Annons

Röd lampa, vad är fel??

Produkter
(logga in för att koppla)

Hbee

Medlem
Hej, Jag startade nyss min Canon 600D
Och märkte att den lilla lampan längst ner till höger bredvid skärmen blinkar rött hela tiden, försökt att googla men inte hittat något om det?
Jag har startat om, tagit ur batteriet, tagit ur sdkortet, allt jag kan komma på.

Vet någon vad som kan vara fel?

Mvh Hannah
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det brukar betyda att kameran har problem med minneskortet. Det kan beror på att det använts av en kamera av annat märke. Försök formatera kortet, i första hand i kameran, i andra hand i en dator.
 

Hbee

Medlem
Jag har haft kortet i min 6D mark ii nyss, kan de bero på det alltså?

Ska prova direkt i kameran, Tack för svar!

Mvh Hannah
 

apersson850

Aktiv medlem
Kameror som exempelvis kan bearbeta RAW-filer till jpeg, med olika inställningar, direkt i kameran håller reda på om det finns några RAW-filer att jobba med. Så snart du väljer funktionen säger kameran till om det inte finns någon RAW-fil alls. Annars visar den direkt vilken/vilka RAW-filer du kan jobba med. För att detta ska kunna ske omedelbart måste kameran ha ett separat register över vilka RAW-filer som finns på kortet. Det tar för lång tid att leta genom hela kortet när du väljer funktionen.

Om du fotograferar normalt så fylls det här registret (som alltså ligger på kortet) över RAW-filer på efterhand som du tar bilder, så det är inget du märker. Men om kortet har varit på vift, exempelvis i en annan kamera, och sedan sätts tillbaka i den första kameran, måste denna då spana genom hela kortet på jakt efter RAW-filer. Det behöver ju inte längre vara samma innehåll på kortet som det var när det togs ut ur kameran.
Om det finns få bilder på kortet går detta snabbt, men finns det tusentals tar det en bra stund.

Antingen låter du kameran vara i fred, så kommer den att bli klar efter en stund. Det är ju inget fel på kortet, det tar bara tid att kartlägga det. Eller så raderar du bilderna på kortet. Då finns det inget att leta bland, så då blir den också klar bums.
 
ANNONS