Annons

Bilder tagna med ZD ED 7-14mm/F4 UltraWideZoom

Produkter
(logga in för att koppla)

Knight Palm

Aktiv medlem
Det här är den mest extrema vidvinkel-zoomen på marknaden. Passar som handsken till en godtycklig Four Thirds kamera.

Om man inte uppskattar ett objektiv som detta, ja då är det lika nollställt "som att visa oxen bibeln", (gammalt ordspråk).

Kika gärna på vad Gordon Laing på CameraLabs skriver om ZD7-14mm/F4. Mer audio-visuellt är CameraLabs video-snutt av denna extrema raktecknande vidvinkelzoom.

P.S:
Det kommer nästa år ytterligare en ultrawideangle zoom från Olympus, denna gång i klassen "Standard Grade".

Ref:
 

Bilagor

  • p6300013matc400.jpg
    p6300013matc400.jpg
    95.6 KB · Visningar: 1,121
Re: Re: Bilder tagna med ZD ED 7-14mm/F4 UltraWideZoom

Kungliga Slottet 7mm
 

Bilagor

  • p6300022matc400.jpg
    p6300022matc400.jpg
    91.8 KB · Visningar: 1,118
Re: Re: Re: Bilder tagna med ZD ED 7-14mm/F4 UltraWideZoom

Kungliga Slottet 14mm
 

Bilagor

  • p6300023matc400.jpg
    p6300023matc400.jpg
    90.9 KB · Visningar: 1,114
Kul att se att Olympus verkligen börjar komma in i leken mer gällande systemkameror och gluggar, framförallt vidvinkel till 4/3 systemet.

Var och tittade på 410 och 510 i en affär igår och designen verkar riktigt bra. De påminner mycket om de gamla analoga OM1 och liknade kameror från tiden. Små men ändå ergonomiskt brea (till skillnad från Eos 400D ;-) )

14mm slår ju min Sigma 10-20mm med en millimeter på en Nikon kamera men jag kan lugnt säga att Sigma objektivet är det roligaste jag har använt. Skapar kreativitet på ett helt annat sätt än än normal och tele objektiv.

Mvh

Rasmus Mattsson
 
henq skrev:
Ja 7-14 verkar vara ett riktigt drömobjektiv! Vad fick du slanta?
arneri skrev:
Blev det detta istället för Leica 25/1.4?
Njaa,,,
Det blev en billig och ny E-400 istället, eftersom jag lämnade in min gamla E-300 på garanti-service innan midsommar.

7-14mm lånade jag en stund av vänner från fourthirdsphoto.com under en regnig lördagspromenad, men jag har inga planer på en sådan för tillfället. Kan dock tänka mig följande lilla men heltäckande serie för den som har foto som yrke: E-P1 med 7-14mm, 12-60mm SWD, 50-200mm SWD.

Jag har för tillfället skrinlagt Leica D 25mm/F1.4, då jag tyckte den var för dyr att handla just nu i Sverige. Jag skulle helst vilja prova den först och ta några exponeringar. Jag har inte heller sett så många bilder eller hört omdömen, för att rusa till eBay eller NY och handla på stuberten. Jag är dock övertygd om att det är ett mycket bra objektiv, vilket jag kunnat ha haft i min ägo nu, om Panasonic Tyskland ville leverera till Sverige.

Just nu ser min osorterade önskelista ut så här:
  • E-P1 (& batterigrepp ?) hit går sparpengarna nu
  • Leica D 25mm f/1.4
  • ZD ED 70-300mm f/4-5.6
  • EC-20
 
Intressant. Får jag fråga, eftersom jag inte använder 4/3 systemet.

Görs Leica gluggen till 4/3 systemet eller görs den egentligen till 35mm system?

Verkar vara en trevligt normal glugg till 4/3.
 
Rasmus: Leicat är designat direkt för 4/3.

TI: Jag kan tänka mig 12-60 + 70-300. Inte samma liga men 12-60 lär ju bo på kameran för det mesta och borde ge riktigt fin bildkvalité. Undrar även hur bilderna blir med budget-8-16mm som ska komma 2008.

Tror för övrigt jag väntar ett tag med E-P1 och hoppas de går ner lite i pris. Är verkligen nöjd med min E510 just nu och lägger hellre pengarna på gluggar.

Hur tänker du använda EC-20?
 
henq skrev:
Undrar även hur bilderna blir med budget-8-16mm som ska komma 2008.

Är verkligen nöjd med min E510 just nu och lägger hellre pengarna på gluggar.

Hur tänker du använda EC-20?
Jag undrar om det är ett egenutvecklat Olympus-objektiv, eller om det bygger på någon Sigma-konstruktion?

Kul att höra att E-510 har nöjda kunder. Den har många funktioner och tar bra bilder hör jag från flera av er.

Beträffande EC-20
Jag gillar ju telezoomen 50-200mm/F2.8-3.5, där jag först fick se vilken detaljrikedom man kunde plocka fram med bra glas ur en digitalkamera. Andra har upplevt samma insikt med 50mm/F2.0 Macro.

Telezoomen 50-200mm är vädertätad, så den tål lätt nån vecka på havet med salthaltig luft. Den är hyfsad lätt att ta med, men ibland skulle jag vilja ha lite mer räckvidd, så en 2x teleconverter räknar jag med är användbar här. Visserligen blir det 400mm/F7.0 i ändläget, så kanske en KatzEye eller Virtual Village mattskiva skulle behövas också.

Ibland är dock telezoomen för tung att hänga runt halsen, såsom vid skidåkning. Något lättare skulle jag önska då. Antingen EC-20 på standardzoomen 14-54mm/F2.8-3.5 eller komplettera med den nya kit-tele-zoomen istället. 40-150mm på en E-400 blir både lättare och billigare. Min osorterade önskelista ovan skulle alltså innehålla 40-150mm istället för 70-300mm.

EC-20 är nog dessutom främst framtagen till f/2.0 och f/2.8 objektiven, för att AF skall fungera optimalt.

Först får det nog bli en E-P1 med LiveView och IS, två funktioner som ju även den redan releasade E-510 har.
 
ZD ED 7-14mm/F4 förebild för Nikons nya ultrawidezoom

Kul att se Olympus än en gång visat vägen med att ta fram unika produkter. Nu senast så kommer ju Nikon med en ultravidvinkel-zoom för FX-formatet, som är lika vidvinklig som Olympus variant. Nikons är dock ljusstarkare, men har inte riktigt samma zoomomfång.

Olympus variant är som vanligt presenterad med ett större antal linjepar/mm i MTF-kurvorna, eftersom den mindre sensorn ju ställer högre krav på design och tillverkningsnoggrannhet med dess högre pixeltäthet. Olympus variant har fler linser (18 resp. 14) än Nikons variant, vilket kan förklara att Olympus valt att lägga sig på den lägre ljusstyrkan, för att inte gluggen skulle bli oproportionerligt tung. Den fungerar dock ypperligt till min E-400 och jag skulle inte vilja se den något större eller tyngre.

Tyvärr har jag inte budget för en ny Nikon D3 med en AF-S 14-24mm/F2.8 G ED, vilket nog blir en svårslagen kombination för vidvinkel-entusiasterna, men kanske till ett tredubbelt pris. Canon och Sony har vad jag förstår inget motsvarande i dagsläget.

Satsar nog så småningom på denna objektiv-trio, men först en kommande E-P1...
 

Bilagor

  • trezd.jpg
    trezd.jpg
    74.7 KB · Visningar: 782
Är det glugg-spotting eller?

ZD 7-14/4,0 (för dyr, men hade varit kul att prova. Mitt Peleng får duga)
ZD 12-60/2,8-4 SWD (visst blir det en sån)
ZD 50-200/2,8-3,5 SWD (och en sån också)

Du har ingen macro-glugg med här, jag fortsätter förstås med mitt Sigma 105/2,8 som jag är riktigt nöjd med.

E3 kommer efter dessa för mig (troor jag, man blir säkert såld om man klämmer på den)
 
Det hade varit en kanonuppsättning objektiv. Idag saknar jag verkligen en riktigt bra vidvinkel. Var på Gunnebo Slott och fotade. Utomhus funkade det hyfsat när jag kunde backa lite om det behövdes, men inomhus så var det svårare att backa när väggarna var i vägen ;)
 
henq skrev:
Du har ingen macro-glugg med här, jag fortsätter förstås med mitt Sigma 105/2,8 som jag är riktigt nöjd med.

Jag tycker det verkar vara en oslagbar trio med en 2x, en 5x, och en 4x zoom. Två ggr fem ggr fyra blir ju fyrtio ggr zoomomfång, fast med överlapp blir det ju bara knappt trettio.

Naturligtvis hör ett makro till, om det nu inte till stora delar klaras med normal- eller telezoomen. Fast för 1x skala, ja då behövs ett speciellt makro förstås. Hur är Sigma 105/2.8? Skarp och ljusstark så det räcker till? Är brännvidden bra, eller skulle du önska kortare/längre dito?
 
vidvinkel

seb80 skrev:
Det hade varit en kanonuppsättning objektiv. Idag saknar jag verkligen en riktigt bra vidvinkel. Var på Gunnebo Slott och fotade. Utomhus funkade det hyfsat när jag kunde backa lite om det behövdes, men inomhus så var det svårare att backa när väggarna var i vägen ;)
Då får du stitcha samman flera bilder så att du får en vidare teckning av dina interiörer.

Svårigheten med interiörer brukar vara blandljus, eller stora kontraster från infallande ljus. Det är ofta så att man skulle behöva några rejäla blixtar för att lysa upp interiören.

Jag har kört förbi Gunnebo slott ett antal gånger, men ej stannat för tyvärr. Ser ut att vara ett fint ställe.
 
Sundvisson skrev:
Naturligtvis hör ett makro till, om det nu inte till stora delar klaras med normal- eller telezoomen. Fast för 1x skala, ja då behövs ett speciellt makro förstås. Hur är Sigma 105/2.8? Skarp och ljusstark så det räcker till? Är brännvidden bra, eller skulle du önska kortare/längre dito?

Visst gillar jag det.
Skarpt och fint helt öppet, inte för att det blir många macrofoton på 2,8.

Brännvidden känns rätt lagom men jag har inte använt nåt längre, d v s Sigma 150mm.
Kortare har jag dock använt ofta, stor skillnad. Fjärilar och bin blir inte särskilt störda vid 1:1.

AF är långsammare än kitgluggarna och kan irritera ibland. Men skarpt blir det.
Jag skulle ibland gärna ha lite högre förstoring faktiskt. Kanske en 1.4x eller 2.0x? Samma fokuseringsavstånd fast 1.4:1 eller 2:1

Men vad jag framförallt känner är att kitgluggarna är begränsande vad gäller skärpedjupet.
Så Sigmat är min ögonöppnare.
Därför lär det blir ett 50-200 vad det lider.
Eller kanske 35-100/2... njäe tror inte det va.
 

Bilagor

  • p8078734.jpg
    p8078734.jpg
    66.8 KB · Visningar: 400
ANNONS