Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ändra datum på många raw-filer

Produkter
(logga in för att koppla)

zatopek

Aktiv medlem
Sommartiden kom smygande i år igen, utan att jag ställde om kameran. Så nu har jag ett gäng bilder med fel klockslag. Precis som jag hade i november, fast tvärtom.

Finns det något bra program som kan ändra klockslaget i EXIF-datan på många filer? Och klarar av rå-filer (NEF?)

Jag hade för mig att PS Elements gjord det, men den version jag har nu (6?) skriver bara en extra fil. I PS CS3 hittar jag inget, och inte i Capture NX.

Jag har börjat binär-editera några stycken, men det tar evig tid. Och jag vill inte göra det igen i november.

/Mats

Jag undrar samma sak, men för mig gäller det jpg filer men det är väl samma lösning?

Ingen som vet något?

Hm, jag undrar om jag ska ta och ställa klockan i min kamera till UTC. Då behöver jag aldrig ställa om den. Bara man är konsekvent så går det ju bra.

Har inte behövt göra det, men har letat efter liknande saker tidigare. Här är ett program som verkar kunna ändra det mesta i EXIF (Obs. har inte provat det själv). Hittade via Google, och det verkar hyfsat seriöst med en testversion i 40 dagar. Kanske ska prova på en kopia först?

http://www.febooti.com/products/filetweak/

Jag använder mig av gratisprogrammet Exifer som finns på http://www.download.com/Exifer/3000-2192_4-10142150.html för att ändra massa grejjer i EXIF taggarna. Programmet kan även exportera ut taggarna till en komma separerd fil om man vill spara dom eller lägga din i Excel eller någon databas. Brukar programmet när jag upptäckt klockan i kameran gått fel. Går nämnligen markera en drös med bilder å sen "uppdatera/plussa på /dra av" tiden med till exempel 1 timme, 3 minuter å 50 sekunder. Man glömmer ju ibland de där med sommar/vintertid å klockrona i kamerorna är ju inte direkt stabila å inte går dom å synka med datorn heller.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto