Annons

Ännu en kompaktjakt - litenhet vs snabbhet

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej!
Förutsättningar:
En kompis till mig är ute efter ny allround-kompaktkamera. Enkelhet i användningen är betydligt viktigare än att det går att få total kontroll över exponeringen. Det ska inte vara några större konstigheter helt enkelt.
Det är viktigt att den är snabb, varmed avses i första hand fokuseringshastighet. Tänk barn som tumlar runt.
Men det är nog ännu viktigare att den är liten. Fickmässig, liksom.
Priset är däremot inte speciellt viktigt.

Mina tankar:
Det måste vara en kamera med någorlunda normalt zoomomfång. Fast brännvidd lär inte bli populärt.
Det jag tror är svårt att kombinera är snabbheten och litenheten. Jag misstänker att man måste ge upp snabbheten och köra på något i stil med Canon S100. Kanske Panasonic LX7, eller förstås Sonys RX100 om den inte är för stor. Eller vad säger ni? Finns det någon behändig kompakt med zoom som utmärkt sig för snabb autofokus?

Vänder man på det och sätter snabbhet före litenhet, då gissar jag att vi snackar Nikon J1/V1 eller Olympus E-M5 OM-D. Det är inte kompaktkameror, men byter man aldrig objektiv är skillnaden inte så stor. Fast jag tror att dessa helt enkelt är för stora.

Någon som har bättre förslag?

Hej!
Förutsättningar:
En kompis till mig är ute efter ny allround-kompaktkamera. Enkelhet i användningen är betydligt viktigare än att det går att få total kontroll över exponeringen. Det ska inte vara några större konstigheter helt enkelt.
Det är viktigt att den är snabb, varmed avses i första hand fokuseringshastighet. Tänk barn som tumlar runt.
Men det är nog ännu viktigare att den är liten. Fickmässig, liksom.
Priset är däremot inte speciellt viktigt.

Mina tankar:
Det måste vara en kamera med någorlunda normalt zoomomfång. Fast brännvidd lär inte bli populärt.
Det jag tror är svårt att kombinera är snabbheten och litenheten. Jag misstänker att man måste ge upp snabbheten och köra på något i stil med Canon S100. Kanske Panasonic LX7, eller förstås Sonys RX100 om den inte är för stor. Eller vad säger ni? Finns det någon behändig kompakt med zoom som utmärkt sig för snabb autofokus?

Vänder man på det och sätter snabbhet före litenhet, då gissar jag att vi snackar Nikon J1/V1 eller Olympus E-M5 OM-D. Det är inte kompaktkameror, men byter man aldrig objektiv är skillnaden inte så stor. Fast jag tror att dessa helt enkelt är för stora.

Någon som har bättre förslag?

Det är tyvärr så att snabbhet och kompakter inte verkar vara något som tillverkarna vill kombinera ... Varför är ju lite av ett mysterium, det kan knappast vara tekniken som begränsar - Nikon 1-kamerorna är ju rejält snabba och de har inte mycket större batterier än en kompakt. Inte heller priset då många av de bättre kompakterna inte är billigare än en enkel (men snabbare) dslr.

S100, LX7 och RX100 är alla trevliga kameror. Fujifilm X10 och Olympus XZ-2 är andra liknande alternativ (kvalitetsmässigt). Men ingen av dem är direkt jättesnabb att sätta fokus om man vill fånga kvicka händelseförlopp.

Jag har också fascinerats av att en instegs-DSLR kan vara klart billigare än en kompaktkamera som den bildkvalitetsmässigt och hastighetsmässigt sopar banan med. Men det är väl det här med "kompakt".

Det är möjligt att en Nikon 1 inte är för stor i sig (jag vet inte, det är som sagt inte jag som ska ha kameran), men med kitobjektiv på är den väl ganska mycket större än de flesta kompakter? Tanken är antagligen att man inte ska behöva bära runt kameran i en väska.

Nu i mångt och mycket är ju J2 sämre än V1 (ffa avsaknad av EVF och blixtsko) men den säljs med pankakszoomen 11-27,5 som är kompaktare än 10-30. Nu efter CES släpps annars en del kompakter med sensor PDAF så kolla releases på www.dpreview.com och dessa har potential att i bra ljus ge bra följande AF.

ANNONS