Annons

Manuella objektiv till A6000

Produkter
(logga in för att koppla)

cle

Aktiv medlem
Hej! Jag är ute efter något roligt manuellt objektiv av äldre modell som inte är allt för dyrt till min A6000.

Är inte ute efter någon speciell brännvidd egentligen, utan bara något som kan få mig att experimentera lite igen när det gäller foto. T ex för macro eller porträtt.

Jag är inte alls insatt i vilka äldre objektiv som passar (adapter är ett måste?) eller är värda att ta sig en titt på. Så tips mottages gärna!
 

CaNiPe

Medlem
Jag använder i min Sony NEX eller Fujis X E-1 med adapter Canon FD 24/2.8, 35 /3.5 och 135 /3.5. Oly 35-75 /3.5-4.5 och Olys tele 300mm /4.5. Super Macro Takumar 100 mm /4.0 med 42 mm adapter. Alla fungerar bra manuelt med focus peaking.
 

ajoe

Aktiv medlem
Jag har Fuji X, men det är ju ingen större skillnad.

Jag köpte ett billigt 28 mm ryskt objektiv med M39-fattning på ebay. Och satte det på Leica M39/FX-adapter från Kina.

Vilket är lurigt, eftersom just M39 finns med olika registeravstånd. Mitt var till någon rysk halvformatskamera och det blev till svarva ned adaptern litet för att kunna fokusera på avstånd.

Objektivet är ganska mediokert och har ingen antireflexbehandling.

Jag tror då mera på dslr-objektiv man har liggande, jag har t ex haft stor nytta av Nikonobjektiv på en tiltadapter.
 
ANNONS