Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Orginal batteripack till eos 1??
- Trådstartare ohls
- Start datum
Fredrik H
Aktiv medlem
Efter en koll i lite tidningar så kommer jag fram till följande.
Vad som finns till din Eos 1:
Power Drive Booster E1:
Åtta AA batterier stoppar man i denna, alternativt laddbara accar.
Ger 6 bilder per sekund.
Battery Pack BP-E1:
Rymmer 4 st AA plus ett 2CR5.
Bara batteripack, ingen snabbare matning.
Power Drive Booster PB-E2:
Nyare version av PB-E1.
Ger 7 bilder per sekund, rymmer oxå åtta AA batterier.
Har dessutom fler knappar än den gamla varianten.
Borde gå att köpa hos Scandinavian Photo.
Vad som finns till din Eos 1:
Power Drive Booster E1:
Åtta AA batterier stoppar man i denna, alternativt laddbara accar.
Ger 6 bilder per sekund.
Battery Pack BP-E1:
Rymmer 4 st AA plus ett 2CR5.
Bara batteripack, ingen snabbare matning.
Power Drive Booster PB-E2:
Nyare version av PB-E1.
Ger 7 bilder per sekund, rymmer oxå åtta AA batterier.
Har dessutom fler knappar än den gamla varianten.
Borde gå att köpa hos Scandinavian Photo.
Bjelkengren
Aktiv medlem
Grepp GR-E1 heter det.
Jag köpte ett för ett tag sedan, beställde via kamerateknik i Malmö. Tänk på att när du beställer greppet så får du inte locket till boosterkopplingen med. Det lilla locket säljs nämligen som en separat reservdel och kostar 252kr själva greppet kostar 750kr så det blir totalt 1002kr det kostar.... Men: I den svenska bruksanvisningen är där ett feltryck, det står nämligen att det här locket skall följa med greppet utan kostnad. När jag fick mitt grepp (utan lock) ringde jag upp till canon och påpekade att det faktiskt stog att det skulle ingå ett lock till greppet och att det var på de premisserna jag hade beställt greppet. Slutligen fick jag tala med en kille på canons lager som sade att det var feltryck i manualen men att han förstod att jag kände mig lurad varpå han skickade ett lock utan kostnad..
Med andra ord. Ska du beställa ett grepp, beställ greppet och sen när du får det ringer du upp till canon och påpekar denna lilla skrift i manualen.
Behöver du sidan i manualen där det står så hör av dig..
MVH Uffe
Jag köpte ett för ett tag sedan, beställde via kamerateknik i Malmö. Tänk på att när du beställer greppet så får du inte locket till boosterkopplingen med. Det lilla locket säljs nämligen som en separat reservdel och kostar 252kr själva greppet kostar 750kr så det blir totalt 1002kr det kostar.... Men: I den svenska bruksanvisningen är där ett feltryck, det står nämligen att det här locket skall följa med greppet utan kostnad. När jag fick mitt grepp (utan lock) ringde jag upp till canon och påpekade att det faktiskt stog att det skulle ingå ett lock till greppet och att det var på de premisserna jag hade beställt greppet. Slutligen fick jag tala med en kille på canons lager som sade att det var feltryck i manualen men att han förstod att jag kände mig lurad varpå han skickade ett lock utan kostnad..
Med andra ord. Ska du beställa ett grepp, beställ greppet och sen när du får det ringer du upp till canon och påpekar denna lilla skrift i manualen.
Behöver du sidan i manualen där det står så hör av dig..
MVH Uffe
Bjelkengren
Aktiv medlem
Jag har iofs en eos1n manual. Det står i slutet på manualen där de olika modellerna (hs, dp) beskrivs.. Jag kollade i scandinavianphotos senaste katalog där kostade greppet 595kr. Köpa begagnat kan du nog som sagt glömma 
Fredrik H
Aktiv medlem
Ok, sorry..
Jag letade vidare i tidningen och se där var den Gr-1, precis som dom andra säger.
Finns dock också ett GR-2 som sitter som standard på Eos-1v, men ska enligt uppgift passa på Eos1/1N/3 också.
Kostnad för både Gr-1 och Gr2 £ 40:50.
Som en ren upplysning så verkar det som att alla batteripack/grepp/boostrar passar till samtliga Eos1
r och dessutom till Eos3:an.
Tidningen jag referar till heter Eos Magazine och görs i Storbritanien, kommer ut fyra gånger om året och är mycker läsvärd.
Mer info här.
Jag letade vidare i tidningen och se där var den Gr-1, precis som dom andra säger.
Finns dock också ett GR-2 som sitter som standard på Eos-1v, men ska enligt uppgift passa på Eos1/1N/3 också.
Kostnad för både Gr-1 och Gr2 £ 40:50.
Som en ren upplysning så verkar det som att alla batteripack/grepp/boostrar passar till samtliga Eos1
Tidningen jag referar till heter Eos Magazine och görs i Storbritanien, kommer ut fyra gånger om året och är mycker läsvärd.
Mer info här.
Snapphaneledaren [E.F.S]
Aktiv medlem
Fredrik H skrev:
Som en ren upplysning så verkar det som att alla batteripack/grepp/boostrar passar till samtliga Eos1r och dessutom till Eos3:an[/URL]
Det är en sanning med modifikation, PB-E2 passar bara EOS 1V och EOS 3 egentligen. Visst du kan montera boostern på en EOS1N men motorn fungerar inte och du kan inte använda NI-MH packet med boostern. Därför är det ganska meningslöst att lägga över 5500:- på den. Grund konstruktionen av EOS 1N, 1V och EOS 3 är samma men innehållet är nytt, därför fungerar dom gamla tillbehören på dom nyare kamerorna och tvärtom. Men på dom gamla kamerorna så blir du av med hela eller delar av funktionaliteten.
Bjelkengren
Aktiv medlem
Gr-e1 passar både till 1 och 1n
Bjelkengren
Aktiv medlem
Gr-e1 är själva handdtaget. Batteriet sitter inuti handtaget och är ett vanligt 2cr-5...
MVH Uffe
MVH Uffe