Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ännu en 7D vs 5D MkII... har redan 5D MkI

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Ja, jag veeeet att ämnet avhandlats förut :) Men ta er gärna tid att kommentera utifrån mina förutsättningar. Jag är egentligen såpass erfaren att jag borde kunna se mina behov men jag är så jäkla kluven!

"Problemet" är att jag egentligen inte har ett jättebehov av ny kamera eftersom jag fotar ganska sparsamt just nu (småbarn + jobb + husrenovering tar tid). Dock känner jag att intresset börjar spira igen.

Jag fotograferar mest landskap (förutom familj och sånt) men är även sugen på att fota lite mer fåglar och sånt. Även macro förekommer.

Jag har i dagsläget en 5D MkI (och en 30D) och blir inte klok på om rätta steget för mig är en 7D eller en 5D MkII.

5D MkII:
+ skärpedjup (älskar FF!)
+ brushantering

7D:
+ crop-effekten på tele
+ AF o snabbhet

Mina objektiv:
EF-S 10-22
EF 17-40/4L
EF 50/1.4
EF 24/2.8
EF 70-200/4L
Tamron 90/2.8
EF 300/4L IS
Canon 1.4x

Jag har alltså objektiv för både FF och crop. Mina tankar går såhär - förutom brushanteringen är det inte ett jättesteg från 5D MkI till MkII. Jag har i dagsläget inte behov av mer upplösning. 7D vore därför ett bra steg eftersom jag är sugen på lite fågelfoto. Jag har ju också kvar min 5D MkI.

Tankar, tips mm?

Rajala tar 13.999:- ink moms för 5D mk2 imorgon (se annons uppe till höger, manic monday)

Inte svar på din fråga kanske, men ett tips om du landar i det beslutet.

Tack för tipset och gissa varför denna fråga vaknade till liv inom mig just nu? :D
Det blir ju inte lättare av att 7D kostar 9999 kr! Det är ju ungefär vad de flesta vill ha för sina begagnade!

Just nu lutar jag mer åt 7D eftersom jag är lite fågelsugen. Ska till Gotland till sommaren (Stora Karlsö mm) och funderar på örngömsle på Store Mosse snart igen.

Jag älskar ju FF men att byta från 5D till 5D MkII utan att egentligen ha behovet...

Som jag fattat det skiljer det en hel del mellan beskuren 5D MkII och obeskuren 7D (och inte till 5D:s fördel).

Nån som har koll och kan räkna ut hur många Mp man får kvar om man beskär en bild från 5D MkII till att motsvara utsnittet med 1.6x?

Du borde nästan kunna sälja din 5D och 30D och sedan köpa både 7D och 5D MkII. Om du nu ändå tänkt att köpa ett nytt hus kan det väl vara ännu roligare med två nya:)
// Robert

Hmm, den tanken hade faktiskt inte slagit mig :)
Får man nåt för en 30D nu för tiden?

Känns inte aktuellt att köpa bägge trots allt, men köper jag en av dem så skickar jag iväg motsvarande på annons. (7D -> 30D, MkII -> MkI).

Kan ju lägga till en annan tankegång jag har - att vänta med ny kamera till sommaren. Känns dock inte som att man får en 7D billigare än 9999 kr eller en 5D MkII billigare än 13999 kr även om det kommer en efterföljare.

Som jag fattat det skiljer det en hel del mellan beskuren 5D MkII och obeskuren 7D (och inte till 5D:s fördel).

Effekten av den mindre sensorn är just en beskärning av det ljus som kommer från objektivet. Om sensorerna, frånsett storleken i övrigt är likvärdiga, får du samma kvalitet på bilden om den större sensorbilden beskärs först i efterhand.

Effekten av den mindre sensorn är just en beskärning av det ljus som kommer från objektivet. Om sensorerna, frånsett storleken i övrigt är likvärdiga, får du samma kvalitet på bilden om den större sensorbilden beskärs först i efterhand.

Jo, så långt är jag med. Det jag syftade på var att får att få motsvarande tele-effekt måste jag beskära 5D:ns bild så pass mycket att det blir betydligt mindre än 7D:ns 18 megapixlar kvar.

Hur eländig är MkII:ans AF? Är den lika dålig som på MkI? Är det både snabbhet och träffsäkerhet som är bättre på 7D? Just för fågelfoto är man ju rökt om AF inte är bra.

Hur eländig är MkII:ans AF? Är den lika dålig som på MkI? Är det både snabbhet och träffsäkerhet som är bättre på 7D? Just för fågelfoto är man ju rökt om AF inte är bra.

Har både 7D och 5D II och har ägt 7D ett halvår just för fåglar var det tänkt, men sån stor skillnad mellan de två trodde jag aldrig det skulle vara, 7D är alltid lika osäker med af och ibland ingen skärpa alls och då har jag provat alla inställningar kollat allt, mystisk är bara förnamnet.
5D en klar vinnare till allt, förutom b/s men vad har de för skillnad när MER än hälften åker direkt i papperskorgen, det är min erfarenhet av de båda : )

8 Mpix

Nån som har koll och kan räkna ut hur många Mp man får kvar om man beskär en bild från 5D MkII till att motsvara utsnittet med 1.6x?

Du får kvar 8 Mpix. Dock större pixlar med bättre kvalitet än om du hade 8 Mpix av 7d´s pixlar.

Aaaaargh, vad detta är svårt!! :)

En tanke jag hade är att med 5D:ns bättre brusegenskaper så kan jag sätta på 1.4x convertern och blända ner ett steg och komma nästan lika nära som med 7D. Visst, med 7D och 1.4 kommer jag ännu närmare men jag använder helst mitt 300/4 utan 1.4x.

Prismässigt blir det nästan jämt skägg:
5D MkII (säljer 5D MkI) = 14000 - 6000 (borde jag kunna få) = 8000 netto (inkl moms)
7D (säljer 30D) = 10000 - 2000 = 8000 netto (inkl moms)

Kanske kanske att jag skulle ha en 5D MkII i alla fall.....

Jag vet inte... har inte gjort det hittills mer än någon enstaka gång. Ska bland annat till Gotland och Stora Karlsö i sommar och kanske fotar lite fågel där. Annars lockar nog ISO-egenskaper mer. Fotar en hel del i dåligt ljus (barn, släkt och vänner inomhus utan blixt). Om jag skulle sätta mig i ett gömsle framöver är ju inte ISO-prestanda helt försumbart heller.

Håller mina objektiv för 5D:ns höga upplösning? Ex. favoriten EF 24/2.8? 17-40/4L? 70-200/4L?

Jag vet inte... har inte gjort det hittills mer än någon enstaka gång. Ska bland annat till Gotland och Stora Karlsö i sommar och kanske fotar lite fågel där. Annars lockar nog ISO-egenskaper mer. Fotar en hel del i dåligt ljus (barn, släkt och vänner inomhus utan blixt). Om jag skulle sätta mig i ett gömsle framöver är ju inte ISO-prestanda helt försumbart heller.

Håller mina objektiv för 5D:ns höga upplösning? Ex. favoriten EF 24/2.8? 17-40/4L? 70-200/4L?

17-40'n vet jag många som har. Den presterar bra på 5D. Jag har en kompis som bara kör fasta gluggar på sin 5D. Med gott resultat, han har 24mm 1,4 50mm 1,2 och 135mm 2,0. Själv kör jag 24-70mm L samt 70-200mm L II till min 5D. Har även 50D och jag måste säga att fördelarna väger över till FF jämfört med snabbare AF och högre BPS. Jag har inte fotat med 7D. Har dock svårt att tro att den skulle leverera bättre bilder än en 5D. Det du verkar använda din kamera till i största del så tror jag du skall ha en 5D. Go big or go home!

//Robert

Aaaaargh, vad detta är svårt!! :)

En tanke jag hade är att med 5D:ns bättre brusegenskaper så kan jag sätta på 1.4x convertern och blända ner ett steg och komma nästan lika nära som med 7D. Visst, med 7D och 1.4 kommer jag ännu närmare men jag använder helst mitt 300/4 utan 1.4x.

Prismässigt blir det nästan jämt skägg:
5D MkII (säljer 5D MkI) = 14000 - 6000 (borde jag kunna få) = 8000 netto (inkl moms)
7D (säljer 30D) = 10000 - 2000 = 8000 netto (inkl moms)

Kanske kanske att jag skulle ha en 5D MkII i alla fall.....

ska du verkligen fota fåglar så säger jag 7D 5d har ju bara 3/bps + att 7d har bättre är. Så dålig är inte 5d mk1. Fullformat har du ju ändå. För mig är valet enkelt - 7D

Fast om man jämför ISO-prestanda får 5D MkI rejält med pisk! Såg testbilder från MkII:an på 6400 ISO som nästan är i klass med 1600 ISO på MkI:an om man räknar in den högre upplösningen.

Ytterligare anledning till att ta 5:an är att jag ofta störde mig på att brännvidderna kändes "fel" på min 30D. Är förtjust i min 50mm men på cropkamera använde jag den nästan inte. Samma med 70-200, när jag köpte min gamla 5D kändes det som att brännvidderna hittade hem. Kombinerat med kortare skärpedjup blir bilderna helt enkelt skönare :)

Fågelfoto kommer att vara en liten del av det jag gör så just nu har 5D MkII ett liiiiitet övertag. Har ju i alla fall 300+1.4x att ta till även om man inte kommer i närheten av cropfaktorn. Får väl köpa mig en beggad 60D eller nåt om suget blir för stort :)

ANNONS
Götaplatsens Foto