målet är att ha mycket gott om tid vid varje fotoplats och inte ha allt för mycket bokat så jag kan vara flexibel. Minst 7 dagar i Etosha känns nödvändigt och Swakopmund/Walvis Bay upp mot en vecka kan bli aktuellt.

Önskar tips på bra fotoplatser (främst djur/fåglar) men även andra naturmotiv. Skelletkusten och Sossusvlei går bort p.g.a. fordonets 2-hjulsdrift. Organiserade dagsturer till otillgängliga platser till rimliga priser är också ett komplement. Övriga tips om billiga campingar mm tas emot med glädje.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Sälkolonin vid Cape Cross tror jag man kommer till utan 4x4. Sen höst (typ nov-dec) borde vara rätt tid för ungar o parning.
 

djungel

Aktiv medlem
Sälkolonin vid Cape Cross tror jag man kommer till utan 4x4. Sen höst (typ nov-dec) borde vara rätt tid för ungar o parning.
Tack Erland. Den platsen hade jag missat hittills i mitt sökande och jag kommer troligen i början av november. Enda kruxet verkar vara att saltet på vägarna tydligen tar hårt på bilen, men det är kanske längre norrut detta problem är som störst. Jag prickar in platsen på min önskelista.
 

Yeye

Aktiv medlem
Som många andra har även jag funderat på att åka till Namibia. Det ligger helt klar högt på min lista och att hyra en bil och köra själv är ett av alternativen som jag har funderat på ett tag. Samma med Sydafrika och jag kanske tar ledigt en längre period för att göra det.
Skriv gärna mer när du vet hur dina planer blir.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Enda kruxet verkar vara att saltet på vägarna tydligen tar hårt på bilen, men det är kanske längre norrut detta problem är som störst.
Även i Etosha är det ganska salt. Men jag har aldrig upplevt att saltet orsakar akuta problem (har bl a kört tvärs över Makgadikgadi Pan) och det är ju en hyrbil?
 

djungel

Aktiv medlem
Även i Etosha är det ganska salt. Men jag har aldrig upplevt att saltet orsakar akuta problem (har bl a kört tvärs över Makgadikgadi Pan) och det är ju en hyrbil?
Det låter betryggande.
Jag funderar på att hyra en av de minsta/billigaste bilarna men ta med full försäkring. Jag hyrde bil på Island förra månaden och där var jag förbjuden att köra på vissa vägar (terräng) med min hyrda Toyota Yaris men det gjorde jag tydligen ändå av misstag.

Cape cross verkar funka bra som dagsutflykt från Swakopmund.

Så då har jag följande platser klara (i mina tankar) Windhoek-Etosha-Walvis Bay- Swakopmund och cape cross.

Fler tips på platser eller annat ni rekommenderar, gärna i närheten av ovanstående platser eller på vägen mellan dessa. Även tips på sådant man absolut kan hoppa över.
 

djungel

Aktiv medlem
Som många andra har även jag funderat på att åka till Namibia. Det ligger helt klar högt på min lista och att hyra en bil och köra själv är ett av alternativen som jag har funderat på ett tag. Samma med Sydafrika och jag kanske tar ledigt en längre period för att göra det.
Skriv gärna mer när du vet hur dina planer blir.
Mina planer var först att ta både Sydafrika med främst Kruger park en vecka och Namibia2-3 veckor. Men nu lutar det mest åt att koncentrera mig på Namibia och bara ta lite enklare oplanerade sysslor i eller nära Johannesburg eftersom jag ändå skall dit på vägen. Till Sydafrika kommer jag dessutom säkert fler gånger. Jag är sådan att jag alltid värdesätter att komma till nya länder.

Jag kommer att fortsätta att både söka tips och meddela vad mina planer blir till slut. Troligen bestämmer jag mig helt januari-februari även om resan är november 2018. Brukar vara bra att vara ute minst 6-8 månader i förväg.
 

djungel

Aktiv medlem
Jag brukar gå upp nån klass från de allra minsta, till economy eller compact. Ofta är prisskillnaden inte så stor men man får säkrare o bekvämare bil. Brukar hitta bra priser på t ex http://resor.kelkoo.se/biluthyrning eller www.momondo.se
Det var en VW-polo jag kollade som var billigast ca 5000 kr och nästa steg en Toyota Corolla för ca 7000 kr. Är toyotan så mycket bättre kan jag lägga till den summan. Nästa steg upp till 4W är däremot uteslutet.

Sen behövs ju även plats för en hel del packning. safaritält och liggunderlag mm är ju inte precis av trekkingmodell. Ett kylskåp tänkte jag också hyra och ha i bilen för stekarna och ölen :)
 

Carl Svante

Aktiv medlem
Namibia

Hej,

Det går alldeles utmärkt at ta sig fram med 2 hjulsdrift (vi hyrde en liten VW) i stora delar av Namibia. Förutom i huvudstaden är det i princip ingen trafik. Vi gillade mest:

Etoscha är precis så fantastiskt som alla säger. Fantastiskt djurliv och dramatiska landskap. Enkelt att ta sig fram och det finns gott om parkvakter att fråga. På en vecka hinner du utforska parken bra. Stora delar av året är det dock väldigt hett...

Waterberg är bra för noshörningar - vi såg 7-8 på en safari. Det räcker dock att stanna i 1-2 dagar.

Sossusvlei är fantastiskt att köra i. Tycker det är en fördel att rå sig själv när man vill fotografera landskap.

Vi jobbade en vecka som volontärer på en privat "nationalpark". Väldigt lärorikt att höra biologer förklara djur och natur - men tufft att arbeta i värmen. Tyvärr har den parken lagt ner sin volontärverksamhet men det finns säkert andra.

Även om djur och natur var i fokus var det också intressant att besöka slumområdena. Vi träffade en anställd på vandrarhemmet som följde med oss en eftermiddag. Kan rekommenderas! Man skall nog inte åka dit utan sällskap.

Walvis Bay var enda besvikelsen - tog en standardbåttur och såg väldigt lite. Dessutom är det mycket långt dit.

Svante
 

djungel

Aktiv medlem
Hej,

Det går alldeles utmärkt at ta sig fram med 2 hjulsdrift (vi hyrde en liten VW) i stora delar av Namibia. Förutom i huvudstaden är det i princip ingen trafik. Vi gillade mest:

Etoscha är precis så fantastiskt som alla säger. Fantastiskt djurliv och dramatiska landskap. Enkelt att ta sig fram och det finns gott om parkvakter att fråga. På en vecka hinner du utforska parken bra. Stora delar av året är det dock väldigt hett...

Waterberg är bra för noshörningar - vi såg 7-8 på en safari. Det räcker dock att stanna i 1-2 dagar.

Sossusvlei är fantastiskt att köra i. Tycker det är en fördel att rå sig själv när man vill fotografera landskap.

Vi jobbade en vecka som volontärer på en privat "nationalpark". Väldigt lärorikt att höra biologer förklara djur och natur - men tufft att arbeta i värmen. Tyvärr har den parken lagt ner sin volontärverksamhet men det finns säkert andra.

Även om djur och natur var i fokus var det också intressant att besöka slumområdena. Vi träffade en anställd på vandrarhemmet som följde med oss en eftermiddag. Kan rekommenderas! Man skall nog inte åka dit utan sällskap.

Walvis Bay var enda besvikelsen - tog en standardbåttur och såg väldigt lite. Dessutom är det mycket långt dit.

Svante
Tack för info Svante. Angående Waterberg. Behövde du reservera en tältplats eller kunde man komma dit oanonserad?

Angående slumområden så är min erfarenhet efter att ha vistats i dessa i 20-tal länder att det oftast är där man träffar de trevligaste människorna och har de mest intressanta mötena. Men jag tar inte med en kamera när jag går för en öl i slummen. Borde väl inte vara farligare i Namibias slum än i övriga Afrika/Asien/Latinamerika. Eller så blir man lurad eftersom Namibia som helhet verkas så otroligt säkert. Vilken stads slum var det du besökte?

Walvis Bay? Var det så dåligt? Långt dit? Jag tänkte ta någon vecka läng kusten för fiske/valar/sälar/sjöfåglar mm. Då kommer man väl nästan alltid till Swakopmund och/eller Walvis bay?

Sossusvlei? Köra där? Jag trodde det var omöjligt utan specialfordon. Eller kan man köra med vanlig bil till närheten och hyra 4w bil/motorcykel för kort tid?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Sossusvlei? Köra där? Jag trodde det var omöjligt utan specialfordon. Eller kan man köra med vanlig bil till närheten och hyra 4w bil/motorcykel för kort tid?
Vägen som går in i Sossusvlei är bland de slätaste och finaste du stöter på ute på landsbygden i Namibia :)

Det är bara sista biten fram till Deadvlei det är krav på fyrhjulsdrift (på grund av mjuk sand), men där kan du ställa den egna bilen och åka sista biten med bilar som kör bussturister och andra som anlänt dit med egna bilar (den där sista biten tar bara sisådär 10 minuter enkel resa).
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Kylskåp låter onödigt och komplicerat. Under de resor jag kör i Namibia, med 8 till 16 personer använder vi kylboxar. Det finns is att köpa över allt.

Om du får tag på en bil typ Duster med hög frigång, då kan du köra i stort sett över allt. När du kör i mjuk sand tömmer du lufttrycket i däcken så mycket du kan.

Tag med lagningssatts för att reparera punkteringar. Finns hos Biltema. En enkel billig luftkompressor är nästan ett måste om du inte har två reservdäck.

Det kan bli kallt om nätterna och mycket varmt när du ska sova siesta. Anpassa tältet där efter.

Vill du veta mer kan du ringa mig.

Trevlig resa!
 

djungel

Aktiv medlem
Kylskåp låter onödigt och komplicerat. Under de resor jag kör i Namibia, med 8 till 16 personer använder vi kylboxar. Det finns is att köpa över allt.

Om du får tag på en bil typ Duster med hög frigång, då kan du köra i stort sett över allt. När du kör i mjuk sand tömmer du lufttrycket i däcken så mycket du kan.

Tag med lagningssatts för att reparera punkteringar. Finns hos Biltema. En enkel billig luftkompressor är nästan ett måste om du inte har två reservdäck.

Det kan bli kallt om nätterna och mycket varmt när du ska sova siesta. Anpassa tältet där efter.

Vill du veta mer kan du ringa mig.

Trevlig resa!

Tack Alve

Kylskåp/frysskåp kostar ca 50 kr per dag och hyrs tillsammans med tält mm. 12 volt i bilen och 220 inkopplat på de campingar om/där el finns. Men hur bra de är vet jag inte så kanske det blir en vanlig islåda.

Dustern har jag kollat men tyvärr är denna typ av bilar alldeles för dyra att hyra för en person. Jag har färdats genom Botswanas svåraste sandpassager så jag har lite koll på svårigheterna.

Tälten är nog alltid samma typ i Afrika? Vanliga canvastält som man reser själv på 5 minuter. Brukar köra öppna luckor runt om men har varit med om en sandstorm som dränkte tältet så det har jag i åtanke.

Jag övervägde faktisk din resa Alve som verkar mycket bra men låg en månad för tidigt för mig och så vill jag denna gång resa 100% själv vilket ju funkar i Namibia men inte i de länder jag rest genom tidigare. Din resa verkar vara bättre upplagd än det mesta jag sett hos andra.

Tack för tipsen.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Kylskåp/frysskåp kostar ca 50 kr per dag och hyrs tillsammans med tält mm. 12 volt i bilen och 220 inkopplat på de campingar om/där el finns. Men hur bra de är vet jag inte så kanske det blir en vanlig islåda.
50 kr per dag för kylskåp låter ok, men blir några slantar när man slår ihop det. Jag är nyfiken på hur mycket du betalar för hyra av hela campingpaketet. Blir det billigare att ta med tält, sovsäck från Sverige? Kanske lite tungt i packningen när man ska flyga, men bara undrar.

För övrigt är det helt ok att resa på egen hand i Namibia. Bra campingställen över allt. Det man kanske missar är den lokala guidningen, men det kan kompenseras genom att vara där en längre tid och leta fram guldkornen själv.
 

djungel

Aktiv medlem
50 kr per dag för kylskåp låter ok, men blir några slantar när man slår ihop det. Jag är nyfiken på hur mycket du betalar för hyra av hela campingpaketet. Blir det billigare att ta med tält, sovsäck från Sverige? Kanske lite tungt i packningen när man ska flyga, men bara undrar.

För övrigt är det helt ok att resa på egen hand i Namibia. Bra campingställen över allt. Det man kanske missar är den lokala guidningen, men det kan kompenseras genom att vara där en längre tid och leta fram guldkornen själv.
ca 100 kr för allt per dag för två personer + 35 kr om man vill ha eldriven kyl. Inkluderar tält, liggunderlag, kök, bord stolar bestick mm Ej sovsäck men den kostar nog bara några kronor. Om temperaturen håller sig över 8 grader på natten i november kommer jag att ta med en kompakt sovsäck. I övrigt vill jag inte ta med mer än nödvändigt. Det blir ändå 15 kg fotoutrustning och lite kläder man skall släpa på. max 3000 kr för utrustningen räknar jag med för 3 veckor men då är det ju "lyxcamping" med bord och stolar :)

Angående lokala guider så kommer jag nog att ta några standarddagsturer i de fall det behövs båt eller terrängbil. kanske t.o.m. helikopterflyg eller liknande. Jag snålar på boende men inte på upplevelser. I övrigt kanske jag inte hittar de mest ovanliga djuren utan guide men kan å andra sidan ägna tre dagar åt motljusbild på en noshörning eller annat man kan komma på.
 
ANNONS