Annons

Kamera- & stativgängornas mysterier

Produkter
(logga in för att koppla)

tannler

Aktiv medlem
förbryllar mig svårt.

Jag behöver bygga lite tillbehör, adapterplattor bl.a. (f-rb-nn-d- tillverkare som sätter kameragängan "off-center"), men letar förgäves efter dimensionerna på gängorna. Jag har på känn att det handlar om gamla hederliga UNC, men lyckas inte bekräfta det någonstans.

Nå'n som vet?

pery skrev:
...3/8 på stora kameror och "bottengängan" på de flesta kulleder.

Scandinavian Photo har 3/8-stativskruvar (Manfrotto, artikel nummer 44829, 55:), köpte där härommånaden till ett av mina hemmabyggen när jag tröttnade på att stå i kö i affärerna i Malmö/Lund-trakten.

Irriterar mig oerhört.

Jag tycker generellt illa om "folk" som inte gitter söka efter tidigare trådar, innan de postar en ny, åsså åker jag dit på samma sak. Jag sökte på "stativgänga" och fick bara upp tre andra trådar som inte besvarade frågan.

Tänk om man kunde söka på wildcard, ex.vis "stativgä*".

Tack för den snabba hjälpen i alla fall. *rodnar lite skamset bakom gardinen*

Det här har jag för mej att jag skrev för rätt länge sedan:
Orkar ni läsa?

Det här med skruvar och olika gängor sätter alltid myror i huvudet på de som plötsligt upptäcker att skruv och mutter inte passar ihop fast de ser ut att vara lika stora. Ämnet är outtömligt och vi måste konstatera att vi har ett arv av olika standarder.

Lyckligtvis har kameratillverkarna hållit sej till två stativskruvar, i allafall för de vanligaste kamerorna. De betecknas W 1/4 och W 3/8. W står för Withworth, ett av de första gängsystem som blev standard, först i England senare i andra länder. Skruvar i det här systemet är i dag svåra att få tag i, men det går, men är oftast inte nödvändigt.

Den lilla stativgängan heter alltså W 1/4, har ytterdiametern 6,35 mm och kan ersättas med UNC 1/4.
Den stora stativgängan heter W 3/8, har ytterdiametern 9,52 mm och kan ersättas med UNC 3/8.

Här nedan följer sånt som är att betrakta som kuriosa för er som nöjer er med ovanstående enkla råd.

I de vanligaste dimensionerna och om kraven på hållfasthet är måttliga kan man utan vidare ersätta en skruv eller en mutter med beteckningen W med skruv eller mutter med beteckningen UNC. Det finns dock ett viktigt undantag, nämligen dimensionen 1/2 tum (ytterdiameter 12,7mm) där gängstigningen skiljer sig åt. Vad skiljer då de två systemen åt mer än namnet? Den största skillnaden är toppvinkeln på gängan som är 55 grader i W och 60 grader i UN-systemet, liksom i M-systemet.

UN-gängan har tidigare varit svensk standard men är det inte längre tror jag, det finns fö flera varianter av den, bl.a. fingängan UNF. Withworth lever kvar i rörgängorna, en ständig källa till förargelse för hemmapularna, eftersom t.ex. beteckningen WR 1/2 sedan många år betecknas R15 eller DN15 och har ytterdiametern ca 21 mm :)) Bara för att göra det ännu besvärligare så förekommer det ett antal tillverkarspecifika gängor på olika kopplingar och ett antal M-fingängor på till ex kranpipar..... Klart "of topic."

Det sägs att det var en svensk, CE Johansson, "Måttjohansson", från Eskilstuna, som när han hjälpte Henry Ford med standardisering av delar till bilar låste fast de två måttsystemen till varandra och definierade att 1" skulle vara 25,4 mm.

Något som mänsklighetens tillvaro förljuvar
är liknande gängor på muttrar och skruvar!

Något som mänsklighetens tillvaro förbuttrar
är olika gängor på skruvar och muttrar!

Någon svensk poet, minns inte vem

ANNONS
Götaplatsens Foto