Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äganderätt till bild, anvädning av bild.

Produkter
(logga in för att koppla)

Nordan2

Aktiv medlem
Hej!
Om jag är anställd på ett företag eller är på en kurs via företaget.
Chefen ber mig att fota t.ex, en blomma.

Vem är det som har rätt till bilden? Jag eftersom jag fota eller företaget eftersom dom ger mig lön?

Samma fråga fast på kursen, läraren ber mig fota.

Bilden skall sedan användas till tex en hemsida senare.

Finns säkert massor av svar här, men för att det skall bli tydligt vad som gäller i mitt fall så är jag tacksam för alla svar.
//
P

Fotografen har väl alltid äganderätten

Om du ombeds att fotografera i det företaget du arbetar på har du fortfarande äganderätten till bilden men du kan skriva över nyttjanderätten.

Om du överlåter nyttjanderätten gör du det för det mediet du levererar på. Om det är en bild på papper så får detta väl bara hängas upp och ställas ut. Den som har nyttjanderätten kan t.ex. inte sedan mångfaldiga (posters, vykort) utan din tillåtelse.

Om den som har nyttjanderätten till en bild vill utöka användandet måste han få ett vidare tillstånd av upphovsmannen.

När man reproducerar bilder för försäljning fanns det förr de som skickade med negativet. Anledningen till detta var att man ville visa att detta foto kommer aldrig att göras i fler ex (exklusivitet) men det innebär ju inte att man för den skull skriver över äganderätten för det.

Jag tror att det är så här...

Inte riktigt. Upphovsrätten kan man i princip aldrig mista, men nyttjanderätten kan vara mycket olika med. Äganderätt till bilden har man heller inte, utan vi talar om immaterialrätt.

Exemplet med blomman: Du blir ombedd att fotografera en blomma. Då genomför du uppdraget, kanske med villkoret att företaget därefter fritt skall få använda blombilden, till allt de vill. Då kan du inte göra mycket om de använder bilden till vad de vill. Kanske du t o m sålt rätten att sälja bilden vidare? Det går det också.

Tar du (exempelvis) bilden till en katalog och för publicering en gång, så gäller i stället den den överenskommelsen.

Därför skall man som fotograf (även hobby-) alltid se till att det finns ett avtal om till vad, hur och under vilken tid bilden får användas. Man kan, om man vill, ge mycket generösa villkor, men det är vettigt att sätta en gräns. En ersättning eller betalning ger inte rätt till att förfoga över bilden mer än på det sätt man man kommit överens om.

Men du har alltid kvar din upphovsrätt till verket. Den får inte plagieras (om den har verkshöjd), den får inte kopieras (trogen kopia), du har rätt att bli omnämnd som verkets upphovsman etc etc.

Hej!
Om jag är anställd på ett företag eller är på en kurs via företaget.
Chefen ber mig att fota t.ex, en blomma.
Vem är det som har rätt till bilden? Jag eftersom jag fota eller företaget eftersom dom ger mig lön?
Samma fråga fast på kursen, läraren ber mig fota.
Bilden skall sedan användas till tex en hemsida senare.
Finns säkert massor av svar här, men för att det skall bli tydligt vad som gäller i mitt fall så är jag tacksam för alla svar.
//
P

Hej Peter!

Gå in på denna länk www.sfoto.se/sff_start/kopasaljabilder_lagratt.asp, som finns på Svenska Fotografers Förbund. Under svar 2 " Vilka rättigheter har fotografen till sina fotografiska verk?" Har du svar på din fråga.

ANNONS
Götaplatsens Foto