Annons

Äldre fasta gluggar till D700

Produkter
(logga in för att koppla)

gladers

Aktiv medlem
Äldre, fasta gluggar till D700

Hej!

Hur ser oddsen ut om jag använder mina gamla fasta objektiv till en ev D700? Jag har Nikon AF-varianterna av 24/2.8, 35/2.0, 50/1.8 samt 85/1.8. Jag frågar därför att det diskuterats en hel del om andra, äldre zoom-gluggar till FF-kamerorna som om de utgör ett prestandaproblem. Givetvis har jag vaskat igenom nätet så gott jag kunnat för att finna svar avseende de fasta gluggarna, men hittar inga vettiga svar. Vad jag förstår varierar problemgraden också beroende på hur många MP sensorn har och idag finns det ju två lägen - ca 12 och ca 24 MP.

Jag tycker frågeställningen är tillräcklig viktig innan jag rusar åstad och köper en D700 för ganska så dryga pengar.

Senast ändrad:
Du kommer att uppleva avsevärt sämre kantskärpa än när du använder objektiven på en DX-kamera. Mittskärpan kommer däremot troligen upplevas som avsevärt bättre. Min erfarenhet är att alla objektiv presterar bättre på FX om man bortser från kanterna och distorsionen (som ju "klipps bort" på DX-kameror).
Tänk också på att du ledigt kan blända ner ett steg extra, och då får du tillbaka lite kantskärpa och dessutom ytterligare mittskärpa.

Tillägg: Även vinjettering blir mycket värre, förstås. Men jag tycker helt klart att en D700 är motiverat med de objektiven, om du anser dig ha råd. Själv köpte jag en D700 med bara manuella objektiv som jag hade sedan förut. Nu har jag visserligen köpt ett 24-70, men de manuella använder jag fortfarande med mycket bra resultat.

he-he... jag har spart de gamla godingarna (tidigt 90-tal) för just en sådan här möjlighet. Nu gäller det att ta tillvara alla möjligheter för att motivera inköp av kameran..

Tack för synpunkten Martin!

ANNONS
Götaplatsens Foto