Annons

skydd / glas för sökaren

Produkter
(logga in för att koppla)

niklas_b

Aktiv medlem
Hej, när jag fotar när jag åker skidor kommer det in snö i sökaren som jag att jag inte ser något. Jag skulle vilja ha en "ögonmussla" att sätta på sökaren, men som består av ett lite större glas, så att det är enkelt att torka av.
Det ska inte vara en pryl som bygger i tjocklek, inget schakt eller så, utan bara en helt plan glasyta. På samma sätt som t.ex. en gopro har en lite större plan glasyta framför objektivet. Ska passa till D750.

Har letat efter en liknande produkt men inte hittat. Någon som vet?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har inte sett något sådant, det jag skulle kunna tänka mig är att man bygger om en standard eyecup (vad det nu heter på svenska) och limmar dit ett plastglas
 

StaffS

Medlem
Hur får du snö i sökaren?

Har du kameran framme när du åker skidor eller är det när du tar fram kameran det kommer snö i sökaren?
Jag har aldrig sett det som ett problem, trots att jag fotat en del när det både snöat och blåst. Objektivet brukar vara ett större problem, men jag tar bara fram kameran när jag ska fota. På de systemkameror jag köpt (från Canon) har det suttit en gummisak på kameraremmen som man kan sätta för sökaren.
 

niklas_b

Aktiv medlem
Jag har kameran framme när jag åker ibland, åker offpist och det måste gå fort när jag ser motiv, så den blir helt insnöad. Objektivet klarar sig fint genom motljusskyddet, men inte sökaren. Lock för sökaren är för meckigt och kommer bara att försvinna. Jag vill ha nåt där jag snabbt drar över med hansken och sen trycker av...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag hänger kameran om halsen o stänger jackan.
Så det är bara o stanna o knäppa upp o sen fota.
Problemet är att man blir varm o fuktig om kroppen, ingen bra miljö för en kamera.
Men hellre bilder än inga bilder.
 
ANNONS