Annons

Epson Scanner råd vid köp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Chale

Ny medlem
Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av Epsons Perfection 3200 Photo Scanner och om det finns någon som kan ge mig råd vid köp av scanner. Vad ska man titta efter när man skall köpa?

Anledningen till att jag har valt ovan nämnda scanner är att jag vill scanna mellanformat till ett överkomligt pris.

/Dragan
 

johanfalkman

Aktiv medlem
Jag får min 3170 idag, det är en likadan fast billigare och med mindre finesser. 2290:- inkl frakt från Dell. Det är alltså samma insida som 3200, säger Dells tekniker iallafall. Fast man vet ju alldrig. Jag ska också scanna mellanformat. Kan ju dela med mig av resultat senare...
 

Brummelisa

Aktiv medlem
Jag har en 3170 och använder den för att scanna mellanformatsnegativ. Jag har inte provat 3200, men det som antagligen är den största skillnaden är att den kan scanna mycket större negativ (stora som A4 tror jag).

/ Marcus
 

ros-ka

Aktiv medlem
Jag har haft min 3200 ca. 1/2 år nu och jag måste säga att jag är nöjd med den.
Du får ju säkert med Silverfast scannerprogrammet som jag tycker är bättre än Epsons eget förutom när man ska "batchscanna" då funkar Epsons program väldigt bra.

Prisvärd scanner är det iallafall
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Jag skannar mellanformat med en 3200 och detta går alldeles utmärkt.
Du får dock vara medveten om att vid full upplösning (3200) blir resultatet stora bildfiler som tar tid att efterbehandla i PS/annat program även om du har en pigg dator. Själv har jag P4 2.6, 512 Mb minne men 1024 står på åtgärdslistan.
Själva inscanningen tar ca 5 minuter vilket är snabbare än min tidigare 1600-scanner.
A4-format på transparent förlaga kan inte scannas i en del, så stor är inte ljuskällan till dialocket men 9x12 går utmärkt men det resulterar givetvis i helt gigantiska filer........
Epson 3200 ger mycket bra resultat, du kan läsa ett test här: http://www.photo-i.co.uk/
gå in på "reviews" och klicka dig fram till scanners.
Lycka till!
Us
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
En uppföljare lär vara på gång, Epson 4870. Den lär ha något högre upplösning (om man nu skulle behöva det?) men dessutom ICE (dam/rep borttagning etc. via separat IR kanal). Själv väntar jag tills den kommer. Har för mig att jag läst frebruari någonstans. Om inte annat så borde den väl leda till att priserna på 3200 sjunker.
/Richard
 

Thore Hult

Medlem
Epson är dålig kvalitet

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av Epsons Perfection 3200 Photo Scanner och om det finns någon som kan ge mig råd vid köp av scanner. Vad ska man titta efter när man skall köpa?

Anledningen till att jag har valt ovan nämnda scanner är att jag vill scanna mellanformat till ett överkomligt pris.

/Dragan
Jag köpte en ny Epson Perfection V370 och den sprakar som ett tröskverk
Och kan inte användas
Kan bara slänga den på tippen
Thore Hult
0722255303
 
ANNONS