Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Battergrepp till D300

Produkter
(logga in för att koppla)

yamahafj

Aktiv medlem
Har läst i en del trådar om att nyblivna D300-ägare har kunnat kvittera ut sina beställda batterigrepp redan nu, medans en del andra får vänta på sina. Jag tillhör en av dem som väntar. Skulle gärna vilja ha lite intryckt från de som har fotat lite med greppet redan nu - hur är känslan i knapparna (avtryckaren, af-on, och inställningshjulen)? Ergonomin? Balansen? Vikten? Stabiliteten? Etc.

Tacksam för input!

Jag lekte lite med kompisens nya d300 med greppet igår.
Vad ska jag säga. Avundsjuk är ordet, så mycket bättre känsla än mitt d200grepp. D300greppet tycker jag känns mer som vertikalgreppet på d2x och d3. :)

/Johan

Har läst på lite vad som krävs för att få 8fps. Visst är det så att förutom själva batterigreppet så krävs ett EN-EL4 batteri samt ett nytt lock (BL-3) till batterigreppet?

gost skrev:
Har läst på lite vad som krävs för att få 8fps. Visst är det så att förutom själva batterigreppet så krävs ett EN-EL4 batteri samt ett nytt lock (BL-3) till batterigreppet?
Japp, det är alldeles korrekt. Då blir det dyrt... ca 1600 för batteriet, 2800 för laddare samt 285 för ett batterilock.

/Fredrik

Jag har sett att det finns sk. piratbatterier att köpa för ca 300 kr/st men laddaren verkar det inte finnas något alternativ till orginalet.

gost skrev:

Enligt kmanualen kan du få 8fps med vanliga AA-batterier (Se sid 77). Så länge temperaturen inte är för låg :)

Bilagor

• batteri.gif
    batteri.gif
    17.7 KB · Visningar: 1,207
Första intrycken efter en kväll med MB-D10

Införskaffade mitt batterigrepp igår på KD så jag kunde använda det under Stockholms horseshow på Globen, en summering av de första intrycken.

Mer gedigen känsla över hela greppet.

Bättre omslutning om greppet med handen, ligger djupare i handen med ett stadigare grepp om kameran.

Smidigare att ha med sig i kameraväskan (ifall det ej är monterat) mot D200'ans L-formade grepp.

Nya joysticken är väldigt trevlig, enkelt att flytta fokuseringspunkt, granska bilder mm.

Större möjlighet till olika batterier (EN-EL4a)

Bra funktion i kameran att kunna styra vilket batteri kameran skall tömma först (batteri greppet o ha kameran som backup) eller tvärt om.

Slutligen en härlig känsla att kunna ta en serie i 8fps, D200'ns 5fps kändes plötsligt bra mycket långsammare när man fotade rörliga förmål.

MB-D10 funkar utmärkt, som föregående person redan sagt.

Testade idag med 8st GP2700 AA batterier i greppet när jag fotade lite hockey i Ritorp.

Nog fasen levererar den 8fps med AA-batterier också.

Ett ekonomiskt bra alternativ om man bara "ibland" vill ha full speed istället för att offra närmare 4000 kronor för 1st EN-EL4a och laddare till detta kan man köpa en laddare ifrån ex GP (jag har en som laddar 4 batterier på mindre än en timme) och 8st AA-batterier 2700 mAh för mindre än en tusenlapp. Med min laddare kan jag även ladda i bilen vilket kan vara praktiskt!

Men men, om man arbetar som sportfotograf köper man naturligtvis Nikons dubbelladdare och riktiga EN-EL4A batterier.

/Selfish

Jag har i dag testat batterigreppet med 8 st uppladningsbara PowerBase 2700 mAh Ni-MH, vilka tillsammans kostar 258 kr på Kjell och kompani.
Jag fyllde ett 8GB kort med 422 bilder förlustfri komp. Nef+JPG fine högsta upplösning, omgivnings temp 22 grader C.Batteriindekatorn har inte rört sig under testet, vet inte om den gör det med uppladningsbara batterier, för mig så är det här ett fullgott allternativ de få gånger som jag behöver 8 bilder per sekund.
Konklussion: Det kostar cirka 260 kr att få den snabbaste hastigheten med D300, när du har batterigreppet.

Nikon Laddare

Dubbelladdare (MH-22) eller enkelladdare (MH-21) vad är skillnaden förutom att den ena laddar två batterier och den andra endast ett? Förstår inte varför dubbelladdaren är billigare?

Ni som använder AA-batterier; följer det med en hållare, eller måste man köpa den separat? Om den köps separat, vad heter den? Det finns ingen information om detta på Nikons hemsida.

Tack på förhand,
Fredrik

gost skrev:

Hej,
Vad är det för nytt lock (BL-3) som behövs vid användning av batterigrepp?
När/var/hur skall det användas?

Greppet är super..Som natt och dag jämfört med plastranglet till D200'an, nu känns kameran lika robust som min tidigare D2Hs.

/kent

Jag som inte haft batterigrepp tidigare.. När man använder D300:s batterigrepp så har jag förstått att kamerabatteriet sitter kvar i kameran. Är det inte en nackdel att man då måste ta bort greppet varje gång man ska ladda kamerabatteriet?

mvh

Se batteriet i kameran som en backup och använd bara batteriet du har i greppet. Tänkte du ha batterigreppet och bara använda ett batteri så kan du ha det i greppet och ha kameran tom. Man kan ställa in vilket av batterierna man vill ska användas först.

ANNONS
Götaplatsens Foto