Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Film för elljus inomhus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pongu

Aktiv medlem
Jag är en stor blixthatare och föredrar att köra utan, när jag inte behöver blända ner för skärpedjupet, för fotografering inomhus. Dock har jag inte bestämt mig för vilken strategi som är bäst. Med utomhusfilm blir bilderna gul-röda pga den lägre färgtemperaturen i glödlampor. Detta kan lösas på flera sätt. Antingen sätter man på ett filter som korrigerar färgen, och tappar hela meningen med att äga ett ljusstarkt objektiv, eller så kör man utomhusfilm, överexponerar lite, och hoppas på att labbet kan fixa till färgerna. Vilket ofta fungerar sådär. Ett tredje sätt är att använda eljusfilm (tungsten), som är balanserad för den lägre färgtemperaturen. Problemet med detta är att tillverkarna upphört med neg eljusfilm, och man är hänvisad till dia. Snabba eljus-diafilmer tenderar att vara ganska usla, även om jag provat en 360-film från Kodak med ganska bra resultat.

Jag är lite kluven. Hur gör ni andra blixthatare där ute?

/Pontus

Tack för den informationen!
100 ISO är en aning långsamt, men det kanske går med bländaren på f/1,4. Jag ska pröva!

/Pontus

Tidningen FOTO testade nyligen snabba negativa färgfilmer, bland annat konicas och fujis 1600-filmer och de fick mycket goda betyg. En sådan högkänslig film kombinerat med ett korrigeringsfilter borde ge rimliga prestanda.

Har letat lite på internet, och det verkar som att många säljer Portra 100T, men bara i 120-format. Finns den att få tag på i 135-format också?

Snabb film är en lösning. 1600 blir bra kornigt dock, men det kanske kan gå bra ibland.

/Pontus

Pongu skrev:
Har letat lite på internet, och det verkar som att många säljer Portra 100T, men bara i 120-format. Finns den att få tag på i 135-format också?

Snabb film är en lösning. 1600 blir bra kornigt dock, men det kanske kan gå bra ibland.

/Pontus

Ja den finns som 135-film också.
www.scandinavianphoto.se säljer dom för att nämna en.

Konicas 1600-film ska tydligen vara jäkligt bra. Lika finkornig som en del 400 ISO filmer faktiskt.

Helt rätt. Jag gjorde en sökning där, och den missade 135-formatet eftersom T:et var separerat från 100 till skillnad från beskrivningen av 120-formatsfilmen.

Har inte prövat Konican, bara Fujis. Två nya filmer att experimentera med! ;-)

/Pontus

Jag har samma problem men är dessutom hänvisad till bländare 4, skulle behöva en ISO 400 tungstensfilm, scandinavian hade ingen, finns det ens?

Neg finns inte. Jag har dock en diarulle, Kodak nånting 320T liggande i kylskåpet. Lär vara hyfsad.

/Pontus

det låter kanonbra, jag fotar dia, då skall jag bara se om man kan hitta den någonstans (förutom i din kyl). Jag pratade även med Scandinavianphoto idag och de tipsade om att använda den nya superian som har detdär extra färgskiktet tillsammans med en upplättningsblixt, skulle tydlige ge hyfsade resultat om det kopierades rätt.

Ja, det fjärde skiktet funkar sådär för att ta bort ljusrörsgrönt, och med blixt blir det ju högre färgtemperatur, men det är inte riktigt det jag vill ha, utan originaljuset från just den inomhusmiljön. Det fjärde skiktet gör inte mycket för att ta bort det gul-röda från glödlampor vad jag märkt. Visst kan man ända färginställningarna vid kopieringen, men det blir ofta färgstick och det krävs att man överexponerat, annars blir tex blå områden underexponerade, dvs korniga och murkiga, av korrigeringen.

/Pontus

ANNONS
Götaplatsens Foto