Annons

Priser Tokyo och Hong Kong

Produkter
(logga in för att koppla)

cyberrock

Medlem
Hej!

Jag har ett uppdrag inom kort där jag kommer besöka Tokyo och Hong Kong.
Är det någon här på forumet som har erfarenhet/kännedom om prisnivån på fotoprylar i dessa städer?

Jag funderar på att skaffa en D70, lite objektiv, minneskort till den och/eller en Coolwalk. Det vill säga om priserna är förmånliga?

Finns det några särskilda ställen som är bättre/sämre?

Är de förmånliga är jag ändå mycket intresserad av tips på vad jag bör tänka på... för att allt skall funka och minimera strul när man väl kommit hem.

Tack på förhand om tips!

/Lars

På Yodobashi i Tokyo kostar D70 125.000 JPY, 18-70 kostar 47.000 JPY. Paketet kostar 167.000 JPY. Det kan väl ge en allmän uppfattning om prisnivån. Vet inte hur priserna är i HK men det skulle inte förvåna mig om det var billigare där. Dock är det lätt att bli lurad i HK - har själv råkat ut för det. Kontakta då "Consumers Council", det brukar räcka med att hota med det... I Japan regerar ärligheten!

Tack för tipsen!

De priserna du gav... kan man få "tax-free" avdrag på det när man lämnar Japan och i så fall hur mycket påverkar det priset tro?

När du skriver att Hong Kong kanske ligger bättre till men man kan bli lurad där... är det priset de kan lura mig på eller är det "bra gjorda kopior"?

Tidigare kunde man få tax-free i Japan men det gick inte senast jag var där, i alla fall inte på Yodobashi. Det man kan göra är att skaffa ett "Point Card" vid första köpet och sedan komma tillbaka nästa dag och få lite avdrag på priset på nästa grej, baserat på hur mycket man handlade för första gången. Vet dock inte om det funkar om man är utlänning. Skatten är f n 5% om jag inte missminner mig (var tidigare 3%). Ofta anges priset exkl skatt!

Luret i HK kan vara olika. Det kan vara rent skojeri, som att packa ned en annan produkt än den du köper till att prata omkull en ej påläst person till att köpa en sämre produkt, gärna till den bättre produktens pris. Nu var det rätt länge sedan detta hände mig (1990) och vet inte hur det funkar nu. Men det är inte fel att vara lite vaksam i HK medan du med största sannolikhet kan slappna av helt i Nippon.

Hej Lars,

Kolla BicCamera , dom brukar ha bra priser... framförallt på proffsgrejjer. Jag har köpt både batteripack och optik ifrån dem för 50% av priset i sverige. Jag vet inte hur det är med billigare kameror typ D70/D100, antar att priserna är mer pressade på dessa. Skatten är på 5% om jag inte minns fel, du får den avslagen direkt i butiken om du har passet med dig!

I hongkong finns HK Supplies , dom är billiga. Tror att det finns ett helt gäng som handlat av dem här på FS.

I bangkok ligger Sunny Camera i MBK köpcentrat, lite billigare än sverige med worldwide garanti. 7% i tax som du får tillbaka på flygplatsen.
Akta dig för graymarket prylar utan garanti.

Vänligen // Martin

Anderzon skrev:
Kolla BicCamera , dom brukar ha bra priser... framförallt på proffsgrejjer.
På BIC kostar D70 125.000 JPY för huset, 167.000 JPY för kitet. Priserna är så pressade att man inte kan förvänta sig att finna några stora variationer, annat än vid särskilda erbjudanden.
Anderzon skrev:
Skatten är på 5% om jag inte minns fel, du får den avslagen direkt i butiken om du har passet med dig!
Hmm... undrar om det kan vara så att vi fick välja mellan skatteavdrag och "Point Card" och valde det senare då det gav mera (fick ett EF 50/1.8 nästan gratis). Båda gick iaf inte på Yodobashi. I vilket fall måste passet vara med, som Martin skriver.

ANNONS
Götaplatsens Foto