Annons

Behöver hjälp med val av utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

Jessnet

Aktiv medlem
Har nyligen blivit mer intresserad av fotografering och ska nu uppdatera min kameraväska.

Har en Canon 300D som jag köpte komplett med EF-S 18-55/3,5-5,6 samt Canon EF 55-200/4,5-5,6 II USM.

Har nu förstått att jag behöver förändra mitt objektivinnehav.

Jag fotograferar helst porträtt, landskap, fåglar och macro (natur).

Har förstått att Tamron SP AF 2,8/90mm macro ska vara ett bra köp för macro?

Frågan är vad jag ska köpa i övrigt? Läst en del på forumet om 50 och 85mm men undrar vad man ska tänka på eftersom kameran har en omräkningsfaktor på 1.6?

Vad bör jag mer ha i kamerväskan för att ha så bra förutsättningar som möjligt?

Mycket tacksam för hjälp!

HEJ

Eftersom du verkar fotografera en del natur och macro så kanske det skulle vara idé att skaffa ett stativ om du inte redan har ett. Inte direkt en förändring i objektivparken, men öppnar upp för en bredare användning av dina befintliga objektiv...mindre bländare och längre slutartider om det skulle behövas!

Bara en tanke

Jalle

Erik Schalin skrev:
Vad saknar du?

Varför/vad behöver du förändra?

Enligt vad jag fått fram genom att läsa i forumet så får man bättre skärpa oc bilder med fasta objektiv och mindre bländare.

Det pratas mycket om t.ex 50mm och 85mm för t.ex porträtt och landskapsbilder.
Detta innebär ju för mig i praktiken 80mm respektive 136mm med omräkningsfaktor 1.6.

Vad jag undrar är då om det för mig skulle vara bättre då att välja 50mm eftersom 85mm blir så mycket som 136mm?

Eftersom du verkar fotografera en del natur och macro så kanske det skulle vara idé att skaffa ett stativ om du inte redan har ett.

Det står med på inköpslistan!

Jag sitter själv med en 300D sen några månader tillbaka, och här är mina tankar:

Canons 50mm f/1.8 är ett mycket bra objektiv för porträtt-foto. Vissa klagar över kvaliteten på det, men det är inte bildkvaliteten, utan "känslan" av det. f/1.4 är ett mer solitt objektiv och lite ljuskänsligare, men klarar du dig med 1.8 i ljuskänsligheten, så kan du köpa ett par 1.8 för priset av ett 1.4.

Tamrons 90mm 1:1 macro är _löjligt_ bra, och fungerar utmärkt på 300D för macro. Kolla denna linken för några bilder jag knäppt med den kombinationen: http://tickets.oslolan.no/pics/

Andra saker som jag köpt till, och är väldigt nöjd med är:
* Batterigrepp (kameran känns mycket bättre, och porträttfoto blir enklare eftersom du får ett extra grepp och avtryckare)
* 550EX + 420EX. 550n sitter på kameran och driver 420n som sitter på stativ med paraply.. Kanske en dyr lösning som säkert går att göra billigare, men blixtparaply ger mycket bättre porträttfoton när man väl lärt sig hantera det.

Har en del annat tjafs också, men det är de två som jag tycker ökat "värdet" på kameran mest.

En 500w halogen-lampa från SMART-Club eller Biltema är också en billig start på en studio. :)

/James

Lite allvarligare ... varför inte använda din nya utrustning och efterhand se om du behöver det ena eller andra. Du har ju redan både 50mm och 85mm, båda med ganska stor bländare.

Och har du inte jättebråttom så håll utkik efter begagnat. Har bla köpt Canons 50mm macro för 700kr och Canons gammla 100mm macro för 1600kr.

50mm 1.8 och mellanringar från soligor så har du både porträtt och macro.

Fördel: pris.
Nackdel: Avståndet till det du ska fotografera blir väldigt kort med 50mm 1:1

Jessnet skrev:
Enligt ... får man bättre skärpa oc bilder med fasta objektiv och mindre bländare.

Vad jag undrar är då om det för mig skulle vara bättre då att välja 50mm eftersom 85mm blir så mycket som 136mm?

Det står med på inköpslistan!

Ett fast objektiv är optimerat för den brännvidd det har, en zoom är ALLTID en kompromiss. Detta gäller oavsett om du köper 16-35/2,8 eller din 18-55.

Bättre skärpa: Ja bättre skärpa kostar pengar. Det man får för pengarna är i princip bättre glas och framförallt stora glasytor. Stora glas kostar mer att slipa. Och eftersom glaset redan är dyrare så lägger tillverkaren till metall/kolfiber istället för plast och så blir det lite mer dyrare. I praktiken ser man först detta om man använder stora bländaröppningar och framförallt gör stora bilder. Bländar du ner till 8 så spelar det inte så stor roll om du betalar mycket eller lite för objektiven.

Att objektivet är ljusstarkare gör också att man får en ljusare sökarbild och det tycker jag om.

Om du skall välja 50 eller 85 kan du bara svara på själv och det är enkelt att ta reda på.
Vilket av dina objektiv väljer du hellst när du skall porträttera ngn?
Titta efter vilken brännvidd du har valt när du har tagit ett porträtt du är nöjd med. Plötsligt har du svarat på frågan själv.

Stativet gör också en annan sak, det ser till att du jobbar saktare och mer medvetet. man tar helt enkelt inte fram stativ och börjar komponera för att slänga iväg ett avtryck och sedan vara nöjd.

Tar du mycket inomhusbilder så rekommenderar jag hellre att man köper en riktigt bra blixt. Tyvärr kostar dessa tusenlappar men det händer att man kan komma över gårdagens toppblixt till ett vettigt begagnatpris.

För fågelfotografering så blir en Sigma 100-300/4 fint eller en Canon 100-400/4.5-5.6L IS USM.

Tamron 90 och Sigma 105 Makro är fina makroobjektiv.

Tamron 28-75/2.8 är lika skarp som fasta objektiv, har god ljusstyrka och bra närgräns, användbar till mycket.

Ett enbensstativ till fågelfotograferingen är perfekt tycker jag, det avlastar vikten helt från tunga teleobjektiv och ger god stabilitet samtidigt som det ger mycket stor rörlighet.

Även ett trebensstativ behövs givetvis vid massor av andra situationer när man vill använda längra slutartid/mindre bländare.

Tack snälla för alla synpunkter och förslag.
Jag har nu kommit en bra bit på väg.

Ett generellt tack till hela forumet, (fel tråd kanske), för all kunskap som sprids härigenom.

Mycket har jag lärt mig bara genom att sitta och läsa inläggen.

Nu ska jag försöka omvandla det till praktiken!:)

/Stefan

Mellanringar flyttar optiken längre från filmen. Det betyder i sin tur att fokusområdet framför optiken flyttas närmare optiken så att man kan ta närbilder.

Jo, den blir sämre eftersom det kommer in mindre ljus. Den kan till och med slå av helt. Men autofokus är sällan användbart för närbilder ändå.

ANNONS
Götaplatsens Foto