Annons

Givande ljuskurs den 20 sept, eftermiddagsgänget

Produkter
(logga in för att koppla)

Christian Hollmann

Aktiv medlem
Äntligen var det så dags. Janne skulle få inviga oss i hemligheterna med ljussättningar av en alldeles charmant Ida som var dagens modell. Flera hundra bilder senare inser man att det finns en del kvar att lära, men en och annan bild blev det ändå att kunna vara lite stolt över :)

Ida är en alldeles utomordentlig "självgående" modell, som nästan i förväg vet vad fotografen vill få fram. Heja, vilken böna! Stort tack Ida!

Tack även Janne som har knuffat iväg oss åt rätt håll. Nu är det bara resten kvar att lära sig...

Nedan följer en bild från första ljusuppsättningen, den mjuka med jättebautalådan "som aldrig kan bli fel"...

/Christian
 

Bilagor

  • dsc_3777fb.jpg
    dsc_3777fb.jpg
    74.6 KB · Visningar: 919
Lite plåtande "bakom scenen" visar bautalådan och två blixtar riktade mot bakgrunden. Janne kollar inställningarna innan han släpper in vargflocken. Hur många blixtar fick Ida hantera denna dag...?
 

Bilagor

  • dsc_0416f.jpg
    dsc_0416f.jpg
    75.9 KB · Visningar: 925
Här ses den hugade skaran studera histogram på bildskärmen vid pelaren. Skärmen ansluts till kameran för att omedelbart visa bildresultatet och kurvor som avslöjar behoven av justeringar i kamerainställningarna.

Bakom sunelådan finns modellen Ida, som har en förkärlek för att gärna vilja vara så nära linsen att hon kan bita i den :)
 

Bilagor

  • dsc_0442f.jpg
    dsc_0442f.jpg
    96.9 KB · Visningar: 911
Christian Hollmann skrev:
Lite plåtande "bakom scenen" visar bautalådan och två blixtar riktade mot bakgrunden. Janne kollar inställningarna innan han släpper in vargflocken. Hur många blixtar fick Ida hantera denna dag...?

Bounser kallas denna Christian ;-)

mvh.

/Janne
 
Uppsättning 1

Vill börja med att tacka Janne för en utomordentligt kurs som har gett mig mersmak och snart ett djup i plånboken.

Men faktiskt och detta är inte på något sätt att ställa Janne på kanten som en pedagogiskt och duktig fotograf så vill jag TACKA Ida för att hon orkade modellera i nästan 8 timmar med bara några korta avbrott för att sitta ner.

Detta var första gången för mig och säkert många andra att foto i studio med modell. Och bara koncentrera sig på sitt egna fotande var mer är 100 % tillräckligt. Att sedan behöva styra Ida hade gett mig en mental kollaps.
Ida har helt 125 % självgående som rörde sig professionellt för att ge poserna som fungerade.
Mitt minne kommer ihåg efter prat med Ida att hon endast har modellerat i 1½ år... ;o
Hon kommer kunna ge många fotografer glädjen att få just fota henne.

Nog med tackandet.

Här kommer min bild från första uppsättning med JÄTTE bouncern bakom oss.
Då det blev en väldigt tajt kompensation och jag inte hade ett vidare objektiv än den 50mm f:1.4 (blir motsvarande 75 mm på min Nikon D2x) blev hela bilden lite för tajt och lite klippt i höger sida.
 

Bilagor

  • dsc_6099r-web.jpg
    dsc_6099r-web.jpg
    18.2 KB · Visningar: 847
Re: Uppsättning 1

Joppe_72 skrev:

Här kommer min bild från första uppsättning med JÄTTE bouncern bakom oss.
Då det blev en väldigt tajt kompensation och jag inte hade ett vidare objektiv än den 50mm f:1.4 (blir motsvarande 75 mm på min Nikon D2x) blev hela bilden lite för tajt och lite klippt i höger sida.

Lite ljusare så funkar den utmärkt.

/Janne
 
En av mina

Bifogad finns en av bilderna jag tog under kursen, har ett par till jag tänker lägga upp förr eller senare. Jag envisades med att få Ida i den här posen ett par gånger med nästan varje ljussättning, här tycker jag att jag lyckades rätt bra.

//alex
 

Bilagor

  • dsc_0378croplågupplös.jpg
    dsc_0378croplågupplös.jpg
    59.8 KB · Visningar: 789
En till..

Här var en till - jag tyckte håret blev väldigt häftigt på den här, dock blev en del av ena ögat lite mörkt men så kan det gå.

//alex
 

Bilagor

  • dsc_0344nyeditlågupplös.jpg
    dsc_0344nyeditlågupplös.jpg
    60.3 KB · Visningar: 762
Ja det var en mycket givande kurs, tycker att det var jätteroligt att lära sig mer om ljus i Studio!

Ida är ju ett proffs! Så det var inga som helst problem!!!

Kommer några bilder ifrån mig
 

Bilagor

  • img_98823.jpg
    img_98823.jpg
    55.4 KB · Visningar: 738
Och så en till

Och så en av bilderna med den stora bouncern, var det en Octa 195 eller var det ngt annat?

//alex
 

Bilagor

  • dsc_0274lågupplös.jpg
    dsc_0274lågupplös.jpg
    62.4 KB · Visningar: 727
Dags för ljusuppsättning nr 2.

En mindre softbox (70 cm?) till vänster och lite framför om Ida, samt en blixt med raster till höger (ovanför/bakom) för att få lite tredimension genom belysning av håret.

Till höger i bild sitter enkamrat med en stor reflexskärm och till vänster en annan kamrat viftandes med en mindre reflexskärm, denna gång för att simulera en fläkt.

Ingen blixt på den vita bakgrunden resulterar i att den blir grå (grön eller blå på Canon-kameror :)
 

Bilagor

  • dsc_3806fb.jpg
    dsc_3806fb.jpg
    91.8 KB · Visningar: 692
Här är en liten bild på arrangemanget för ljusuppsättning nr 2. Jag börjar begripa det här med "fotoassistenter" som nyttjas av fotograferna. Man kan nog inte få för många assistenter, de behövs...
 

Bilagor

  • dsc_0467f.jpg
    dsc_0467f.jpg
    87.7 KB · Visningar: 779
Snygga bilder!

Jag ser att det inte bara var jag som tyckte att jag fick till'et :)
Med Jannes ljus och fenomenala Ida mitt i det så kunde ju inte resultatet bli annat än en hoper nya favvo-bilder.
Här är en av mina favoriter. Fler kanske kommer.

Thomas
 

Bilagor

  • dscf3579-400.jpg
    dscf3579-400.jpg
    25.9 KB · Visningar: 436
Ljusuppsättning nr 3, "Den populära"

Med en 44 cm softbox med raster till vänster och en belysning av håret som tidigare, har det här adderats en fondbelysning som ger ett bättre djup i bilden. 44:an är Jannes "favvo" och det är lätt att förstå varför. Nu börjar man kunna skapa dramatik i bilden, men det gäller att se upp för skuggsidan som lätt sotar igen...
 

Bilagor

  • dsc_3906fb.jpg
    dsc_3906fb.jpg
    77.5 KB · Visningar: 420
... och här visas ljusuppsättningen i studion för den tredje omgången. Notera att alla tre blixtar har försetts med raster. Det handlar om kontroll...
 

Bilagor

  • dsc_0516f.jpg
    dsc_0516f.jpg
    90.2 KB · Visningar: 420
Ljusuppsättning nr 3, "Den populära"

Här kommer bild från ljussättning 3.
 

Bilagor

  • dsc_6137r-web.jpg
    dsc_6137r-web.jpg
    17.1 KB · Visningar: 382
ANNONS