Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

*#¤# Dator

Produkter
(logga in för att koppla)

gbjerne

Aktiv medlem
Den digitala tidsålderns problem och stressmoment...

Någon datorbegåvad persson ute i etern som har lust att hjälpa en förtvivlad Helsingborgare?

Satt igår, nöjd och belåten. med mig själv. Var just klar med ett gäng bröllopsbilder som skulle skickas iväg för papperskopior.

*pang* innifrån burken och allting låser sig.
Stänger datorn (drar sladden) och ber en liten bön.
Men i helsike heller.
Det fungerar att starta datorn men efter cirkus 10-15min låter det konstigt från båda hårddiskarna och tillslut hänger sig allt igen.

Båda hårddiskarna blir väldigt varma?
Jag är ingen fena på datorer och hade uppskattat djupt om någon kunde hjälpa mig lokalisera problemet.
Kan det vara någon fläkt som tagit förväl eller är det lika bra att skrota hele skiten?

Båda hårddiskarna är relativt nya, den älsta cirka ett år och den andra 2 månader.

Vilsen kille söker hjälp!

Tråkigt

En hårdisk kan gå sønder efter en timme eller 10 år det vet man aldrig men så som du beskriver det så verkar datorn bli øverhettad så førhoppningsvis ær det bara en flæckt.

Vilken flæckt det ær vet jag dock inte det kan vara den før transformatorn. den som kyler hela datorn eller før prossesorn. HDn brukar bli ganska varm men blir den brænnhet ær det ju inge vidare o du bør inte køra datorn føræn problemet ær løst så u inte førstør något pga det.

Så kænner du ingen som har VANA att pilla med datorer o Bygga så bør du læmna in datorn så du inte reskerar någon yttligare førstørelse. Så låt inte nån slæckting som råkar kunna word lite bættre hjælpa alltså!

Lycka till

EDIT: se till att vara precis nr du læmnar in datorn! Beskriv problemet va lite på o be dom kolla problemet ganska direkt så du inte blir utan dator i flera veckor!

Jag är absolut ingen datorexpert, men att båda hårddiskarna krashar samtidigt låter mysko.
Det är inte nätaggregaten som pajat? I sådana fall är det lätt att fixa, till och med jag lyckades byta det.

Svårt att säga utan att ha sett burken men konstiga ljud är förstås aldrig bra. En pajad fläkt låter inte helt omöjligt. Öppna och kolla om alla fläktar snurrar. Var inte rädd att köra datorn utan kåpa (men pilla ingenstans när strömmen på!).

Annars kan det vara hårddisken med systempartitionen som strular, men då borde det inte gå att starta upp alls. Det faktum att det går att köra en stund tyder på att det är ett överhettningsproblem. En annan tänkbar felkälla är spänningsaggregatet.

Försök eliminera en felkälla i taget.

Johannes

Jag tackar väldans för all hjälp jag kan få.
Är själv nog lite inne på att någonting med nätaggregaten som inte vill vad jag vill.

Skall ta och kika närmare på det.

Man blir så förbannad....

Låter inte som en fläkt som gick sönder i själva "pang" ögonblicket, däremot kan det vara någon fläkt som stannat och på så vis har någon annan komponent överhettats och gått sönder.

Låter troligast att grafikkortet, nätdel eller moderkortet gett med sig.Men kan ju även vara nått annat, det som är det roliga med datorer... man vet aldrig vad som kan va fel utan att undersöka dom.

Bara slänga in till närmaste handlare så kirrar dom väl det åt dig.
Hade du bott i närheten har jag hjälpt dig.

/Roger - 10år på serviceverkstad...

Angående bägge HDD:erna paja sammtidigt, det kan ju vara så att det har kommit en strömspik eller liknanade och slagit nätdelen och kanske pajjat någon spänningsregulator, som då har matat ut för hög späning till hårdiskarna. Lite osanolikt eftersom att det funkar i 10-15 minuter, men det hade kunnat vara så.
Låter som överhettning tycker då jag.
Lycka till!

ANNONS
Götaplatsens Foto