Annons
Gammal 2018-10-04, 14:43
-A-

Tips på arkiveringsprogram?
Hej!

Jag letar, till jobbet, ett lätthanterligt sätt att arkivera våra bilder. Vi är 2-3 personer som kommer att hantera bilder. Krav är att bilder ska vara sökbara, gärna utifrån kategorier som fotograf, plats eller nyckelord. Det ska också vara enklare för någon ny att sätta sig in i än det mappsystem vi har idag som bygger på att man måste veta vilket år man ska börja söka i. Bör inte vara för dyrt och bör vara något som man vill använda på mycket lång sikt. Några idéer?
Gammal 2018-10-04, 15:23
PeterWem

Testat Digikam?
Gammal 2018-10-05, 01:42
PMD

Om man vill söka med fritext så tror jag att Google Photos är svårslagbart.
Gammal 2018-10-05, 15:43
rronnbac

Hur många bilder rör det sig om?

Hur ser er infrastruktur ut. Har ni egna filservrar/applikationsservrar?

Vad är kravet på åtkomst? Räcker åtkomst via filserver, eller behövs en molnlösning etc?
Gammal 2018-10-11, 15:14
-A-

rronnbac skrev: Hur många bilder rör det sig om?

Hur ser er infrastruktur ut. Har ni egna filservrar/applikationsservrar?

Vad är kravet på åtkomst? Räcker åtkomst via filserver, eller behövs en molnlösning etc?
Det rör sig om många tusen bilder av många olika fotografer. Det behövs ingen molnlösning, de som behöver komma åt dem kommer åt via server.
Gammal 2018-10-11, 15:28
Uffe_Nordholm

Jag håller med om tidigare förslag på digiKam: det är lagligt gratis och finns för alla stora operativsystem. Om inte annat så kan ni testa det för att se om det duger till era behov eller inte.
Gammal 2018-10-11, 15:55
iSolen.se

-A- skrev: Hej!

Jag letar, till jobbet, ett lätthanterligt sätt att arkivera våra bilder. Vi är 2-3 personer som kommer att hantera bilder. Krav är att bilder ska vara sökbara, gärna utifrån kategorier som fotograf, plats eller nyckelord. Det ska också vara enklare för någon ny att sätta sig in i än det mappsystem vi har idag som bygger på att man måste veta vilket år man ska börja söka i. Bör inte vara för dyrt och bör vara något som man vill använda på mycket lång sikt. Några idéer?
Duger inte det i windows inbyggda? Dvs ni lägger nyckelorden i själva filerna (högerklick, egenskaper) och sen kan ni söka med t ex utforskaren eller vilket program ni sen föredrar. På köpet hänger datat med i backupper och läses automatisk av många tjänster om ni laddar upp dem någonstans. Det är långsiktigare och robustare än en separat databas.
Gammal 2018-10-11, 16:08
Erik Schalin

iSolen.se skrev: Duger inte det i windows inbyggda? Dvs ni lägger nyckelorden i själva filerna (högerklick, egenskaper) och sen kan ni söka med t ex utforskaren eller vilket program ni sen föredrar. På köpet hänger datat med i backupper och läses automatisk av många tjänster om ni laddar upp dem någonstans. Det är långsiktigare och robustare än en separat databas.
Styrkan i databasen är väl att man kan stycka informationen på både längden o tvären. (Om den nu tillåter det)
Gammal 2018-10-11, 16:10
iSolen.se

Erik Schalin skrev: Styrkan i databasen är väl att man kan stycka informationen på både längden o tvären. (Om den nu tillåter det)
Om vi fortfarande pratar om windows filsystem NTFS så är det en databas som tillåter väl så avancerade sökningar om man inte tycker den som finns i windows explorer duger.
Gammal 2018-10-11, 16:13
Erik Schalin

iSolen.se skrev: Om vi fortfarande pratar om windows filsystem NTFS så är det en databas som tillåter väl så avancerade sökningar om man inte tycker den som finns i windows explorer duger.
Nja
Jag tänkte mer på att kunna trycka ihop fotografer efter land, motiv..... U name it.
Ungefär som kollektioner i LR.
Gammal 2018-10-11, 16:30
PMD

Erik Schalin skrev: Nja
Jag tänkte mer på att kunna trycka ihop fotografer efter land, motiv..... U name it.
Ungefär som kollektioner i LR.
Ja, det kan man med Windows Search.
Gammal 2018-10-11, 17:05
Erik Schalin

PMD skrev: Ja, det kan man med Windows Search.
Nä det förutsätter väl att "du" har matat systemet med informationen?
Nyckelord, taggar
Gammal 2018-10-11, 19:11
iSolen.se

Erik Schalin skrev: Nä det förutsätter väl att "du" har matat systemet med informationen?
Nyckelord, taggar
Ja men det räcker med att du lägger det i varje bilds metadata så sköter Windows indexeringen.

På köpet får du portabiliteten, dvs om du importerar bilderna till tex LR så ser LR alla metadata.

Och datat hänger automatiskt med i backuper och återställningar. Helt enkelt väldigt långsiktigt och robust.
Gammal 2018-10-11, 23:09
martinot

-A- skrev: Hej!

Skall ni jobba på heltid med flera tusentalsbilder så kika på ett DAM som tex detta (men finns massor i olika prisklasser): https://www.fotoware.com/
Gammal 2018-10-12, 05:21
jag&bilden

Fotowares DAM och klientprogram håller en extremt hög professionell nivå.
Dock är också priset åt det högre hållet.

Ni kan också titta på PhotoSupreme som finns både enkel och fristående installation/databas eller med serverbaserad med SQL alt postgres för arbetsgrupper.
Prissatt lite mera humant än fotoware.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:28.

Elinchrom ELB 500 TTL Dual To Go - Free Transmitter Pro