bellafella
Medlem
Hellu ! Vet någon hur man ändrar bländaren ? 
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du håller in knappen med ett plus och minus tecken framför avtryckaren samtidigt som du reglerar med tumratten....
Bländaren ställer man in på spaken som jag markerat med rött.
Arf, arf, lolLika roligt som den här http://www.funenclave.com/fun-stuff/will-someone-fix-this-image-me-22084.html
Jag kan inte riktigt begripa hur man kan ge så korkade råd till till någon som är 14 år och ställer en högst relevant fråga? Nu blev jag lite besviken på alla lustigkurrar. Förövrigt är manualen ganska tjock och rätt komplicerad om man är ung.
Ja, vrid det hjul som antagligen just nu står i läge Auto med grön text, till läge A. Nu kan du vrida på det hjul som är på baksidan av kameran högst upp till höger. Nu borde du ha ett läge där du kan själv ställa in bländaren men kamran fortfarande är automatiskt vad det gäller tiden, dvs du borde få rätt lyckade bilder. Exakt hur detta går till står i manualen men det gäller att hitta rätt sida. Det är sällan man orkar läsa alla sidor på en gång.
Själv kan jag inte se något korkat med att be henne läsa manualen. Det bör man väl börja med när man har en ny kamera.
Att sen visa hur man gör på en gammal analogkamera, det kan jag hålla med om att det är korkat och taskigt.
Nu var ju faktiskt kameran yngre än henne själv, så givet en helt godtycklig fråga var det väl en ganska bra gissning av hennes referensram?
Nja, inte riktigt, tjejen är 14 år. Tror inte hon har sett något dylikt tidigare.
Bländaren ändrar du inte med den knappen. Däremot om du har kameran på ett läge där det är möjligt att ställa bländaren så kan du ändra den med ratten du har precis under avtryckaren (i alla fall om det är en Nikon)