Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur bra fungerar Micro/Macro för porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Heimerdinger

Aktiv medlem
Egentligen vill jag köpa Nikons AF-S 85 1.8 Nypris ca 5000 till min D5300
men ser på prisjakt att det finns MASSOR med objektiv som ligger i samma prisklass fast som är anpassade för Micro eller Macro-fotografering.

Exempel: Nikon Micro AF-S DX 85/3,5 eller Sigma Macro 105/2,8.

Försökt googla efter jämförelser mellan Nikons Vanliga 85/1.8 G och Micro 85/3.5 G Men eftersom det verkar vara en ovanlig fråga så gissar jag att Micro-Gluggar inte går att jämföra med vanliga speciellt bra.

Vad tycker ni?
 

Brix

Aktiv medlem
Macro-objektiv funkar oftast väldigt bra till porträtt.

Om du enbart ska fota porträtt så känns spontant Nikon 85/1.8 som ett bättre alternativ dock iom. den större bländaren. Det verkar ju ha bra bildkvalité också.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag hade hellre valt Nikon 105/2,8 eller Tamron 90/2,8 så får man en aning större ljusöppning är 85/3,5 om man går på porträtt/kombo. Men ett 85/1,8 är ju inte heller fel, ännu större öppning. Även ett 50/1,8 fungerar på DX kamera till porträtt och det får man för runt 1000 begagnat, kanske det vettigaste köpet? 85mm brukar vara porträtt oftast på fullformat. Köp hellre begagnat, väljer du från ett företag tex ScandinavienPhoto så får du 6mån garanti ett ganska säkert köp.
 

Heimerdinger

Aktiv medlem
Jag hade hellre valt Nikon 105/2,8 eller Tamron 90/2,8 så får man en aning större ljusöppning är 85/3,5 om man går på porträtt/kombo. Men ett 85/1,8 är ju inte heller fel, ännu större öppning. Även ett 50/1,8 fungerar på DX kamera till porträtt och det får man för runt 1000 begagnat, kanske det vettigaste köpet? 85mm brukar vara porträtt oftast på fullformat. Köp hellre begagnat, väljer du från ett företag tex ScandinavienPhoto så får du 6mån garanti ett ganska säkert köp.
Har kört ganska mycket med 50 mm och upplever att det är för kort.
Tycker att "the sweet spot" är 85-150mm.
På min gamla kamera (D300) använde jag mitt 70-200 för porträtt så en fast 85 med AF-S eller nåt som är lite längre typ 105mm känns som det optimala för mig på min D5300.

Känner inget speciellt stort behov av att det ska vara just 1.8 så därför började jag titta på Micro/Macro eftersom dom var billigare men nästan lika bra.

Har givetvis tittat på begagnatmarknaden också och är inte främmande för det alls.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Egentligen vill jag köpa Nikons AF-S 85 1.8 Nypris ca 5000 till min D5300
men ser på prisjakt att det finns MASSOR med objektiv som ligger i samma prisklass fast som är anpassade för Micro eller Macro-fotografering.

Exempel: Nikon Micro AF-S DX 85/3,5 eller Sigma Macro 105/2,8.

Försökt googla efter jämförelser mellan Nikons Vanliga 85/1.8 G och Micro 85/3.5 G Men eftersom det verkar vara en ovanlig fråga så gissar jag att Micro-Gluggar inte går att jämföra med vanliga speciellt bra.

Vad tycker ni?
Makroobjektiv kan ibland rendera en lite orolig bakgrund när du fotar med korta skärpedjup. Det går säkert att hitta bilder på t.ex. Flickr där du kan avgöra själv om du tycker om karaktären.

85/1.8G är ett mycket prisvärt objektiv och en av mina favoriter.

Bilden nedan är tagen vid f/2.8, 1/100s, ISO 400
 

Bilagor

ztenlund

Aktiv medlem
Makroobjektiv kan ibland rendera en lite orolig bakgrund när du fotar med korta skärpedjup. Det går säkert att hitta bilder på t.ex. Flickr där du kan avgöra själv om du tycker om karaktären.

85/1.8G är ett mycket prisvärt objektiv och en av mina favoriter.

Bilden nedan är tagen vid f/2.8, 1/100s, ISO 400
Jo, jag har ett AF Micro-Nikkor 105/2,8D och det är inte så kul för porträtt e dyl då det lätt blir väl mycket "plockepinn" i bakgrunden. Det nyare AF-S 105/2.8G VR är det däremot inget fel på, så man får se på det från fall till fall.

Man får kanske också fråga sig vad man ät ute efter. Makroobjektiv är i allmänhet lite kumpigare och tyngre än andra objektiv med motsvarande ljusstyrka och brännvidd. Å andra sidan finns det några som har bildstabilisering, vilket inte är så dumt på längre brännvidder.

AF-S 85/1.8G är nog annars ett av de bättre objektiven vad gäller pris kontra optisk kvalitet, särskilt lätt begagnat.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag röstar på Nikons 105/2,8 AF-S VR. Den ger mycket bra porträtt. Begagnade i fint skick knappt 5000 kr. Längre brännvidd är oftast mer användbart.
Makro-objektiv fungerar precis som vanliga objektiv, men har möjligheten att fokusera på kortare avstånd. Ofta är de väldig skarpa.
 

Heimerdinger

Aktiv medlem
Jag röstar på Nikons 105/2,8 AF-S VR. Den ger mycket bra porträtt. Begagnade i fint skick knappt 5000 kr. Längre brännvidd är oftast mer användbart.
Makro-objektiv fungerar precis som vanliga objektiv, men har möjligheten att fokusera på kortare avstånd. Ofta är de väldig skarpa.
Är det av någon speciell anledning som du föredrar den framför Sigmas dito som går för ungefär halva priset?

Som hobbyfotograf känns 5000 för ett begagnat objektiv som väldigt mycket pengar.
Så om jag ska upp i den regionen så vill jag nog köpa något nytt med 3 års garanti osv. Tack ändå :)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Är det av någon speciell anledning som du föredrar den framför Sigmas dito som går för ungefär halva priset?

Som hobbyfotograf känns 5000 för ett begagnat objektiv som väldigt mycket pengar.
Så om jag ska upp i den regionen så vill jag nog köpa något nytt med 3 års garanti osv. Tack ändå :)
När det gäller skärpa så fungerar alla makro, det skiljer väldigt lite och alla är bra. När det är till porträtt så är som sagts tidigare bakgrundsoskärpan viktig, det är möjligt att Sigma 105 OS är lika bra, men jag vet inte. Har själv använt Nikons 105 VC till porträtt och har fungerat bra, men jag var även nöjd med Sigma 150/2,8.

Antingen kanske du kan se bakgrundsoskärpa för sigma 105 och nikons i någon test på nätet, eller kanske bättre åk till tex ScandinavienPhoto eller annan seriös affär och fotografera av personalen med deras objektiv så kan du jämföra med Nikons 85/1,8 också, så kan du jämföra hemma i lugn och ro
 

cardazio

Aktiv medlem
Egentligen vill jag köpa Nikons AF-S 85 1.8 Nypris ca 5000 till min D5300
men ser på prisjakt att det finns MASSOR med objektiv som ligger i samma prisklass fast som är anpassade för Micro eller Macro-fotografering.

Exempel: Nikon Micro AF-S DX 85/3,5 eller Sigma Macro 105/2,8.

Försökt googla efter jämförelser mellan Nikons Vanliga 85/1.8 G och Micro 85/3.5 G Men eftersom det verkar vara en ovanlig fråga så gissar jag att Micro-Gluggar inte går att jämföra med vanliga speciellt bra.

Vad tycker ni?
En röst på 85 1.8G samt en mellanring. f3.5 är blir att måla in sig i ett hörn vad gäller modellfoto och på f8 lär den duga för makro. Sweet spot för min del har legat kring f2.5 och f3.5 är en bit därifrån. Blir du mot alla odds missnöjd med den så får man ut de 3000 man köpt den för beg. genom att sälja den igen.

Annars finns ju massvis med Ai objektiv som är billiga. Autofokus är ju rätt värdelöst vid makro.
 

AWid

Aktiv medlem
Är du långsam? 😋 Ok i många hänseenden onödigt.
Det är jag säkert, men det är inte småkrypen:) Men allvarligt - för egen del skulle jag nog aldrig skaffa ett makroobjektiv utan AF. Inte minst för att de fungerar utmärkt till så mycket mer än just makrofotografering
 

PMD

Aktiv medlem
Det är jag säkert, men det är inte småkrypen:) Men allvarligt - för egen del skulle jag nog aldrig skaffa ett makroobjektiv utan AF. Inte minst för att de fungerar utmärkt till så mycket mer än just makrofotografering
Jag har ägnat mig lite åt att försöka fotografera flygande humlor och då hinner jag definitivt inte med att ställa in fokus manuellt. Även om humlorna ryttlar när de letar mat så är de inte stilla.
 

cardazio

Aktiv medlem
Kan vi inte slippa det där företaget i var och varannan tråd?
Snarare - kan vi inte hålla moraliserandet till de andra 100 sidor långa trådarna där man spekulerar kring dem. Ignorera det, så blir det ett inlägg från PMD istället för flertalet som tar död på ännu en tråd (som lär hända nu).
 

Heimerdinger

Aktiv medlem
Så Summan av Kardemumman* är alltså att Micro/Macro-objektiv fungerar lika bra som vanliga objektiv med den lilla skillnaden att bakgrundsoskärpan kommer se lite annorlunda ut (Spretigare "Plockepinn").

Får nog göra som någon sa, själv försöka testa några olika för att få en egen uppfattning om jag blir nöjd med resultatet då det inte finns speciellt många tester online.

Normalt tycker jag att 2.8 duger alldeles utmärkt som största bländare och att jag ibland tycker att den delen som är i fokus kan bli lite i kortaste laget om man exempelvis missar ögonen och träffar på nästippen med en 2.8 så kan ögonen nästan vara lite ur fokus vilket inte ser så bra ut eftersom man ser det först i datorn. Kan tänka mig att det problemet ökar ganska mycket om man går ner till 1.8 eller som så många profs envisas med 1.4

Och för att gå ytterligare lite mer off topic i min egen tråd så måste jag nämna 70-200 2.8: Om jag får tag i en begagnad 70-200 med inbyggd fokusmotor i samma prisklass så kommer jag köpa det framför ett fast objektiv men det verkar vara omöjligt. Endast modeller utan motor brukar säljas så billigt tyvärr.




*visst brukar tanter säga så?
 

Heimerdinger

Aktiv medlem
En röst på 85 1.8G samt en mellanring. f3.5 är blir att måla in sig i ett hörn vad gäller modellfoto och på f8 lär den duga för makro. Sweet spot för min del har legat kring f2.5 och f3.5 är en bit därifrån. Blir du mot alla odds missnöjd med den så får man ut de 3000 man köpt den för beg. genom att sälja den igen.

Annars finns ju massvis med Ai objektiv som är billiga. Autofokus är ju rätt värdelöst vid makro.
Vad är en mellanring? Och vad är Ai Objektiv? Låter som extra smarta objektiv som kan tänka själva :)

Angående Makrofotografering så är det inte något jag kommer använda objektivet till alls :)
 
ANNONS