Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ännu en tråd om prissättning...

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Nu har jag en sån där hopplös fråga om prissättning. Hoppas nån kan komma med lite input.

Saken är den att jag har blivit kontaktad av en tysk kille som håller på att bygga upp ett Volvo 850-racing team och han vill använda en av mina bilder som en del i loggan och ingående i "dekoration" på teamets bil. Jag har försökt på alla sätt att få ledtrådar i prislistor och rekommendationer vad som kan vara rimligt att ta för pris för en bild med det användningsområdet, men inte lyckats.

Jag vet såklart att prissättningen är fri, och att ingen annan än jag kan sätta priset, men om det är någon som kan komma med lite tankar är jag tacksam.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Den bildbyrån jag är ansluten till tar 3000 kr för det (Digital spridning ingår) Kan dock inte utläsa om det bara gäller på en sorts produkt dvs om det bara skulle gälla för det som sitter på bilen eller om det gäller för både bilen och allmän logga. Skulle tro att det blir dubbla priset i så fall om det som sitter på bilen är mera än den allmänna loggan. Då blir det billigare med "fri användning-kommersiell som kostar 5900 kr /år. Hoppas det gav en liten vägledning. Det luddiga svaret blir mellan 3000-6000 kr.

Varför inte kontakta en bildbyrå och fråga vad de tar för paketet.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Den bildbyrån jag är ansluten till tar 3000 kr för det (Digital spridning ingår) Kan dock inte utläsa om det bara gäller på en sorts produkt dvs om det bara skulle gälla för det som sitter på bilen eller om det gäller för både bilen och allmän logga. Skulle tro att det blir dubbla priset i så fall om det som sitter på bilen är mera än den allmänna loggan. Då blir det billigare med "fri användning-kommersiell som kostar 5900 kr /år. Hoppas det gav en liten vägledning. Det luddiga svaret blir mellan 3000-6000 kr.

Varför inte kontakta en bildbyrå och fråga vad de tar för paketet.
Jo, jag tänkte mig nånstans i det intervallet. Tack!
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Är det ditt foto per se som ska användas?
Eller kommer det att vara en kontur eller illustration av bilden för användning i en logotyp?
 

Graylingman

Aktiv medlem
Är det ditt foto per se som ska användas?
Eller kommer det att vara en kontur eller illustration av bilden för användning i en logotyp?
Min bild kommer att ligga som en bakgrund i loggan och delvis täckas av text och silhuetter. Svårt att förklara utan att visa bilden, vilket jag just nu inte vill göra. Dock har jag fått lite mer info om hur de vill använda loggan.

2 mindre loggor, 10x15 cm på bilen
1 logga, 30x15 cm på bilen
2 loggor på racingoveraller.
 
ANNONS