Annons

Lite vägledning kring utskrift för tavla

Produkter
(logga in för att koppla)

--Micke--

Aktiv medlem
Mycket medveten om kunskapsbrist kring utskrifter tänkte jag bara ställa ett par korta frågor för att i alla fall guida mig själv mot rätt segment av valbara material inför en beställning. Kommer köra via Crimson och Prefix-tjänsten.

Har ett par bilder jag ville få upp på väggen och vill ha en vacker och 'sofistikerad' presentation. Vi bortser från motivet och förutsätter att det är 'fina' bilder ;). Jag vill alltså få intrycket att det som hänger utstrålar lite mer exklusiv kvalitet än en 'vanlig' inramning av en fotokopierad bild. Kanske något som amatören här har för sig ger lite extra "djup" i trycket.

Det listas en massa papper som för mig innebär gissningar, om jag inte gör en beställning av varje alternativ jag lutar åt för påsyn. Har alltså inte tidigare haft dessa material i min hand och inför egna ögon. Kan förstås göra ett par tester på mindre format (och det gör jag kanske också) men det kan ju alltid vara bra att få in lite synpunkter från er som vet vad det handlar om.

De alternativ jag spanat in som tänkbara kandidater i listan är Akvarell-papper och Photo Rag. Upptäckte att det som heter 'Akvarellpapper' i Prefix-modulen är detsamma som Hahnemühle Museum Etching, liksom att PhotoRag kommer från samme tillverkare. Uppfattar att Hahnemühle innebär garanti för kvalitet. Har läst trådar om fiberpapper och dessa papper är 100% bomull. Antar att det är något av dessa papper jag ska välja?

Allt är förstås en smaksak och inser också att det till viss del har med hur väl motivet 'passar' i ett visst tryck men vill som sagt bara ha lite vägledning.

Och kanske också lite snabba svar kring annat som är tillkommande valbara saker. Man kan t.ex. välja om man vill behandla bilden med XXX eller YYY (två ytbehandlingar jag inte minns namnen på). Låter ju bra men vet inte vad som för- och nackdelar med det?

Och jag är så velig i frågan att jag inte ens vet om man vill betrakta 'verket' (läs 'upplevelsen av det som är på det specifika pappret') genom ett glas eller om den råa ytan är snyggare. Mer skyddad med glas förstås, men upplevelsen av paappret kanske blir mindre?

Lite trött på att skumma sidor upp och ner och fördjupa mig i allt innan jag kan fokusera tankarna. Hoppas ni kan guida mig om ni överhuvudtaget förstår vad jag är ute efter :D.
 
ANNONS