Annons

Tips på ovanliga udda 35 mm (135) film

Produkter
(logga in för att koppla)

Snowtigher

Medlem
Jag fotograferar analogt och skulle vilja testa lite andra ovanliga filmer, ISO mm.
Bland annat kikat på cinestill, och Fuji Natura, revolutuion kolor mm. Vet någon var jag får tag på dessa?

Ge mig gärna tips på fler udda, lite roliga 135 mm filmer som kan ge effektfulla spännande, eller väldigt bra foton.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Jag har inga aktuella tips på intressanta filmer, men vill upplysa om att 135mm-film är väldigt bred film. :)

Du blandar antagligen ihop filmtypsnamnet med dimensionen på filmen.

35 mm bred film i kassett för småbildskameror har filmtypsnamnet 135. Namnet är ett i en serie av filmtyper som Kodak hittade på namn för. Andra välkända sådana är 120- och 220-film som är två olika längder av 6 cm bred rullfilm. Instamaticfilm kallades för 126, och det har funnits en stor mängd olika filmtyper med namn i den här serien.
 
Senast ändrad:

Snowtigher

Medlem
Hahahah, ja det blev en 1:a för mycket. 35 mm film menar jag så klart. Vanligt hederlig småbildskamera är det jag fotar med.

Jag har inga aktuella tips på intressanta filmer, men vill upplysa om att 135mm-film är väldigt bred film. :)

Du blandar antagligen ihop filmtypsnamnet med dimensionen på filmen.

35 mm bred film i kassett för småbildskameror har filmtypsnamnet 135. Namnet är en i en serie av filmtyper som Kodak hittade på namn för. Andra välkända sådana är 120- och 220-film som är två olika längder av 6 cm bred rullfilm. Instamaticfilm kallades för 126, och det har funnits en stor mängd olika filmtyper med namn i den här serien.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Du kan beställa exotiska filmer till väldigt bra priser från filmphotographystore.com som drivs av entusiaster som sitter och handrullar bl.a. cineastfilm.

Själv har jag tröttnat lite på att testa filmer för det är ju motivet som är mest spännande.

Jag är svag för Portra 160/400. Ektar är underskattad för porträtt. Överexponera alltid negativ färgfilm 1-2 steg. Ektar ser hemsk ut när det är mulet eller om du underexponerar.

Jag har aldrig provat Vision 3, men jag har sett fina resultat i rätt ljus. Tydlig filmisk karaktär.

Velvia ger fina färger i naturen när det blommar eller på hösten, men den är svår att exponera rätt.

För svartvitt använder jag i normala fall numera bara TMAX 100/400. HP5+ är bäst om du vill pusha till ISO 1600.
 

cassidy

Aktiv medlem
Jag kör också en del analogt, dock (snudd på) bara svartvitt så jag har väldigt dålig koll på färg/dia.
Experimenterar inte heller så mycket som du verkar göra men tänkte jag kan bidra med var jag köper film hursom. :)

Jag köper från Brunos Bildverkstad https://www.brunosbildverkstad.se och från brittiska Amazon https://amazon.co.uk. När det gäller Amazon får man vara lite uppmärksam på om de skickar till resten av Europa eller inte.
 

Ventures

Aktiv medlem
För "exotiska" resultat kan man köpa något parti utgången film som dyker upp då och då i annonser. Med en köpesannons får man garanterat napp. Det roliga är att man inte har en aning om resultatet innan man framkallat filmen.
 
ANNONS