Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota mingel, vad gäller?

Produkter
(logga in för att koppla)

Third eye

Aktiv medlem
Försökt att läsa på men hittar inget konsekvent, och jag är inte van mingelfotograf även om jag ibland fotar "folk på stan".

Men nu är tanken att jag skall fota en tjejkväll och bilderna kan användas på FB, instagram och firmans egna trycksaker (inte så sannolikt) . Besökare har köpt biljetter till evenemanget men det kan anses som ett öppet evenemang.

Som sagt, finns det någon juridik jag behöver tänka på? Behövs tillstånd av de avfotade eller dyligt?

För ett år sedan hade jag inte funderat utan fotat på som vanligt, men det känns som det hänt endel vad gäller juridiken...vad man får och inte får.

Vill gärna höra era tankar. :)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
”Firmans egna trycksaker” kan hamna under lagen om namn och bild i reklam. Då krävs modellrelease från alla som är identifierbara på bild.
Om bilderna bara används i journalistiskt eller konstnärligt syfte borde inte gdpr vara något hinder. Alltså om bilderna används typ i ett reportage om partyt. Eller om de sätts upp som fotografier i ram på väggen.

Så tänker jag
 

afe

Aktiv medlem
”Firmans egna trycksaker” kan hamna under lagen om namn och bild i reklam. Då krävs modellrelease från alla som är identifierbara på bild.
Om bilderna bara används i journalistiskt eller konstnärligt syfte borde inte gdpr vara något hinder. Alltså om bilderna används typ i ett reportage om partyt. Eller om de sätts upp som fotografier i ram på väggen.

Så tänker jag
Det är dock upp till "firman" att se till att ha modellrelease, och vid ett företagsevent borde de kunna se till att lösa det utan fotografens inblandning.
 

Third eye

Aktiv medlem
Låter otroligt meckigt :-/
Om jag struntar i att ha centrala individer i bild och istället fotar en grupp av människor som rör sig i en lokal...gäller det fortfarande att ha alla identifierbara personers tillstånd?
Journalistiskt eller konstnärligt syfte lär jag inte kunna hävda eftersom det i grund är kommersiell verksamhet (vilket konst iof också är) .
Firman är förövrigt mitt dagjobb och jag ställer upp och fotar främst för att det är kul, vill hjälpa, och ha ett skönt flöde på instagram och fb under kvällen.
En kul grejj blev plötsligt ett helt företag :)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Låter otroligt meckigt :-/
Om jag struntar i att ha centrala individer i bild och istället fotar en grupp av människor som rör sig i en lokal...gäller det fortfarande att ha alla identifierbara personers tillstånd?
Journalistiskt eller konstnärligt syfte lär jag inte kunna hävda eftersom det i grund är kommersiell verksamhet [...]
Identifierbara individer är identifierbara hur små de än är.

Men jag tror att man även som kommersiellt företag i valfri bransch kan ha ett redaktionellt nyhetsblad eller liknande. Ett reportage med bilder från årsstämman som publiceras på hemsidan (eller Instagram) borde inte betraktas som reklam. Inte heller en bild i foajén från senaste kundfesten.

GDPR betraktar i grunden ett foto på en identifierbar person som personuppgift. Och den ska hanteras enligt särskilda regler. Men som sagt så tror jag att exemplen ovan kan undantas från GDPR.

Men om samma bild råkar användas i en annons för företaget och/eller deras produkter så krävs personernas tillstånd enligt lag om namn och bild i reklam.


Så skulle jag tolka lagen.
 

Visom

Aktiv medlem
Kör på som vanligt men påminn arbetsgivaren om att de måste få in medgivanden från alla som är identifierbara om de vill använda sig av bilderna i reklamsammanhang....

Inlägg på FB bör vara ok. Ett litet sidospår, jag funderar på om profilbilder (på företagets FBsida) räknas in som reklam/marknadsföring?
 

iSolen.se

Guest
Det är dock upp till "firman" att se till att ha modellrelease, och vid ett företagsevent borde de kunna se till att lösa det utan fotografens inblandning.
"Firman" brukar inte ha koll på sånt utan fråga fotografen: - Är det ok för dig att vi lägger upp det på vår FB/Instagram för att visa hur roligt vi har det här och när vi ändå håller på, i våra trycksaker, tex vår årsredovisning?

Jag är av åsikten att det ingår i fotografens roll att förklara om vad man får och inte får göra med de bilder man tagit, normalkunden har ingen aning.
 

iSolen.se

Guest
Låter otroligt meckigt :-/
Om jag struntar i att ha centrala individer i bild och istället fotar en grupp av människor som rör sig i en lokal...gäller det fortfarande att ha alla identifierbara personers tillstånd?
Journalistiskt eller konstnärligt syfte lär jag inte kunna hävda eftersom det i grund är kommersiell verksamhet (vilket konst iof också är) .
Firman är förövrigt mitt dagjobb och jag ställer upp och fotar främst för att det är kul, vill hjälpa, och ha ett skönt flöde på instagram och fb under kvällen.
En kul grejj blev plötsligt ett helt företag :)
Som sagt, du får förklara läget för dom, dvs att bilderna inte kan användas i marknadsföring och även för sociala bilder utan marknadsföringssyfte (finns det såna på ett företag?) är det lämpligt att du eller de frågar dem som syns på bilderna att det är ok att dessa används. Det finns de som blir urförbannade när de hamnar på bild och blir publicerade offentligt på företagets FB, etc. Det är inte juridiskt ditt problem men i praktiken är du inblandad.
 

PMD

Aktiv medlem
”Firmans egna trycksaker” kan hamna under lagen om namn och bild i reklam. Då krävs modellrelease från alla som är identifierbara på bild.
Om bilderna bara används i journalistiskt eller konstnärligt syfte borde inte gdpr vara något hinder. Alltså om bilderna används typ i ett reportage om partyt. Eller om de sätts upp som fotografier i ram på väggen.
Om bilderna används internt i bolaget, oavsett hur, så behövs knappast något tillstånd från de avfotograferade. Det handlar då inte om marknadsföring.
 

iSolen.se

Guest
Inte för dig. Om du inte själv ska använda bilderna för din egen marknadsföring så behöver du inte bry dig om lagen om namn och bild i reklam.
Jo, han måste känna till vad som gäller samt som jag sa, kunden har ingen koll så det är lämpligt att berätta för dem som köpare vad de kan göra med bilderna. På nåt sätt blir det fotografens "fel" när bilderna dyker upp offentligt och kan norpas av tidningarna om det händer något dagsaktuellt om företaget.
 

Third eye

Aktiv medlem
Passar på att förtydliga lite, företaget jag fotar åt är jag även anställd i. Jag tar inte betalt och det är jag eller en kollega som kommer att lägga ut på soc media under kvällen.
Om det påverkar ansvar/läget ?
:)
 

PMD

Aktiv medlem
Jo, han måste känna till vad som gäller
Det har jag ju berättat för honom. :)

samt som jag sa, kunden har ingen koll så det är lämpligt att berätta för dem som köpare vad de kan göra med bilderna. På nåt sätt blir det fotografens "fel" när bilderna dyker upp offentligt och kan norpas av tidningarna om det händer något dagsaktuellt om företaget.
Han måste inte berätta något om lagar för användaren av bilden. Alla är skyldiga att känna till vilka lagar som gäller. Däremot är det ju bra om han berättar vad han vet om saken.
 
Det tycks finnas allsköns undantag från GDPR-reglerna, så jag är inte tvärsäker på att du har rätt. Det lär väl bero en del på sammanhanget?
Det enda undantag jag kan komma på att man kan försöka anföra är att det är journalistik och jag är mycket tveksam till att det skulle gälla här.

Jag är rätt säker på att företaget måste ha namn på personerna som förekommer på de bilderna som de vill lagra.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Om bilderna används internt i bolaget, oavsett hur, så behövs knappast något tillstånd från de avfotograferade. Det handlar då inte om marknadsföring.
Helt korrekt. Det var jag som såg för mig olika typer av ”produktblad” och liknande. Något ämnat att beskriva företagets produkter, varor, tjänster i en fördelaktig glans.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det enda undantag jag kan komma på att man kan försöka anföra är att det är journalistik och jag är mycket tveksam till att det skulle gälla här.

Jag är rätt säker på att företaget måste ha namn på personerna som förekommer på de bilderna som de vill lagra.
Hur blir det om fotografen (som ju är hobbyfotograf) lagrar bilderna hemma hos sig istället?

Jag har definitivt inte namn på alla personer som finns på mina bilder.
 
ANNONS