Produktfotografering - Utrustning - Fotosidans Forum
Annons
  #1  
Gammal 2017-10-12, 10:03
PhotoCut
 
Medlem sedan: sep 2017
Inlägg: 17
Obs! Produktfotografering - Utrustning
Hej,
Jag är en egen företagare med huvuduppgift som produktfotograf åt ett företag. Vårt samarbete har pågått i cirka ett år och de är väldigt nöjda med mina bilder; men jag känner att jag vill uppdatera mig när det gäller utrustning. Min kund har stora produkter som är runt 150-200 cm höga och cirka 100 cm breda. Det är reklammaterial för butiker - dvs. pappställ och reklampelare. De flesta produkterna har en blank yta med laminering.

Jag är i stora drag en nybörjare inom produktfotografering - speciellt studiofotografing och jag har en extremt gammal systemkamera; en CANON EOS 400D.

1) Jag tänkte köpa ett nytt kamerahus, då det helt klart är på tiden. Har använd min flitigt i över 10 år men känner att det är dags att uppgradera. Jag tittade på Canon EOS 700D och undrar om det kan vara ett alternativ? Jag har intresse för video och klippning, så den funktionen känns också lockande. Vad tror ni om den kameran?

2) Jag skulle också vilja ha tips på ett bra objektiv som passar produktfotografering av stora produkter.

3) Jag har idag en simpel studio med vitt lakan, ställning och tre softboxs. Detta funkar i stort sett bra men jag har problem med ljusreflektioner i produkterna, pga dess blanka yta. Jag får därför i många fall dra ned på belysning och vinkla bort lamporna så att de inte hamnar direkt på produkten för att undvika ljusblänk. Ljuset får jag senare fixa i efterbehandlingen, men i många fall känns det som jag förlorar kvalitet på detta sätt. Någon som har några tips?

Angående utrustning; jag söker bra budgetvänliga varianter, då företagsekonomin är lite begränsad nu i "starten." Tack på förhand!

Senast redigerad av PhotoCut den 2017-10-12 klockan 10:26.
  #2  
Gammal 2017-10-12, 10:54
lofling
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 1 678
PhotoCut skrev: Hej,
Jag är en egen företagare med huvuduppgift som produktfotograf åt ett företag. Vårt samarbete har pågått i cirka ett år och de är väldigt nöjda med mina bilder; men jag känner att jag vill uppdatera mig när det gäller utrustning. Min kund har stora produkter som är runt 150-200 cm höga och cirka 100 cm breda. Det är reklammaterial för butiker - dvs. pappställ och reklampelare. De flesta produkterna har en blank yta med laminering.

Jag är i stora drag en nybörjare inom produktfotografering - speciellt studiofotografing och jag har en extremt gammal systemkamera; en CANON EOS 400D.

1) Jag tänkte köpa ett nytt kamerahus, då det helt klart är på tiden. Har använd min flitigt i över 10 år men känner att det är dags att uppgradera. Jag tittade på Canon EOS 700D och undrar om det kan vara ett alternativ? Jag har intresse för video och klippning, så den funktionen känns också lockande. Vad tror ni om den kameran?

2) Jag skulle också vilja ha tips på ett bra objektiv som passar produktfotografering av stora produkter.

3) Jag har idag en simpel studio med vitt lakan, ställning och tre softboxs. Detta funkar i stort sett bra men jag har problem med ljusreflektioner i produkterna, pga dess blanka yta. Jag får därför i många fall dra ned på belysning och vinkla bort lamporna så att de inte hamnar direkt på produkten för att undvika ljusblänk. Ljuset får jag senare fixa i efterbehandlingen, men i många fall känns det som jag förlorar kvalitet på detta sätt. Någon som har några tips?

Angående utrustning; jag söker bra budgetvänliga varianter, då företagsekonomin är lite begränsad nu i "starten." Tack på förhand!
Har själv ingen erfarenhet av produktfoto men har en bra bok hemma, Light, science and magic. Bordet kunna hjälpa dig. Tror för övrigt du kan behöva använda en sk gobo för att få bra resultat.
  #3  
Gammal 2017-10-12, 11:25
Billensth
 
Medlem sedan: sep 2013
Inlägg: 12
Tips från Fotograf Stefan Tell
Jag tycker att Fotograf Stefan Tells sidor är bra att få tips, idéer och förslag på hur ta olika typer av bilder produkter, porträtt och annat.

Stefans sida om produktfotografering:
http://www.stefantell.se/Produktfotografering.html

Stefans Blogg:
http://www.stefantell.se/blogg/

Lycka till
Anders
  #4  
Gammal 2017-10-12, 12:11
Lahn
 
Medlem sedan: okt 2016
Inlägg: 71
PhotoCut skrev: Hej,
Jag är en egen företagare med huvuduppgift som produktfotograf åt ett företag. Vårt samarbete har pågått i cirka ett år och de är väldigt nöjda med mina bilder; men jag känner att jag vill uppdatera mig när det gäller utrustning. Min kund har stora produkter som är runt 150-200 cm höga och cirka 100 cm breda. Det är reklammaterial för butiker - dvs. pappställ och reklampelare. De flesta produkterna har en blank yta med laminering.

Jag är i stora drag en nybörjare inom produktfotografering - speciellt studiofotografing och jag har en extremt gammal systemkamera; en CANON EOS 400D.

1) Jag tänkte köpa ett nytt kamerahus, då det helt klart är på tiden. Har använd min flitigt i över 10 år men känner att det är dags att uppgradera. Jag tittade på Canon EOS 700D och undrar om det kan vara ett alternativ? Jag har intresse för video och klippning, så den funktionen känns också lockande. Vad tror ni om den kameran?

2) Jag skulle också vilja ha tips på ett bra objektiv som passar produktfotografering av stora produkter.

3) Jag har idag en simpel studio med vitt lakan, ställning och tre softboxs. Detta funkar i stort sett bra men jag har problem med ljusreflektioner i produkterna, pga dess blanka yta. Jag får därför i många fall dra ned på belysning och vinkla bort lamporna så att de inte hamnar direkt på produkten för att undvika ljusblänk. Ljuset får jag senare fixa i efterbehandlingen, men i många fall känns det som jag förlorar kvalitet på detta sätt. Någon som har några tips?

Angående utrustning; jag söker bra budgetvänliga varianter, då företagsekonomin är lite begränsad nu i "starten." Tack på förhand!
Om du vill undvika speglingar kan en polfilter vara praktiskt och relativt prisvärt. Problem kan det bara blir om dina tre blixtar belysa scenen från olika håll. Men då borde det fungera att använda två filter över varandra.
  #5  
Gammal 2017-10-12, 17:01
fotobollfoto
 
Medlem sedan: jun 2017
Inlägg: 141
Lahn skrev: Om du vill undvika speglingar kan en polfilter vara praktiskt och relativt prisvärt. Problem kan det bara blir om dina tre blixtar belysa scenen från olika håll. Men då borde det fungera att använda två filter över varandra.
Två polfilter över varandra borde bli väldigt dåligt, om jag fattat polarisering rätt. Ställda 90 grader mot varandra släpper de inte in något ljus. Ställda i samma vinkel så blir det ingen skillnad jämfört med bara ett filter. Och alla vinklar däremellan förmörkar gradvis insläppet av ljus.
Rätta mig om jag har fel. Grundskolefysiken från sjuttiotalet kan ligga fel i minnet.
  #6  
Gammal 2017-10-12, 18:24
Lasse Åbom
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 31
fotobollfoto skrev: Två polfilter över varandra borde bli väldigt dåligt, om jag fattat polarisering rätt. Ställda 90 grader mot varandra släpper de inte in något ljus. Ställda i samma vinkel så blir det ingen skillnad jämfört med bara ett filter. Och alla vinklar däremellan förmörkar gradvis insläppet av ljus.
Rätta mig om jag har fel. Grundskolefysiken från sjuttiotalet kan ligga fel i minnet.
Nej, ska inte rätta dig. Du har så rätt du kan ha! Det är bara att ta två polaroidglasögon och vinkla dem 90 grader mot varandra och försöka se något igenom. Dessutom tar inte polfilter bort speglingar utan endast reflexer.
  #7  
Gammal 2017-10-12, 18:42
Lahn
 
Medlem sedan: okt 2016
Inlägg: 71
fotobollfoto skrev: Två polfilter över varandra borde bli väldigt dåligt, om jag fattat polarisering rätt. Ställda 90 grader mot varandra släpper de inte in något ljus. Ställda i samma vinkel så blir det ingen skillnad jämfört med bara ett filter. Och alla vinklar däremellan förmörkar gradvis insläppet av ljus.
Rätta mig om jag har fel. Grundskolefysiken från sjuttiotalet kan ligga fel i minnet.
Jag är inte helt säker men är det inte bunden till ljuskällors position? Om du bara har solen förstår jag att det blir problem med två polfilter. Men om du använda tre blixtar från olika håll borde man kunna blockera deras reflexioner med två polfilter. Rätta mig kanske jag minns också fel ;-)
  #8  
Gammal 2017-10-12, 18:59
Lahn
 
Medlem sedan: okt 2016
Inlägg: 71
Lasse Åbom skrev: Nej, ska inte rätta dig. Du har så rätt du kan ha! Det är bara att ta två polaroidglasögon och vinkla dem 90 grader mot varandra och försöka se något igenom. Dessutom tar inte polfilter bort speglingar utan endast reflexer.
Spegling är en reflexion

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Reflexion_(fysik)

Kolla gärna under polfilter Wikipedia på tyska, finns fina exempelbilder hur en polfilter förminskar eller förstärka en spegling.
  #9  
Gammal 2017-10-12, 22:04
PhotoCut
 
Medlem sedan: sep 2017
Inlägg: 17
Tack för allas input. Det lutar mot att det får bli pol-filter. Jag visste ärligt talat inte vad det var förrän jag googlade och upptäckte att man kunde ha det på både kameran samt på studioblixtarna. Jag har inga blixtar, utan tre softboxar (så jag vet inte om pol-filter fungerar på dessa.)

Jag äger denna studio: https://www.vidaxl.se/e/871847582110...tudiobelysning
Samt en extern blixt: http://www.nissindigital.com/files/SE_Di622_NC0907.pdf

En fråga; jag kan inte ljussätta genom att vinkla softboxarna direkt på produkten då ljus reflektas direkt. Utan jag brukar få använda dessa boxar vinklade ovanför produkterna samt bakom dem, så använder jag min externa blixt vinklat bort från produkten och som får agera huvud-ljuskälla. Det blir en hel del efterbehandling för att få till rätt ljus. Svarta, blanka reklampelare är absolut svårast. Men ni menar alltså att ett pol-filter på kameran skulle få bort blänket trots att jag ser det med blotta ögat (ifall jag skulle rikta softboxarna mot produkten)?

Se bifogad fil. Det är sådana här jag fotar. OBS - inte mina bilder. Och man ser ju även här hur dessa fotografer inte lyckats att få bort blänket.

En annan fråga: Vilket objektiv bör jag välja för produktfotografering av sådana här stora produkter - dvs. höjd upp mot 2 meter, bredd ca 40 cm?
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	2Stand (kopia).jpg
Visningar:	53
Storlek:	30.3 KB
ID:	144765  

  #10  
Gammal 2017-10-12, 22:30
HenryB
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 443
Vilken optik du skall välja är avhängt på vilket avstånd du har till motivet.
  #11  
Gammal 2017-10-13, 04:46
unoengborg
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 2 704
Canon hade länge ungefär samma sensorteknik oavsett modellnamn. Skillnaden i det här fallet främst att 700D har fler pixlar. Blir dina bilder alltför pixliga i de storlekar kunden behöver kan det hjälpa att uppgradera till 700D annars inte. Ska det vara större skillnader i bildkvalitet förutom eventuell pixlighet behöver du titta på Canons senare modeller som t.ex 80D eller möjligen 750/760D

Annars bättre lägga tid och pengar på bättre ljussättning.
  #12  
Gammal 2017-10-13, 04:57
fotobollfoto
 
Medlem sedan: jun 2017
Inlägg: 141
PhotoCut skrev: [...]
Se bifogad fil. Det är sådana här jag fotar. OBS - inte mina bilder. Och man ser ju även här hur dessa fotografer inte lyckats att få bort blänket.
[...]
Vill du verkligen få bort blänket?
Om produkten är blank svart - Pianolack exempelvis är ju ett begrepp - så ska väl det framhävas i produktbilden. Kan jag tycka.
Svårigheten är att få till en snyggt ”naturligt” blänk.
  #13  
Gammal 2017-10-13, 05:21
Lahn
 
Medlem sedan: okt 2016
Inlägg: 71
PhotoCut skrev: Tack för allas input. Det lutar mot att det får bli pol-filter. Jag visste ärligt talat inte vad det var förrän jag googlade och upptäckte att man kunde ha det på både kameran samt på studioblixtarna. Jag har inga blixtar, utan tre softboxar (så jag vet inte om pol-filter fungerar på dessa.)

Jag äger denna studio: https://www.vidaxl.se/e/871847582110...tudiobelysning
Samt en extern blixt: http://www.nissindigital.com/files/SE_Di622_NC0907.pdf

En fråga; jag kan inte ljussätta genom att vinkla softboxarna direkt på produkten då ljus reflektas direkt. Utan jag brukar få använda dessa boxar vinklade ovanför produkterna samt bakom dem, så använder jag min externa blixt vinklat bort från produkten och som får agera huvud-ljuskälla. Det blir en hel del efterbehandling för att få till rätt ljus. Svarta, blanka reklampelare är absolut svårast. Men ni menar alltså att ett pol-filter på kameran skulle få bort blänket trots att jag ser det med blotta ögat (ifall jag skulle rikta softboxarna mot produkten)?

Se bifogad fil. Det är sådana här jag fotar. OBS - inte mina bilder. Och man ser ju även här hur dessa fotografer inte lyckats att få bort blänket.

En annan fråga: Vilket objektiv bör jag välja för produktfotografering av sådana här stora produkter - dvs. höjd upp mot 2 meter, bredd ca 40 cm?
Eftersom du använda dig av flera blixter samtidigt kan det blir svårt med polfilter ändå. Med en polfilter kan du bara dämpa seglingen av en blixt inte dem andras. Om du fotografera i ett vit rum som inte är allt för stort, kan du också vända blixtarna mot väggarna. Då reflektera dessa ljuset och blir som en jättesoftbox. Då borde reflekteringarna på produkten blir mycket mjukare och inte utbränd. En bra bieffekt om du rikta blixten bakom produkten mot väggen, så blir bakgrunden helt vit. Då är det mycket enkelt att friställa motivet.
  #14  
Gammal 2017-10-13, 08:21
Lasse Åbom
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 31
Lahn skrev: Spegling är en reflexion

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Reflexion_(fysik)

Kolla gärna under polfilter Wikipedia på tyska, finns fina exempelbilder hur en polfilter förminskar eller förstärka en spegling.
Ur den synpunkten har du naturligtvis rätt. Det jag och andra kallar reflexion är vad som här kallas diffus reflextion. Ett polfilter tar ju aldrig bort en spegling av t ex byggnad i en spegelblank sjö. Men däremot dämpar polfiltret reflexer från en ljus himmel. Vilket fiskare insett då de ofta använder polaroidglasögon, fiskarna syns bättre i klara vatten.
För att återgå till praktisk fotografi så handlar det helt enkelt om ljussättning. Prova olika belysningsvinklar, det kan ta tid men till slut fungerar det. Och då spelar storlek och takhöjd på studion stor roll. Jag har jobbat som fotograf ett helt yrkesliv och främst livnärt mig på just produktfotografering. Har aldrig använt polfilter i de sammanhangen, har provat men det har inte tillfört något.
  #15  
Gammal 2017-10-13, 08:46
Lahn
 
Medlem sedan: okt 2016
Inlägg: 71
Lasse Åbom skrev: Ur den synpunkten har du naturligtvis rätt. Det jag och andra kallar reflexion är vad som här kallas diffus reflextion. Ett polfilter tar ju aldrig bort en spegling av t ex byggnad i en spegelblank sjö. Men däremot dämpar polfiltret reflexer från en ljus himmel. Vilket fiskare insett då de ofta använder polaroidglasögon, fiskarna syns bättre i klara vatten.
För att återgå till praktisk fotografi så handlar det helt enkelt om ljussättning. Prova olika belysningsvinklar, det kan ta tid men till slut fungerar det. Och då spelar storlek och takhöjd på studion stor roll. Jag har jobbat som fotograf ett helt yrkesliv och främst livnärt mig på just produktfotografering. Har aldrig använt polfilter i de sammanhangen, har provat men det har inte tillfört något.

"Ett polfilter tar ju aldrig bort en spegling av t ex byggnad i en spegelblank sjö."
Det är just det denna filter kan - magic!
Polfilter dämpa eller förstärka reflexioner på icke metalliska ytor som lack, glas eller VATTEN. Om denna reflex nu är diffust eller hård spelar ingen roll, för det är ju inte reflexen som ä diffus det är ljuset som är diffus eller hård som reflekteras. Ett polfilter gör ingen skillnad på diffust eller hård ljus.

https://de.wikipedia.org/wiki/Polarisationsfilter

Också om du inte kan läsa tyska, skrolla lite ner i artikeln. Kolla på bilens motorhuv, första bilden är tagen utan polfilter, i andra bilden blockera polfiltret ljuset som kommer uppifrån (spegling blir tydligare och mera mättade i sina färg, samma effekt som du prata om för att skapa en mörkare eller mera blå himmel ) tredje bilden polfilter blockera ljuset som reflekteras från motorhuven (spegling blir i centrum nästan eliminerad) En svagare spegling än på exempelbilden skulle blockeras mycket effektivt.

Detta är ganska viktigt vid produktfotografering (till exempel bilar) Bara för att man inte använda det kan de finnas områden då det är praktiskt, som för han som skapade tråden.
Besvara

Bokmärken

Taggar
produktfotografering , studiofotografering , utrustning

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:17.



B+W Polariastionsfilter HTC