Annons

Bedragare, klarering

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
En kompis säljer grejer och har blivit kontaktad av scamare från England. Plus en som kan vara äkta. Det är en svensktalande "Tony H" som faktiskt har lyckat sätta in pengar på säljarens konto.

Förr kunde det ju hända att pengarna drogs tillbaka efter leverans eftersom de inte klarerats pga skum nigeriabank. Så pengarna syns på kontot men de går tillbaka senare. Så då står han utan pengar och prylar. Bråttom var det förstås.

Har hört en del om att det pågår bedrägerier från England. Jag har rått min kompis att inte skicka några prylar.

Tycker det är konstigt med köpare som är så angelägna att köpa från annat land och sätter in pengar så lättvindigt på främmande persons konto. Det borde vara billigare och säkrare att köpa lokalt i England.

För mig ringer alla varningsklockor men om pengarna finns på kontot några dagar bör det väl vara ok?

Hur lång tid tar det innan pengarna klarerar?
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Det finn alltid en risk med att pengarna han fått in kommer från annan annan person.
En som betalat för något helt annat men blivit lurad till att betala in på ditt konto.

När denne betalat och inte erhåller vad köpet gäller gör de en anmälan och du står nu som kontoägare och blir av med pengarna.
Samtidigt har du blivit av med varan du sålt.
Dubbelblåsning.

Men det är nog att måla hin håle på väggen. Men det finns många sätt att bli blåst på.

Jag har klarat mig hittills.
Så jag gissar att jag statistiskt sett förflyttar mig närmare första bluffen.
 

iSolen.se

Guest
Det finn alltid en risk med att pengarna han fått in kommer från annan annan person.
En som betalat för något helt annat men blivit lurad till att betala in på ditt konto.

När denne betalat och inte erhåller vad köpet gäller gör de en anmälan och du står nu som kontoägare och blir av med pengarna.
Samtidigt har du blivit av med varan du sålt.
Dubbelblåsning.

Men det är nog att måla hin håle på väggen. Men det finns många sätt att bli blåst på.

Jag har klarat mig hittills.
Så jag gissar att jag statistiskt sett förflyttar mig närmare första bluffen.
Det borde banken kunna svara på, vem pengarna kommer ifrån.
 

PMD

Aktiv medlem
Det borde banken kunna svara på, vem pengarna kommer ifrån.
Om du, eller snarare din kompis, frågar banken så kan du väl berätta här vad svaret blev? Banker brukar vara rätt ogina med att berätta saker.

(Däremot är de väldigt noga med att man berättar för dem varifrån pengar man sätter in kommer).
 

iSolen.se

Guest
Om du, eller snarare din kompis, frågar banken så kan du väl berätta har vad svaret blev? Banker brukar vara rätt ogina med att berätta saker.

(Däremot är de väldigt noga med att man berättar för dem varifrån pengar man sätter in kommer).
Jag bett honom att 1) inte skicka något nu 2) kontakta banken.

De borde i alla fall kunna säga att "nej det är inte från Tony H" (jag skriver inte ut hela namnet än)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag bett honom att 1) inte skicka något nu 2) kontakta banken.

De borde i alla fall kunna säga att "nej det är inte från Tony H" (jag skriver inte ut hela namnet än)
O säger banken att det inte är Tony så kan man förklara situationen.
Då är de nog inte ovilliga att hjälpa till så långt de kan, tex kontakta insättaren.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ofta då jag säljer får jag köpare som säger sig vara från England. De vill köpa direkt och ha kontouppgifter. Slänger mejlet direkt just p g a det som beskrivs. Denne person sätter in en annons med ditt konto som pengarna skall betalas till. En tredje person tror sig köpa en vara från den första och sätter in pengar hos dig. Du postar till den första och den tredje personen som inte fått någonting polisanmäler.

Alternativt. "Engelsmannen" säger att pengarna är på väg men "hans bank" meddelar via epost att de behöver att du skickar varan och köparen måste meddela banken att denna fått varan innan du får pengarna (som du aldrig kommer få).

Alternativ 3: "Engelsmannen" säger sig ha betalt men ej fått varan och du har inte postat för inga pengar har kommit in på kontot. Sedan får du epost från någon "myndighet" t ex någon låtsas vara från FBI som jagar internetbrott och skickar du inte varan omedelbart kan du bli åtalad.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
En kompis säljer grejer och har blivit kontaktad av scamare från England. Plus en som kan vara äkta. Det är en svensktalande "Tony H" som faktiskt har lyckat sätta in pengar på säljarens konto.

Förr kunde det ju hända att pengarna drogs tillbaka efter leverans eftersom de inte klarerats pga skum nigeriabank. Så pengarna syns på kontot men de går tillbaka senare. Så då står han utan pengar och prylar. Bråttom var det förstås.

Har hört en del om att det pågår bedrägerier från England. Jag har rått min kompis att inte skicka några prylar.

Tycker det är konstigt med köpare som är så angelägna att köpa från annat land och sätter in pengar så lättvindigt på främmande persons konto. Det borde vara billigare och säkrare att köpa lokalt i England.

För mig ringer alla varningsklockor men om pengarna finns på kontot några dagar bör det väl vara ok?

Hur lång tid tar det innan pengarna klarerar?
Det kan bli snårigt.

Som Fredrik AVT skriver så kan det kanske vara en kedja av händelser som gjort att pengarna finns på kontot. En annan kedja skulle kunna vara någon som efter ett tag säger sig att ha fört över pengar till fel konto av misstag till din kompis konto och då vill ha tillbaka pengarna. Om pengarna sedan ska föras tillbaka så är det nog viktigt att se till att pengarna skickas tillbaka samma väg som de kom, om kompisen väljer att inte skicka varorna.

Banken kanske kan hjälpa till med det så att det inte finns något utrymme för tredje part kan ställa krav.
 
Vet att detta är en gammal tråd.

Har drabbats av samma situation. En som har/haft konto på fotosidan har haft bra korrespondens med. Perfekt svenska dessutom
Senare vid betalningsalternativ så vill denne skicka pengar via banköverföring.

Skickar denne ett konto som inte används (endast extrakonto) så kommer ett mail från en bank med namn Birmingham Midshires. Dock knagglig engelska i brevet samt stavfel.

Kommer dock att avvakta och se vad som händer i detta nu.

Vad tror ni detta är

PS. Medlemsskapet på FS är borttaget nu!
 

Erik X

Aktiv medlem
Det är inte svårt att fejka mejl-avsändaradresser, jag skulle tippa att det är någon annan än banken som står bakom mejlet du har fått. Bedragarna blir allt mer kreativa, det blir intressant att höra vad som händer härnäst ;-)
 
Det är inte svårt att fejka mejl-avsändaradresser, jag skulle tippa att det är någon annan än banken som står bakom mejlet du har fått. Bedragarna blir allt mer kreativa, det blir intressant att höra vad som händer härnäst ;-)
Har skickat mejl till vederbörande, men han/hon svarar inte. SAMT googlat på denna bank. En riktig bank, men bara mejlet gör att man backar.

Samt att paketet skulle skickas till Finland?? Varför då en Engelsk/Skotsk bank!
 

Zebulah

Aktiv medlem
Har skickat mejl till vederbörande, men han/hon svarar inte. SAMT googlat på denna bank. En riktig bank, men bara mejlet gör att man backar.

Samt att paketet skulle skickas till Finland?? Varför då en Engelsk/Skotsk bank!
"men bara mejlet gör att man backar."

Känns liksom inte som att du har backat. Du vet säkert själv om om att du håller på att bli lurad och lik förbaskat lägger du inte ner det hela på en gång.
 

Erik X

Aktiv medlem
Samt att paketet skulle skickas till Finland?? Varför då en Engelsk/Skotsk bank!
Det låter som om någon vill få dina grejer skickade utom räckhåll för svensk rättsväsende och samtidigt blåsa dig på betalningen. Eller så får du snart ett erbjudande om att göra ett klipp i guld från Ghana :-D
Men vem vet, det finns säkert svenskar med brittisk bank, som flyttar till Finland :D
 
Det låter som om någon vill få dina grejer skickade utom räckhåll för svensk rättsväsende och samtidigt blåsa dig på betalningen. Eller så får du snart ett erbjudande om att göra ett klipp i guld från Ghana :-D
Men vem vet, det finns säkert svenskar med brittisk bank, som flyttar till Finland :D
Njae. Verkar vara någon från England med ett namn som vill skicka till en annan i Finland med ett annat!

Tänker inte skicka några varor till dessa
 

iSolen.se

Guest
Om det inte har framgått, min kompis fick alltså t o m pengarna insatta på sitt konto och höll på att skicka grejerna men på min avrådan lät han bli och mycket riktigt, pengarna försvann igen.
 
"men bara mejlet gör att man backar."

Känns liksom inte som att du har backat. Du vet säkert själv om om att du håller på att bli lurad och lik förbaskat lägger du inte ner det hela på en gång.
Som sagt innan, så har denne ett vanligt namn som vem som helst.
Har inte gått vidare med detta alls om du tror det!
 

Erik X

Aktiv medlem
Du skulle ju kunna kontakta Birmingham Midshires och fråga om mejlet verkligen kommer från dem, gissningsvis blir de intresserade om bedragare använder deras namn..
 
ANNONS