Gammal 2018-08-06, 19:48
Ferretmonger

Nekas fota på byggarbetsplats på egen tomt
Hej!

Vi är mitt uppe i att bygga hus via totalentreprenad. Vi har satt upp en time lapse kamera i ett träd för att försöka fånga hela byggprocessen över ett halvårs tid ungefär. Nu till kruxet, byggentreprenören ställer sig negativt till att ha en kamera på tomten, även om den filmar vidvinkel och med 1-5 min mellan korten. Kan någon verkligen hindra oss, enligt lag, att sätta upp en kamera på vår egen tomt som fotar det som pågår där, oavsett om det är en byggarbetsplats eller inte? Och kan man verkligen ”claima” hela tomten ~3300m2) som byggarbetsplats? Vad gäller egentligen för regler och lagar för att kunna hävda att platsen är belagd med fotograferingsförbud?

/J
Gammal 2018-08-06, 21:10
Astroscapist

Har inget svar, men det låter som om byggmästaren vill se till att det inte finns bevis om de gör nåt fel som senare dyker upp i framtiden.

/Stefan
Gammal 2018-08-06, 21:23
cango

tycker mer det faller under "videoövervakning" , och dess regler, än att byggmästaren skulle vilja skydda ditt arsele. Kanske det är så, kanske inte. Gillar inte att man tror det värsta om folk innan man har fog för det.
Gammal 2018-08-06, 21:49
Ferretmonger

Nu är det ju inte video som spelas in utan stillbilder med lång tid mellan bilderna. Går väl knappast att jämföra med video?
Gammal 2018-08-06, 21:53
iSolen.se

Om det är egen tomt och inget syns av omkringliggande mark och väg ska det vara fritt fram, varför har de åsikter om tomten, de är väl inte anställda av dig? Jag har övervakningskameror och stänger inte ner dessa när jag har hantverkare på besök men jag säger till att kamerorna finns.

Läste ni denna?

https://www.nyteknik.se/samhalle/fri...fragor-6925007
Gammal 2018-08-06, 22:04
Ferretmonger

Kameran (brinno TLC130) fotar ju rätt wide så det är rätt svårt att inte få med nånting av omkringliggande terräng (tomter, väg etc) såvida man inte riktar den rakt ner i backen, men det blir ju inte så bra. Och dennfotar ju, inte filmar. Klassa det ändå som en övervakningskamera?

Byggarna är ju i förlängningen anställda av oss då det handlar om totalentreprenad, hänger dock inte med på vad det skulle ha för inverkan?
Gammal 2018-08-06, 22:07
Uffe_Nordholm

Nu vet jag inte om du behöver tillstånd från någon myndighet, det är inte omöjligt, men den enklaste lösningen borde vara att helt enkelt flytta kameran, och säga till byggmästaren att du tagit ner den. Om du dessutom har två likadana kameror så kan du visa upp den ena av dem när du meddelar detta, så lär byggmästaren tro dig.
Gammal 2018-08-06, 22:16
Ferretmonger

Jag gillar hur du tänker, Uffe 😂

Tyvärr har jag bara en, och med väderskyddshöljet och batteripacket är den i storleksklass med en Canon 1D, så ingen go-pro precis som man gömmer i en snusdosa.
Gammal 2018-08-06, 22:25
Måns H

Förstår byggarna
Helt bortsett från eventuella regler så förstår jag byggarna. Jag skulle inte vilja bli plåtad av en automatisk kamera vare sig video eller bild då och då.

I ditt läge skulle jag prioritera en bra relation till byggarna framför den dokumentationen.

Om du förklarar att du väldigt gärna vill ha några bilder som minne av bygget så borde det vara framkomligt att be dom ställa upp på bild emellanåt.
Gammal 2018-08-06, 22:28
Uffe_Nordholm

En teknisk lösning på problemet, om det nu är så att byggarbetarna inte vill vara identifierbara är att använda en lång slutartid för varje bild: då kommer ingen att vara skarp nog för att vara identifierbar, och man kan ändå se vad som händer med huset.

Detta förutsätter dock att kameran kan ställas in att blända ner och använda en lång slutartid. Om det inte går så kanske man kan sätta några gråfilter framför objektivet, så att kameran tvingas använda en längre slutartid ändå.
Gammal 2018-08-06, 22:39
x-country

Ferretmonger skrev: Byggarna är ju i förlängningen anställda av oss då det handlar om totalentreprenad, hänger dock inte med på vad det skulle ha för inverkan?
Byggnadsarbetarna är inte anställda av er om det inte är ditt företag som har entreprenaden eller en del i den.

Som privatperson (konsument) så är det konsumentköplagen som gäller. I ABS 09 finns t ex skrivet vad som gäller om du vill besöka arbetsplatsen. Men inget om fotografering eller filmning.
Gammal 2018-08-07, 06:26
fotobollfoto

Ferretmonger skrev: [...]Kan någon verkligen hindra oss, enligt lag, att sätta upp en kamera på vår egen tomt som fotar det som pågår där, oavsett om det är en byggarbetsplats eller inte? [...]
Just att det är en plats där personer utför sitt arbete - en arbetsplats - kanske är den avgörande faktorn.
Ämnet har berörts i denna tråd: https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=165616

Läs även om kameraövervakning och ditt ansvar att göra en ”intresseavvägning”.:
https://www.datainspektionen.se/laga...vakningslagen/

Du som byggherre ansvarar för arbetarnas arbetsmiljö såvida du inte skriftligen avtalat ned totalentreprenör om att denne har detta ansvar: http://www.bekon.lth.se/fileadmin/by...betsmiljoe.pdf.
Kameraövervakning är väl en del av arbetsmiljön?
Gammal 2018-08-07, 06:44
fotobollfoto

Ferretmonger skrev: Kameran (brinno TLC130) fotar ju rätt wide så det är rätt svårt att inte få med nånting av omkringliggande terräng (tomter, väg etc [...]
Det verkar som att du kan få utmaningar i ”intresseavvägningen”. Andras integritet vs din timelapse.
Gammal 2018-08-07, 06:53
Visom

Intressant fråga. Normalt är det fritt fram att sätta upp egna kameror på egen tomt utan att behöva tillstånd. Men en del av det kriteriet är ju att allmänheten inte har tillträde dit. Vad händer då om delar av tomten är en byggarbetsplats? Är tomten fortfarande av privat karaktär?

Filmar/fotar du utanför tomten finns det nog inga undantag, där får du svårt att hitta kryphål.

Tycker att långa exponeringstider lär som ett bra förslag. Byggnader och annat som är stilla i några sekunder blir skarpt, annat suddas ut...

Själv hade jag prioriterat en god relation, jag skulle inte vilja ha någon som tycker illa om mig till att renovera mitt hus.
Gammal 2018-08-07, 06:59
fotobollfoto

Visom skrev: [...]

Tycker att långa exponeringstider lär som ett bra förslag. Byggnader och annat som är stilla i några sekunder blir skarpt, annat suddas ut...
[...].
Registreringsnummer på parkerade bilar blir också skarpt.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:13.

Elinchrom ELB 500 TTL - Get the Right Shot