Annons

Wi-fi sändare eller liknande till Canon 7d

Produkter
(logga in för att koppla)

Kristobal

Aktiv medlem
Hej!
Min kära sambo vill väldigt gärna kunna skicka bilder direkt till Mail eller liknande från kameran. Går det med Canon 7d? Vad behövs för gadgets?
 

jag&bilden

Aktiv medlem
7d kör väl CF?

I sådant fall kan jag rekommendera Delocks SD till CF adapter av denna sort.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbehor/minneskort-lasare/minneskortlasare/adapter-sd-till-compact-flash-p68873

Samt köra Toshibas SD-wifi kort FlashAir W-04. 32 GB är lagomt stort skulle jag gissa.
https://www.toshiba-memory.com/products/toshiba-wireless-sd-cards-flashair-w-04/

Toshiba har tidigare kort också som heter W-02 och -03 etc men de är för långsamma och ska inte användas.

Även om W-04 är snabbt 80-90MB/S så är det SD-CF adaptern som begränsar farten.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag gjorde flera försök med Eye-Fi kort och CF-adapter, men fick det aldrig att fungera tillfredsställande på 7D. Möjligt att Toshiba funkar bättre.

En grej som jag faktiskt fick att fungera är detta CF-kort med inbyggd WiFi. Där man använder micro-SD som minneskort.
https://www.24.se/-minneskort/minneskort/kortlasare/wifi-microsd-till-cf-adapter?gclid=EAIaIQobChMIk_fm3dD23wIViemaCh37qQi7EAQYASABEgJlf_D_BwE


Dock funkar det bara med tillhörande app.
Jag ville göra push till filserver, så jag gav upp.

Priset - straxt över tre hundra - gör ju att det inte svider att prova.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag använder och har använt FlashAir korten i många år i mina Nikon kameror utan några problem.
Både direkt som SD kort men även i D3S och D3X via olika SD-CF adaptrar.

W-04 korten har fullt stöd i alla kameror som hade stöd för EyeFi korten.
Det enda man kan behöva göra att se till att skärmen inte går ner i vila för du bryts strömmen till SD-kortet och då slutar wifin att sända.

Vill du testa har jag nog både SD-CF och äldre W-03 du kan få låna.
 

PeterWem

Aktiv medlem
WFT-E5 B.
Den var hiskeligt dyr i butik när det begav sig. Någonstans mellan fem och sju tusen. Så det finns inte då många på begagnatmarknaden. Om man någon gång stöter på en på Blocket verkar en tusenlapp vara det gängse priset.

EBay
https://www.ebay.com/itm/Canon-WFT-E5B-WiFi-Wireless-File-Transmitter-for-Canon-7D-with-LP-E6-Battery/153343427325?epid=1118793859&hash=item23b3fb02fd:g:p0EAAOSwzExcQOGC

Jag har en jag inte använder. 500 kr ex frakt.
 

Kristobal

Aktiv medlem
Hej!
Tack för all info.
Pratat med Canon support som sa att det ända som behövs till 7d är att man laddar ner en app som heter irista. Så ska trådlös överföring funka med kameran som knytpunkt. Hittar i princip ingen info på nätet. Tack för erbjudandet Peter! Vill bara veta, funkar den tillfredställande? Det lilla kah hittat på nätet är inte jättepositivt.
 

apersson850

Aktiv medlem
Antingen missförstod Canons support vilken kamera du refererade till, eller så är de inkompetenta i ordentlig grad.

Varken 7D eller 7D Mark II har någon inbyggd trådlös överföring. 7D kan få det med hjälp av WFT-E5, som nämnts ovan, och 7D Mark II med WFT-E7 eller WFT-E7II.

70D har WiFi inbyggt. Det var kanske den de tänkte på.

En 7D som utrustas med WFT-E5B får dels en Ethernetport (100 MBit), en USB master port (kan användas för USB-lagring, direktanslutning till GPS eller till Bluetoothadapter för vidare anslutning till GPS) samt WiFi enl. 802.11a, 802.11b och 802.11g. Max 54 Mbit/s, alltså, men det får man i princip aldrig i praktiken.

Med WFT-E5 kan 7D sända filer till en FTP-server (exempelvis Filezilla), kommunicera med EOS Utility, fungera som server för bildöverföring och fjärrstyrning (via HTML-alltså), vara DLNA-server och lite annat krafs.
Den kan dock inte fungera som accesspunkt, så all ihopkoppling måste ska via infrastruktur eller ad hoc.
Det mesta går att köra antingen via kabel eller trådlöst.

Det är alltså fullt möjligt att låta kameran skicka bilder till en FTP-server, antingen så snart man tar en bild eller när man släpper iväg bilden från kameran. Men då hamnar bilden hos servern och inget mer. Vill man pusha den vidare på nätet får man ha någon annan programvara, som definierar mappen som FTP-servern lägger bilderna i som hot folder och skickar den vidare till någon webserver, eller vad man nu vill ha den till.

Utöver denna funktionalitet fungerar WFT-E5 som ett batterigrepp under kameran, med avseende på dess manövrering, då. Det finns alltså höjdavtryck, AF-ON etc. på nätverksgreppet också. Strömförsörjningen ändras dock inte för kameran. Den lever fortfarande på sitt eget batteri, och så måste man ha ett till likadant i nätverksgreppet.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Hej!
Tack för all info.
Pratat med Canon support som sa att det ända som behövs till 7d är att man laddar ner en app som heter irista. Så ska trådlös överföring funka med kameran som knytpunkt. Hittar i princip ingen info på nätet. Tack för erbjudandet Peter! Vill bara veta, funkar den tillfredställande? Det lilla kah hittat på nätet är inte jättepositivt.
Jag har kört Magic Lantern med min 7D och krypterat råfilerna. Sändaren klarade aldrig riktigt av att skicka de krypterade råfilerna så det blev aldrig riktigt av. Du behöver som redan nämnt ett batteri i greppet och ett i kameran. Beskrivningen ovan var mer än utförlig.

Att direkt föra över till en telefon tror jag inte går. Man måste gå via telefonens internet som skickar vidare till en FTP eller t.ex. EOS Utility.
 
Senast ändrad:

Kristobal

Aktiv medlem
Oj oj tack för alla svar. Verkar komplicerat. Får läsa och återkomma när jag fattar. Är det så komplext som det beskrivs eller är det bara sändaren och nån mjukvara? Är inte med på hälften av förkortningarna och termerna.
Glad fredag!
 

rronnbac

Aktiv medlem
All hopkoppling sker via Wi-Fi, men Canon 7D har ingen inbyggt stöd för Wi-Fi, alltså måste du lägga till det, vilket kan ske antingen genom ett minneskort som har den funktionen, eller genom det tillbehöret som beskrivits ovan.

Men Wi-Fi i sig betyder bara att kameran kan kopplas ihop med någon annan Wi-Fi-enhet, vad du kan göra med den kopplingen beror på vilken av lösningarna ovan du valt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Med WFT-E5 kan du skicka filerna från kameran till en server/dator i ditt nätverk

Med Toshiba-kortet gör du tvärtom. Då använder du ena app på telefonen eller en dator för att hämta bilderna från kameran.

För ditt behov som beskrevs kortfattat i inledningen tror jag att Toshiba är enklast.
 

apersson850

Aktiv medlem
WFT-E5 tillåter också att man hämtar bilderna från kameran. Men kameran kan inte vara accesspunkt, så det måste finnas WiFi infrastruktur om man har en telefon som inte klarar ad hoc. Och det gör de ofta inte.
 

Kristobal

Aktiv medlem
Stort tack för alla svar och förklaringar.
Tror jag får fråga en sak i taget här för att inte röra till det.
Det låter som att toshibakortet är det bästa valet? Eller i alla fall det enklaste?
Har ingen betydelse om filerna ska pushas eller hämtas.
Vill gärna ha det så enkelt som möjligt utan div extra apparater och adapters .
Är det så enkelt att jag köper ett sånt Toshibakort och bara stoppar in i kameran och sen ansluter via nån app på telefonen?
Är det någon som provat med just Canon 7d som vet om det är kompatibelt?
Hittar inte mycket info på nätet, förmodligen för att jag inte riktigt greppat alla termer och därför söker fel. Därav alla frågor.

Vill återigen tacka er, väldigt mycket utförlig och snabb respons. Till skillnad från canons kundtjänst senaste veckan. Har pratat med tre olika personer där som alla gett mig antingen vag eller helt felaktig information om diverse saker. Känns som om de aldrig hållit ingen kamera.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Det ska inte vara något problem alls med SD/CF-adapter och ett W-04 kort.

Se bara till att skärmen är aktiv när överföringen ska göras annars stänger kameran ner strömförsörjningen till minneskortet och då tappar ni uppkopplingen.
Sedan kör ni Toshibas egna app eller någon annan som ni tycker passar er.
Jag tycker Toshibas app är enkel och helt ok.
Vill man kunna göra och nyttja fler tjänster och fildelningsalternativ finns också Photo Sync till en kostnad på 40kr.
https://www.photosync-app.com/photosync/en/home.html

Fler appar.
https://flashair-developers.com/en/application/showcase/
https://flashair-developers.com/en/

Känner du dig för att programmera i LUA kan man även köra skript på Flashair-korten. Stort sett vad som helst går att göra.
Då kan man genom att märka upp en bild, trigga kortet att koppla upp sig mot wifi och ladda upp bilden på en FTP eller facebook t.ex.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag har inte provat Toshiba i 7D. Däremot provade jag Eye-Fi. Det funkade heldåligt.
Samma Eye-Fi funkade bra i andra Canonkameror som har plats för SD-kort. I 7D måste man ha en SD till CF adapter för att montera kortet. Vilket också gäller Toshiba.

Men det har ju gått några år. Toshiba kanske funkar bättre än Eye-Fi.

WFT-E5 är sannolikt ett säkrare kort. Den är ju gjord specifikt för din kamera. Men Toshiba plus en app i din smartphone verkar smidigast för att bara komma åt bilder i kameran för att posta på sociala medier. Om den fungerar.
 

Kristobal

Aktiv medlem
Om jag förstår det rätt så är är det såhär.

Alternativ 1:
WFT-E5 + extra Canon batteri + någon typ av extern accespunkt. (Vad kan det vara och vad kostar en sån?)

Alternativ 2:
W-04 kort + CF adapter.
Nackdel att funktionen är osäker på 7d?
 
ANNONS