Annons

Canon enjoy

Produkter
(logga in för att koppla)
Säkert bra, men när vi ändå är inne på det spårat uppmanar jag alla som ibland inte tycker de kan lita på sin Canonskameras autofocus (och kanske misstänker kalibreringsfel mm) och dessutom är lite tekniskt lagda att läsa nedansående inlägg på fredmiranda.com. Där beskrivs hur autofocusen fungerar och man får ockås mycket värdefulla tips för att bättre kunna utnyttja kamerans autofocus.

Som ett smakprov kan nämnas att sensorn till en viss fokuspunkt i själva verket är 3 gånger större (bredare/högre) än motsvarande markering i sökaren. Eftersom kamaran själv "väljer" vad den foruserar på inom detta område finns stor risk för fel. T ex på ett porträtt i "halvprofil" kan du ha focuspunkten på ena ögat men själva fokussensorn kanske täcker in även det andra ögat så fokus hamnar där.

Det finns äver mycket mer intressant info än just detta.

Så, ta en titt på (speciellt första inlägget, men även resten av tråden):

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/241524

Utmärkt! Nu förstår jag hur det mycket omdiskuterade front/back-focus kan uppstå. Jag har alltid trott att kameran "vrider till det blir skarpt" vilket tydligen stämmer bara delvis.

Per

Ja, det är rätt tekniskt skrivet, men det finns två huvudpoänger som varje Canonfotograf har nytta av att känna till, inte (bara) för testbildsfotografering utan för verkliga bilder.

Dels är det det faktum om att kamerans verkliga fokussensor är större (och inte nödvändigtvis centrerad med) fokusmarkeringen i sökaren (se kim kommentar ovan om varför detta spelar roll)

Sedan är det att det finns ett visst "spel" i algoritmerna som styr fokuseringen som alltså tillåter viss slumpmässig variation i var fokus hamnar. Detta har man kanske mindre nytta av att veta för själva fotograferandet, men vetskapen kanske kan göra att man tar några extra bilder om man har chansen och låter kameran fokusera om mellan. På stora bländare och om verklige klockrent fokus är viktigt så kan man då dra nytta av slumpmässigheten, liksom, och 5 bilder ger (i princip) 5 gånger större chans till verkligt perfekt fokus.

ANNONS
Götaplatsens Foto