Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ändra bländaren?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Bellafella.

Ibland kan det vara bra att börja med att plöja igenom manualen... Man lär sig bla hur kameran fungerar.. ;-)

/Niklas

ps. vad har du för kamera????? ds.

Du håller in knappen med ett plus och minus tecken framför avtryckaren samtidigt som du reglerar med tumratten....

Du håller in knappen med ett plus och minus tecken framför avtryckaren samtidigt som du reglerar med tumratten....

Bländaren ändrar du inte med den knappen. Däremot om du har kameran på ett läge där det är möjligt att ställa bländaren så kan du ändra den med ratten du har precis under avtryckaren (i alla fall om det är en Nikon)

Välkommen till fotosidan Isabell! Roligt att se en pigg 82-åring som fotograferar varje dag, som det står i din profil. Tala om vilken kamera du har så finns hjälpen här.

Hm, ja hon ser verkligen ung och välbevarad ut för att vara 82 år gammal. Min gissning är att det ska stå 8,2 istället för 82. :)

/ Magnus

Antar att det är på din Nikon D3100 du vill kunna ställa bländaren.
Jag åker inte Nikon själv så jag kan inte svara i detalj.
Det är manualen till för.
Däremot, om jag fick en Nikon i näven skulle jag för att ställa bländaren
prova att ställa ratten i läge "A" och sen vrida på hjulet för att se om bländaren ändrade sig.

Jag har en nikon d3100 :)

Oj då det måste blivit något fel när jag ändrade födelse datum för jag fyller bara 14 i år men ska ändra det nu ! :)

PS: Tack för alla som svarat ! :D

Jag kan inte riktigt begripa hur man kan ge så korkade råd till till någon som är 14 år och ställer en högst relevant fråga? Nu blev jag lite besviken på alla lustigkurrar. Förövrigt är manualen ganska tjock och rätt komplicerad om man är ung.

Ja, vrid det hjul som antagligen just nu står i läge Auto med grön text, till läge A. Nu kan du vrida på det hjul som är på baksidan av kameran högst upp till höger. Nu borde du ha ett läge där du kan själv ställa in bländaren men kamran fortfarande är automatiskt vad det gäller tiden, dvs du borde få rätt lyckade bilder. Exakt hur detta går till står i manualen men det gäller att hitta rätt sida. Det är sällan man orkar läsa alla sidor på en gång.

Jag kan inte riktigt begripa hur man kan ge så korkade råd till till någon som är 14 år och ställer en högst relevant fråga? Nu blev jag lite besviken på alla lustigkurrar. Förövrigt är manualen ganska tjock och rätt komplicerad om man är ung.

Ja, vrid det hjul som antagligen just nu står i läge Auto med grön text, till läge A. Nu kan du vrida på det hjul som är på baksidan av kameran högst upp till höger. Nu borde du ha ett läge där du kan själv ställa in bländaren men kamran fortfarande är automatiskt vad det gäller tiden, dvs du borde få rätt lyckade bilder. Exakt hur detta går till står i manualen men det gäller att hitta rätt sida. Det är sällan man orkar läsa alla sidor på en gång.

Själv kan jag inte se något korkat med att be henne läsa manualen. Det bör man väl börja med när man har en ny kamera.
Att sen visa hur man gör på en gammal analogkamera, det kan jag hålla med om att det är korkat och taskigt.

Själv kan jag inte se något korkat med att be henne läsa manualen. Det bör man väl börja med när man har en ny kamera.
Att sen visa hur man gör på en gammal analogkamera, det kan jag hålla med om att det är korkat och taskigt.

Nu var ju faktiskt kameran yngre än henne själv, så givet en helt godtycklig fråga var det väl en ganska bra gissning av hennes referensram?

Nej, det var inte förslagen mot manualen jag hade invändingar emot. Men det är en riktig iaktagelse. Jag trodde det framgick vilka råd jag hade i åtanke.

Bländaren ändrar du inte med den knappen. Däremot om du har kameran på ett läge där det är möjligt att ställa bländaren så kan du ändra den med ratten du har precis under avtryckaren (i alla fall om det är en Nikon)

Jo, om du tar dig tid och kollar ser du att hon har en instegskamera och bländaren har man alltid ändrat på det sättet på nikons instegsmodeller. Trevligt att alla är så trevliga här...

/ J

ANNONS
Götaplatsens Foto