Annons

Ta med min splitter nya X100F till Bali?

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Hej allihop, detta hade kanske passat bättre i något reseforum, men tänkte att det kan vara intressant med andra fuji-fotografers erfarenheter av att resa och fotografera med en kamera från Fujifilm.

Jag varit i England och USA tidigare, men nu ska jag till Bali i Indonesien. Ska jag ta med mig min nya X100F dit eller är det dumt? Jag är väldigt kluven i frågan! Är rånrisken stor? Förstår folk och eventuella tjuvar att det är en modern svindyr digitalkamera, eller tror de bara jag är nån hipster med en konstig gammal analog kamera? Jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag blir av med den.. Jag och min Sambo är ganska färska på att resa utanför Europa och USA så det blir en väldigt "turistig" semester såhär första gången i Indonesien, vi kommer ta det säkra före det osäkra i alla lägen..

Sen tänker jag på det här med luftfuktighet och att ta med kameran in ifrån 35 graders värme till ett hotellrum med airkondition... Klarar kameran det? När jag läser om det säger de flesta att det minsta man kan göra för att vara på den säkra sidan är att låta den ligga kvar i kameranväskan i 3 timmar (!) när jag kommit in till hotellrummet så den acklimatiserar sig till rumstemperaturen... Men det är ju helt sjukt länge?!

Behöver jag vara orolig? Vad ska jag tänka på om jag tar med den till Bali?

Tack på förhand!
 

jkm

Aktiv medlem
Hej allihop, detta hade kanske passat bättre i något reseforum, men tänkte att det kan vara intressant med andra fuji-fotografers erfarenheter av att resa och fotografera med en kamera från Fujifilm.

Jag varit i England och USA tidigare, men nu ska jag till Bali i Indonesien. Ska jag ta med mig min nya X100F dit eller är det dumt? Jag är väldigt kluven i frågan! Är rånrisken stor? Förstår folk och eventuella tjuvar att det är en modern svindyr digitalkamera, eller tror de bara jag är nån hipster med en konstig gammal analog kamera? Jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag blir av med den.. Jag och min Sambo är ganska färska på att resa utanför Europa och USA så det blir en väldigt "turistig" semester såhär första gången i Indonesien, vi kommer ta det säkra före det osäkra i alla lägen..

Sen tänker jag på det här med luftfuktighet och att ta med kameran in ifrån 35 graders värme till ett hotellrum med airkondition... Klarar kameran det? När jag läser om det säger de flesta att det minsta man kan göra för att vara på den säkra sidan är att låta den ligga kvar i kameranväskan i 3 timmar (!) när jag kommit in till hotellrummet så den acklimatiserar sig till rumstemperaturen... Men det är ju helt sjukt länge?!

Behöver jag vara orolig? Vad ska jag tänka på om jag tar med den till Bali?

Tack på förhand!
Bäste Hr Karisma!

Varför inte ta en försäkring?? Ha det gött!
 

FiCa1

Aktiv medlem
Ta med X100F!

Hej allihop, detta hade kanske passat bättre i något reseforum, men tänkte att det kan vara intressant med andra fuji-fotografers erfarenheter av att resa och fotografera med en kamera från Fujifilm.

Jag varit i England och USA tidigare, men nu ska jag till Bali i Indonesien. Ska jag ta med mig min nya X100F dit eller är det dumt? Jag är väldigt kluven i frågan! Är rånrisken stor? Förstår folk och eventuella tjuvar att det är en modern svindyr digitalkamera, eller tror de bara jag är nån hipster med en konstig gammal analog kamera? Jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag blir av med den.. Jag och min Sambo är ganska färska på att resa utanför Europa och USA så det blir en väldigt "turistig" semester såhär första gången i Indonesien, vi kommer ta det säkra före det osäkra i alla lägen..

Sen tänker jag på det här med luftfuktighet och att ta med kameran in ifrån 35 graders värme till ett hotellrum med airkondition... Klarar kameran det? När jag läser om det säger de flesta att det minsta man kan göra för att vara på den säkra sidan är att låta den ligga kvar i kameranväskan i 3 timmar (!) när jag kommit in till hotellrummet så den acklimatiserar sig till rumstemperaturen... Men det är ju helt sjukt länge?!

Behöver jag vara orolig? Vad ska jag tänka på om jag tar med den till Bali?

Tack på förhand!
Mr Karisma. Om du inte tar med X100F, vad ska du då plåta med? Mobilen, eller en gammal billig kompakt från anno dazumal? Bilderna från er Bali-resa är väl värda att bevaras i så hög kvalitet som möjligt. Jag har ingen erfarenhet av Bali, men jag har plåtat med Leica M Monochrom i san Diego, Los Angeles och San Francisco utan problem. Även nemas problemas i Italien. Nikon D300 plåtade jag med i Kina 2009 (då var den en semiproffskamera i toppklass) utan problem. Det gäller att läsa på lite om platserna man besöker och vad man ska vara uppmärksam på och vad man ska undvika. Vad gäller fukt o.dyl. så kan jag bara säga att jag aldrig upplevt några problem med min X100 (version 1) som hängt med på Galapagos-kryss, ökenexkursion i USA (bl.a. i Death Valley) och molnskogsexkursion i Ecuador (100% luftfuktighet). Så jag rekommenderar dig absolut att ta med den bästa kamera du har på en sån resa. Om du inte gör det och du kommer hem med halvdana bilder, så kommer du att ångra dig.

/ mvh, FiCa1
https://www.sawantphotography.com/

PS. Och, så där vidare "svindyr" är ju inte en X100F, även om det naturligtvis svider i såväl själ som plånbok om man blir av med den.

PSS. Kolla vad täcker er hemförsäkring täcker upp.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
När det gäller kondens är väl problemet det motsatta.
Kall torr kamera från luftkonditionerat rum tas ut i varm fuktig luft. Fukten i luften kondenseras på och i kameran.

I Sverige på vintern har vi problemet efter fototuren. Från kall torr utomhusluft till varm fuktig inomhusluft.

Det är teorin.

Men jag vet inte hur stor risken är på riktigt. Jag använder ofta kameran även på vintern. Jag gör inget för att skydda den mot kondens när jag kommer hem. Jag har aldrig råkat ut för någon skada eller något funktionsfel.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Lx3

Mr Karisma. Ser att du också har en Panasonic LX3. Ta för 17 med den också! En superbra resekamera som jag plåtat med i bl.a. Rom och New York. Kompletterar X100F perfekt.

/ mvh, FiCa1
 

FiCa1

Aktiv medlem
Svindyr är ett relativt begrepp.
Nja, håller inte riktigt med om det när det gäller digitalkameror. Om vi skippar de döende kompaktkamerorna och håller oss till DSLR och spegellösa, så verkar priserna i amatörsegmentet börja runt 4.000 kr och sluta nånstans vid 20.000+ kr. En X100F kan man få för strax över 10 papp (enligt snabb googling). Så rent objektivt är en X100F vare sig "svindyr" eller "superbillig". Den subjektiva upplevelsen i den privatekonomiska kontexten, är naturligtvis en annan femma.

/ mvh FiCa1
 

PeterWem

Aktiv medlem
PS. För tydlighets skull: jag har dock ingen erfarenhet av Fuji
Min X100 hängde sig på bländare 2 under mitt år i Japan. Tog ett tag innan man kunde reklamera den i Sverige och under tiden fick det bli porträttbilder för hela slanten. Fast detta var fabrikationsfel och hade inte med kondens att göra ;)
 

martinot

Aktiv medlem
Har tyvärr inte varit på Bali än (skulle gärna åka dit, till Borneo och Singapore något gång), men har däremot plåtat mycket i nästan hela Japan, inklusive söderön Okinawa (väldigt varmt fuktigt tropiskt klimat) med Fujikameror utan problem. Har även plåtat en hel del i södra Kina, Hong Kong och varma fuktiga Taiwan med Panasonic Lumixkameror utan minsta problem.

Ta absolut med dina kameror!

Normalt sunt förnuft tillsammans med normal aktsamhet och försiktighet med tanke på ficktjuvar och växling mellan kallt/varm räcker nog normalt väldigt långt skulle jag misstänka (även om jag som sagt inte själv varit på Bali än).

Blir nog en grymt trevlig resa! Glöm som sagt inte att föreviga den på ett bra sätt.

Lycka till! :)
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Min gamla X100 har varit med på ett antal resor. Bland annat på Bali. Inga problem med vare sig kondens eller annat. Jag glömmer ändå alltid bort om det borde bli kondens på väg in eller ut från rummet, så jag har aldrig försökt undvika det.

Folk stjäl vad som helst om de kan och vill. Även en billig kamera kostar väldigt mycket om man har en balinesisk lön. Jag ser till att alltid ha en bra kamerarem ett par varv runt handleden oavsett var jag är. Ett par gånger genom åren har det ryckt till i kameran, men jag har ryckt hårdare än tjuven.
 

Christer2

Aktiv medlem
Jag tror absolut inte att Bali skulle vara värre än, säg London, så du behöver nog inte vara speciellt misstänksam mot utlänningar bara för att du rör dig utanför Europa eller ens utanför din egen hemort. Dock behöver du ju inte testa verkligheten alltför hårt, som att till exempel lägga kameran obevakad på ett uteserveringsbord medan du går på toaletten, för så hade du inte vågat (eller bort) göra ens i din egen hemort.

Skall du skydda kameran mot kondensfukt så bör du vara mer försiktig när du lämnar hotellrummet och går ut i (den fuktiga) verkligheten än tvärtom. Gör som svensk vintersäsong - lägg kameran i en plastpåse och låt denna bli fuktig av kondens när kameran förflyttas TILL varm, fuktig omgivning (om nu kameran har blivit väldigt nerkyld av luftkonditioneringen).

För ett antal år sedan glömde en kompis en av sina kameror vid ett snabbstopp, och fototillfälle, i Kina. Bussen åkte sedan några kilometer vidare, till nästa fotoplats. Dit kom en andfådd svettig kines på cykel. Han hade sett den bortglömda kameran och jagat efter bussen på sin cykel så att kameran kunde förenas med sin ägare. Märk väl - detta hände alltså i utlandet !!!
 

MrKarisma

Aktiv medlem
du behöver nog inte vara speciellt misstänksam mot utlänningar bara för att du rör dig utanför Europa . Märk väl - detta hände alltså i utlandet !!!
Oj, har du verkligen missförstått min oro. Det är inte "utlänningar" jag är rädd för utan för att få min utrustning antingen skadad eller stulen.
 

elgenper

Aktiv medlem
Allmän uppmärksamhet är A och O, både borta och hemma. Har gått med Hasselblad eller Leica på diverse ställen på jorden, numera med lättare digitalgrejor (med ålderns rätt). Enda allvarliga stöldförsöket var på T-centralen här i Stockholm (ficktjuv eller presumptiv rånare). Visade tydligt att jag genomskådat honom och skakade sedan av mig honom med lite krumelurer i gångvägarna.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Min enkla uppfattning är att man ska använda sina bästa kameror på sina bästa resor.

Det är alltid ett risktagande att använda sin kamera. Man kan själv minska riskerna, men risktagandet underlättas även av en bra kameraförsäkring.

Jag har 1000 kronor i självrisk och får full ersättning för kameror som är upp till 3 år gamla och objektiv som är upp till 5 år gamla. För äldre prylar ersätts jag med begagnatvärdet. Är kameran alldeles ny kan även hemförsäkringen ge bra ersättning.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Nu är det trettio år sedan jag var på Bali och mycket kan ha hänt under den tiden. Generellt skulle jag ändå vilja säga att balineserna är hyggliga människor och på de ställen jag kan tänka mig att du skulle kunna få problem, är på de typiska turistställena, där de kriminella elementen skannar av om det finns något potentiellt offer,

Men lokalbefolkningen i de områden som inte är belamrade med turister (om det nu finns några sådana på Bali) är generellt hyggliga människor. Naturligtvis skall du inte vara mindre aktsam än vad du är hemma i Sverige, för att inte bli bestulen, men någon risk utöver normal aktsamhet kan jag inte se. Men som sagt, det var trettio år sedan jag var där.

F ö så håller jag med Magnus, På de bästa resorna skall du använda de bästa prylarna du har att tillgå. Om du är orolig, skaffa en försäkring från t ex Geferts. Det hade jag i våras och fick anledning att utlösa den, och är helt nöjd med ersättningen från nämnda Geferts och jag tänker försäkra mina grejer inför nästa års äventyr, igen.
 

Jenny Jonsson

Aktiv medlem
Ta med kameran!

När jag rumlade runt i Asien med ryggsäck på ryggen hade jag en konstig tygpåse med mig. Jag hade fodrat upp den på insidan med liggunderlagsmaterial. Påsens handtag gick utmärkt att snurra ett par varv runt handleden som tidigare beskrivits. Ingen kunde ana att det låg en så fin kamera i den fule påsen!

För övrigt så upplevde jag också att Bali var en vänlig och trygg plats om man kommer bort från värsta festar-områdena och de rumligaste tidpunkterna på dygnet
 

Christer2

Aktiv medlem
Oj, har du verkligen missförstått min oro. Det är inte "utlänningar" jag är rädd för utan för att få min utrustning antingen skadad eller stulen.
SÅ missförstående är jag väl inte?

I din trådstart skriver du:
"Ska jag ta med mig min nya X100F dit eller är det dumt? Jag är väldigt kluven i frågan! Är rånrisken stor? Förstår folk och eventuella tjuvar att det är en modern svindyr digitalkamera, eller tror de bara jag är nån hipster med en konstig gammal analog kamera?"

Eller menar du att du är orolig att ditresta svenskar skall råna dig???

Glöm inte att på Bali så tillhör DU gruppen "utlänningar".
 

AFJ

Aktiv medlem
Min enkla uppfattning är att man ska använda sina bästa kameror på sina bästa resor.
Håller med till 110%

Jag har aldrig förstått de som skall åka på en fantastisk utlandsresa men lämnar fina kameror och objektiv hemma för att det är för jobbigt att ta med eller för stor stöldrisk.

Bilderna man tar på exotiska resmål är ju minnen för livet och får vara värt lite besvär och risk.

Det enda jag brukar vara lite extra noga med är att försöka kopiera bilderna löpande. Om något snor min min kamera så är det ju "bara" att köpa en ny. Om däremot bilderna från alla fantastiska platser och upplevelser är borta så är det ofta omöjligt att återskapa.
 
ANNONS