Annons

Köpt en begagnad Fuji X-PRO 1, vilket objektiv för dagligt bruk ska man satsat på?

Produkter
(logga in för att koppla)

ljn3

Aktiv medlem
Har tittat på Fujifilm FUJINON XF 27mm f/2.8 som man köper från Holland till lågt pris eller ett beg Fujifilm FUJINON XF 35mm f/2.0 WR. Som sagt vilket skulle ni rekommendera för dagligt "turistbruk" ?

Har läst att 27:an motsvarar 42 mm för "fullframe" och 35:an blir då drygt 50mm eller? Känns nästan som att 35:an är för "porträtt" foto eller?

Tack på förhand för tips och råd,

/Lennart
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det kan bara du svara på.
Har du inget zoomobjektiv idag? Vid vilken brännvidd använder du den i så fall?
Sen har du svaret....
 

Larsa Andersson

Aktiv medlem
Jag har en beg x-pro2 som andrakamera samt en X-T1.
x-pro2 är robust och den som jag har med på resor och låter hänga över axeln. Mest sitter en 35/2 på och det blir ett kompakt paket. Zooma får man göra med fötterna. Det är ett optiskt bra objektiv men 23/1.4 är bättre men lite för vidvinkligt för att vara ett allround för mig.

Man kan komplettera med kitzoomen 18-55 som är ett utmärkt objektiv. Visserligen bytte jag bort det mot ett 16-55 på grund av att bländarringen på 18-55 inte visade vilken bländare som var inställd utan det fick man se i sökaren. Jag fotar mest manuellt och vill kunna se på kameran hur den är inställd innan jag får upp den till ögat. Att inte kunna se vilken bländare jag hade besvärade mig väldigt mycket.

Jag valde x-pro2 framför X-E3 pga att på X-pro2 finns det en ratt för ISO. X-E3 är annars lättare o mindre.

Livet är fullt av kompromisser och alla har vi olika behov.
 

ljn3

Aktiv medlem
Tack för Era svar, använder idag en Nikon Coolpix A som daglig kamera i "jobbväskan" och tänkte låta denna begagnade X-PRO 1 ersätta den:) Annars så har jag en Nikon D610 med 3 st primeobjektiv som samlar damm och används kanske någon/några gånger per år.

Kan tillägga att FUJINON XF 27mm f/2.8 går att köpa för 145 EUR exkl frakt just nu.

/Lennart
 

PMD

Aktiv medlem
Fuji XF 27mm f/2.8

Det objektivet finns även att köpa av E-infinity för 149 EUR. E-infinity distribuerar också från Hong-Kong, men det finns flera rapporter om god service och bra leveranser från den säljaren här i forumet. Om du är orolig för hur pålitlig den nederländska säljaren är kan du kanske handla av E-infinity istället.
 
Senast ändrad:

Photocon

Aktiv medlem
Skulle själv rekommendera 35/1.4 som är extremt skarpt redan på full öppning. Det blir ju som du skriver motsvarande ett 50mm vad gäller utsnitt jmf med FF.

Helst kompletterat med en lätt zoom typ 18-55/2.8-4,0 OSS.

Annars är 16-55/2.8 lite av ett favoritobjektiv för mig, men kan kännas lite malplacerat på en X-Pro p g a storleken.

När jag använder min X-Pro 2 har jag med 2 lätta objektiv. Förutom 35/1.4 blir det 18/2.0.

De tyngre gluggarna använder jag helst på min X-H1.
Kan dessutom rekommendera en adapter så du kan använda dina Nikonobjektiv, Finns ju sådana med bländarstyrning för G-objektiv som saknar egen bländarring.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
X-PRO1 och X-PRO2 har ett ganska grunt grepp. Har heller ingen stabilisering i huset.

Jag har 18/2, 35/1,4 och 60/2,4 som fasta objektiv til den. D är små och lätta. Nackdelen är man måste byta objektiv ofta.

Jag hade ett Fujinon 18-55/2,8-4.0 OIS. Det var ett väldigt bra normalobjektiv med stabilisering. Kan köpas för runt 3 000 kr begagnat.
Nu skänkte jag det objektivet till min dotter.

Fast ärligt talat har jag ofta med mig zoomobjektiv när jag reser. Det blir oftast 10-24/4 OIS, 16-55/2,8 och 50-140/2,8 OIS Samt 35/1,4 för när jag behöver ljusstyrka.
Nu har jag ofta med mig både X-H1 med IBIS samt X-PRO2.
Då blir det gärna 10-24/4 OIS på X-PRO2 för det har stabilisering och är inte särskilt tungt.

Tycker att ett 18-55/2,8-4 OIS är en bra start. Väldigt allround och mycket objektiv för pengarna. Sedan kanske 35/1,4 som är ett suveränt objektiv och bra till mycket. Fujinon 60/2,4 är också bra på en X-PRO2 för det är litet, lätt och ett väldigt skarpt porträttobjektiv. Samt billigt begagnat för den höga kvalitet det håller.

Börjar man hänga på större objektiv som 50-140/2,8 eller 80/2,8 OIS makro börjar ergonomin bli lidande. Det är objektiv som ligger runt ett kilo kilot i vikt. För att inte tala om 100-400.

X-PRO serien är en nichekamera som lämpar sig bäst för små och lätta objektiv
Med Fujinon 10-24/4 känns det fortfarande OK. Med 16-55/2,8 börjar objektivet bli framtungt. Jag vill inte ha tyngdpunkten för långt fram. När jag håller vänsterhanden nära bländarringen vill jag att kamera och objektiv skall vara någorlunda i balans.

X-PRO1 och X-PRO2 är suveräna kameror som är kul att fota med. Fast allroundkmaeror är de inte.
X-PRO2 är min form av kompaktkamera. Har man släpat på en massa Canon 5D utrustning i 15 år känns det här som en liten lätt kamera.

Skall man ha en mer allroundkmaera från Fuji bör man kika på X-H1 med IBIS och större grepp som nu säljs väldigt billigt. Eller en X-T3 alternativt X-T30 som passar bättre för också tyngre objektiv.

X-H1 eller X-T3 är de alternativ som mer kan utmana en FF kamera som Canon 5D MKIV. Då pratar vi bildhastighet, AF och ergonomi. Inte bildkvalité. För den är densamma.

För APS-C finn det ingen som har ett så brett utbud på kamerahus och objektiv som Fuji.

Fuji jobbar hårt för att krympa IBIS till en storlek där det går att bygga in det också i kameror som X-T4 eller X-PRO3 utan göra huset större.
 

ErlandH

Aktiv medlem
23/1,4 är min favorit. 23/2,0 är ju mycket mindre och smidigare, hade den funnits när jag handlade är det mycket möjligt stt det blivit en sådan.

Vill man ha en zoom är förstås 18-55/2,8-4 det enkla valet. Även om jag gillar den gamla, billiga 16-50 också.
 

afe

Aktiv medlem
Med extragreppet monterat är det inga problem att hantera större objektiv på min X-Pro 2, fast nu har jag bara 23 mm f/2 kvar då jag fotograferar alldeles för lite och valde att sälja övriga objektiv till sonen (så de är kvar i familjen) :)
 

Colonel Bogey

Aktiv medlem
Jag har 6 X-gluggar till mina X-E-kameror (valde E för litenheten, E3 o en E2 i reserv - helt i onödan, ska nog sälja den ena) men använder 18-55 50% av tiden för allmän/resefoto, 18/2 40% som litet och smidigt gatufotoobjektiv och 60/2,4 för det det är avsett för, makro. Resten av objektiven samlar mest damm. 23/2 är jättefin men lite för nära 18/2.

SÅ: Mest allsidig - 18-55/2,8-4. Smidigast och känslomässiga favoriten - 18/2.
 

ljn3

Aktiv medlem
Fujinon 23 mm 2.0 WR ser intressant ut för mig som 1:a objektiv, får se om det går att hitta ett begagnat till rimligt pris? E-Infinity vill ha 319 EUR för ett inkl. frakt = ca. 3450.-

/Lennart
 

Larsa Andersson

Aktiv medlem
Fujinon 23 mm 2.0 WR ser intressant ut för mig som 1:a objektiv
Fujinon 23/1.4 var mitt första fasta objektiv jag köpte och det är riktigt bra. Min första reaktion när jag såg resultatet var wow. Det är bara något större än 23/2 som jag inte har fotat med.

Fujinon 35/2 har jag och är ett bra objektiv men inte lika bra som mitt 23/1.4.

Hur du än gör så blir du nöjd.
 

HaraldN

Aktiv medlem
Jag har X-E2 med fyra fasta: 18/2, 35/1.4, 56/1.2 och 135/2 (Samyang).

Hade från början också 18-55/2.8-4 men sålde det för att jag aldrig gillade det. Smidigt och användbart, men fick aldrig nån känsla i bilderna.

Skulle definitivt välja 35/1.4 om jag bara fick ha ett. Ibland önskar man sig dock något vidare, blir en del växlande till 18/2. Vore kul att testa ett 23 mm som en kompromiss, men kan inte motivera att ha det också. Både 23/2 och 23/1.4 ska ju vara bra, gäller att prioritera mellan pris, vikt och ljusstyrka.

På FF/35 mm motsvarar de tre ungefär 28, 35 och 50 mm. Alla fullt rimliga som enda objektiv, är en smakfråga vad man föredrar.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vi är som sagt olika. Vad andra ska välja är svårt att ge råd om. Bara de själva vet hur och vad de fotar.
Det bästa vi kan göra är att beskriva hur vi tänker och väljer.

Nu har jag ingen X-PRO1 längre utan en X-PRO2 som jag anser mycket bättre.
Hade problem med att X-PRO1 var så slö. X-PRO2 löste det.

För min del är en normalzoom det första jag skaffar. Perfekt för att ha ett objektiv som fungerar för resor till städer som Barcelona eller Milano. Att byta objektiv där många gånger om dagen ger definitivt damm på sensorn. Jag har prylar för att rengöra en sensor alltid med mig. Även då våtrengöring.

Har man en zoom och sällan byter objektiv är risken för smuts klart mindre.
Jag har en mängd Fujinon objektiv att välja på. Både fasta och zoom-objektiv.
Har haft 18-55 som dottern snott. Har nu 16-55/2,8 som är bättre men mycket tyngre.
Att man inte kan få rätta känslan med 18-55 anser jag vara rent nonsens. En mental blockering hos användaren. Fasta objektiv är bra när man fotar ett fast motiv. Zoomobjektiv är bättre när man inte vet vad som dyker upp som motiv.
Låt oss ta 2 exempel.
X-PRO1 med 35/1,4 och 18.55 Det finns för mycket snobbism inom foto.
Det handlar om att få till bilden eller hur. Alla skiter väl i om vi körde allt manuellt eller på gröna rutan.
Det verkar finare att fota helt manuellt. Ställa skärpan manuellt och att använda fasta objektiv. Personligen struntar jag totalt i hur jag får till bilden. Bara jag får till den. Sedan lägger man upp bilderna på twitter där det inte syns skillnad mellan bilder tagna med mobilkameror och avancerade systemkameror. Ser ni skillnad på dessa bilder. En tagen med ett fast objektiv som enligt inlägget är hans favorit och den andra med objektivet han inte fann känslan i.
 

Bilagor

HaraldN

Aktiv medlem
Naturligtvis är 18-55 ett utmärkt objektiv, precis som jag skrev. Jag gillade det dock aldrig, och sålde det därför. Att det går att ta fantastiska bilder med det är det väl ingen tvekan om, precis som det går att ta fantastiska bilder med långt mycket simplare prylar.

För mig handlade det nog mer om hur det var att hantera, slarvigt av mig att säga att det var bilderna det var fel på. Men det ena leder till det andra, åtminstone för mig.
 

Third eye

Aktiv medlem
Till ts.
Jag handlade senast idag från eglobal och har handlat en gång tidigare.
Jag har även handlat mycket från e-infinity, och jag väljer alltid dem i första hand då det känns mer seriösa och inte lika rörig hemsida.
Det har inte strulat någon gång, men jag är noga med arr använda paypal och kreditkort och hos paypal ändra till att kortutgivaren sätter valuta kurs, det kan skilja rejält :)
 

ljn3

Aktiv medlem
Idag fick jag hem ett Fujinon 23/2 WR och kunde ta ett par kort utanför huset. Noterar en sak direkt, underexponerar X-Pro1 vid +/-0 ? Jag använde autoiso och 250 i slutartid.

/Lennart
 
ANNONS