Annons
Gammal 2019-07-05, 09:28
Da2

SSD med SD-kortläsare
Hej!

Jag söker en SSD om 1- 2TB som även har en sd card reader. Finns det någon annan som håller kvalitet förutom WD My Passport Wireless SSD? Tycker den är väldigt dyr, speciellt om man kommer upp på 1-2TB.

Är tacksam för alla tips!

Mvh
Gammal 2019-07-05, 18:18
PMD

Jag har tyvärr inget tips om alternativ men eftersom jag har en WD My Passport Wireless med snurrdisk så kan jag meddela att den fungerar mycket bra. Dyr men bra.

Fast om man inte behöver en portabel disk med WiFi så är den kanke inte det bästa valet.
Snurrdiskvarianten är rätt dock mycket billigare en SSD-varianten.
Gammal 2019-07-05, 18:47
ErlandH

Da2 skrev: Jag söker en SSD om 1- 2TB som även har en sd card reader. Finns det någon annan som håller kvalitet förutom WD My Passport Wireless SSD? Tycker den är väldigt dyr, speciellt om man kommer upp på 1-2TB.
Externa hårddiskar med ssd är ju rent generellt rejält dyra, speciellt i så stora storlekar som 2TB. Och sen kostar My Passport Wireless en eller ett par tusenlappar mer än en vanlig extern hd. Så vill man ha denna pryl får man nog acceptera att det blir dyrt (alternativt köpa med snurrdisk).

Det finns förstås alternativ till WD, men de är inte heller billiga.
https://www.bhphotovideo.com/c/buy/S...9/N/4000227848
Gammal 2019-07-11, 15:05
Da2

Ja, vill man ha alla funktioner så är det väl bara att acceptera att prislappen blir därefter. Ni som sysslar med fotografering, skulle ni satsa på en vanlig hd men med kortläsare eller ssd utan? Båda har ju sina fördelar såklart
Gammal 2019-07-11, 15:26
Tonyeagle

Behöver du...
Frågan för mig skulle vara: Behöver jag verkligen en så stor SSD med kortläsare som är inbyggd?Jag förmodar att det handlar om att kunna lagra stora mängder på resa då man inte har en bärbar dator med sig. Jag hamnar aldrig där eftersom jag istället köper extra minneskort (och kan lagra på 2 kort om jag skulle behöva det. Väl hemma är ju finessen med inbyggd kortläsare fullständigt meningslös då man alltid kan koppla in prylarna i en dator och överföra direkt från kamera/billig läsare till ssd-disk. Frågan är hur många som har användning av en finess som kostar så mycket mera men vars funktion kan kringgås?
Gammal 2019-07-11, 15:34
Da2

Tonyeagle skrev: Frågan för mig skulle vara: Behöver jag verkligen en så stor SSD med kortläsare som är inbyggd?Jag förmodar att det handlar om att kunna lagra stora mängder på resa då man inte har en bärbar dator med sig. Jag hamnar aldrig där eftersom jag istället köper extra minneskort (och kan lagra på 2 kort om jag skulle behöva det. Väl hemma är ju finessen med inbyggd kortläsare fullständigt meningslös då man alltid kan koppla in prylarna i en dator och överföra direkt från kamera/billig läsare till ssd-disk. Frågan är hur många som har användning av en finess som kostar så mycket mera men vars funktion kan kringgås?
Är med på dina resonemang, det enda är väl att det går snabbare att föra över till dator via en minneskortläsare än direkt från kameran.
Gammal 2019-07-11, 16:21
Tonyeagle

Alltid
Da2 skrev: Är med på dina resonemang, det enda är väl att det går snabbare att föra över till dator via en minneskortläsare än direkt från kameran.
Använder alltid läsare och taggar de bilder jag vill föra över till datorn. Hatar att få datorn full med bilder som jag sedan raderar. Sparar dessutom en massa tid då jag kan bläddra/kolla på bilderna (i 1:1 med ett mustryck) direkt från kortet innan jag för över till vald mapp. (Är uråldrig och använder inte lightroom men har istället en mappstruktur baserad på månad och typ av motiv).

PS. Du hajar väl att du kan föra över från en kortläsare för några hundra direkt till din externa disk bara du kopplar in bägge i datorn? Blev lite osäker p.g.a ditt svar.
Gammal 2019-07-11, 16:52
fotobollfoto

Ett alternativ till de färdiga varianterna är en Raspberry Pi, en kortläsare, ett hårddiskskal och valfri SSD.
Inte lika kompakt och snyggt. Men fungerar. Dock blir filöverföringen ganska långsam genom Pi:en.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	C8D2FB38-B2C0-4F35-8F30-F25F10CC0929.jpg
Visningar:	28
Storlek:	39.6 KB
ID:	148472  

Gammal 2019-07-11, 19:07
PMD

Da2 skrev: Ja, vill man ha alla funktioner så är det väl bara att acceptera att prislappen blir därefter. Ni som sysslar med fotografering, skulle ni satsa på en vanlig hd men med kortläsare eller ssd utan? Båda har ju sina fördelar såklart
Jag har aldrig haft behov av att tömma minneskort under en resa. De jag har med mig brukar räcka. Jag köpte min WD My Passport Wireless med snurrdisk för att kunna ha video och musik med mig i ganska stor mängd på resor. WiFi-funktionen gör att man kan använda sin dator, padda eller telefon för att lyssna på musiken eller titta på filmer. Jag tror inte att det skulle bli så mycket bättre med en SSD-disk.

Nackdelen med snurrdisk är förstås att man behöver vara lite mer försiktig när man hanterar och transporterar den, men jag har alltid haft den i handbagaget och det har gått bra.
Gammal 2019-07-11, 19:51
Qiwi

Den bästa i marknaden, å andra sidan också dyrast av densamma.
https://www.scandinavianphoto.se/lac...-c-3.1-1037925

Förutum denna och Wdn så finns det inga andra som är bra tyvärr.
Det finns några få andra aktörer men med aningen mer dogdy kvalitet såsom denna:
https://www.verbatim-europe.co.uk/en...sd-card-53421/

Orkar man leta kanske man kan få tag i en andra hands Gnarbox men även den är föga billig.

Både på Amazon och Ebay kan man hitta dogdy kopior av ovanstående men jag skulle verkligen varken rekommendera eller våga på dem.

Med tanke på framtågande av M2 korten som hårddisk alternativ, borde antalet sådana alternativ inte vara så långt borta. Till dess tvingas vi nöja oss med urvalet som är litet och dyr.
Gammal 2019-07-12, 06:38
Da2

Tack för alla tips! Verkligen hjälpfullt!

Anledningen till att jag funderat på en trådlös med sd- läsare är att jag fotar och vill kunna ta en tredje kopia (förutom 2 st minneskort med samma raw filer på) samma kväll innan hemgång. Ibland blir det övernattning. Samtidigt så har jag ingen macbook i dagsläget utan kör iMac istället, annars hade ssd med bärbar varit alternativet.
Gammal 2019-07-12, 07:36
fotobollfoto

Da2 skrev: Tack för alla tips! Verkligen hjälpfullt!

Anledningen till att jag funderat på en trådlös med sd- läsare är att jag fotar och vill kunna ta en tredje kopia (förutom 2 st minneskort med samma raw filer på) samma kväll innan hemgång. Ibland blir det övernattning. Samtidigt så har jag ingen macbook i dagsläget utan kör iMac istället, annars hade ssd med bärbar varit alternativet.
Då är ju alternativet med en Raspberry Pi helt perfekt!
Jag byggde min nu inför Gothia Cup nästa vecka för att slippa släpa med mig dator.

Senast redigerad av fotobollfoto den 2019-07-12 klockan 08:00.
Gammal 2019-07-12, 10:26
apersson850

Disk med SD-kortläsare kan ju vara bra. Om man har SD-kort. Någon som letat reda på en som klarar CF, eller CFast?
Gammal 2019-07-12, 12:48
PMD

Den Hyperdrive som Erland länkade till i inlägg #3 har kortläsare för SD och CF.
Gammal 2019-07-12, 13:13
fotobollfoto

apersson850 skrev: Disk med SD-kortläsare kan ju vara bra. Om man har SD-kort. Någon som letat reda på en som klarar CF, eller CFast?
På Raspberry Pi kan du använda vilkenUSB-kortläsare du vill
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:24.