Annons

Är apple cinema displa tillräckligt bra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag sitter just nu på en Dell 27" ultrasharp OCH en 27" cinemadisplay sida vid sida och arbetar(hemma har jag en 30" cinema och 20" cinema ). Bara så att du vet var mina referenser kommer ifrån.

En Dell Ultrasharp är helt grym.
Däremot tycker jag att den är rätt "grynig" i ytan och det gör att jag överskärper mina bilder. En Cinemadisplay (som för övrigt har exakt samma panel som i dellen) är betydligt skarpare än dellen. Däremot är den jobbigt känslig för blänk och det gillar jag inte alls. Jämfört med den matta 30" cinemadisplay som jag har hemma så är däremot den här nya displayen faktiskt ganska "dålig".

Hade jag varit dig så hade jag inte köpt appledisplayen om jag inte hade en MAC som jag skulle koppla den på eftersom den saknar reglage. Pengamässigt så är det ingen match.. Dellen är grymt prisvärd men ser för jävlig ut om man ser den bakifrån som man ibland gör i ett öppet kontorlandskap. Nu snackar vi "schabrak och volvo 740".

Nu är ingen av mina skärmar här på jobbet (27"-arna) kalibrerade vilket gör att de inte direkt är jämförbara bildmässigt. Men i ren arbetsergonomi om det inte är något runt om som ger reflexer så är cinemadisplayen överlägset trevligare att titta på, på grund av skärpan och att den är allmänt "lugnare" (mindre kontrastrik?) i ljuset..

Men.. nu har jag som sagt inte kalibrerat dom och vet därför inte hur de återger färger korrekt. Måste jag välja en av dom så väljer jag däremot Cinemadisplayen för att jag är MACnerd.

tack för info. Jag använder mac så det är klart att jag lutar lite åt den, sen att den ser snyggare ut är ett stort plus för att den ska vara hemma i lägenheten. Kanske ska leta efter en matt cinema display. Tack

tack för info. Jag använder mac så det är klart att jag lutar lite åt den, sen att den ser snyggare ut är ett stort plus för att den ska vara hemma i lägenheten. Kanske ska leta efter en matt cinema display. Tack

Vad som är bäst, matt eller blank skärm, är mycket beroende på hur omgivningen ser ut. Har man fönster eller stark belysning framför skärmen kan jag tänka mig att det kan vara besvärande. Men om man nu är noga med färgåtergivning och har kalibrerat sin skärm ska man inte ha sådana omgivningar i vilket fall som helst.

Min blanka iMac 27" ger mig inga besvär alls, men så sitter jag i en bra och neutral miljö med rätt belysning förstås. Jag skulle gissa att skillnaden blir större med fel omgivning än den tekniska skillnaden mellan de två skärmarna.

Vad som är bäst, matt eller blank skärm, är mycket beroende på hur omgivningen ser ut. Har man fönster eller stark belysning framför skärmen kan jag tänka mig att det kan vara besvärande. Men om man nu är noga med färgåtergivning och har kalibrerat sin skärm ska man inte ha sådana omgivningar i vilket fall som helst.

Min blanka iMac 27" ger mig inga besvär alls, men så sitter jag i en bra och neutral miljö med rätt belysning förstås. Jag skulle gissa att skillnaden blir större med fel omgivning än den tekniska skillnaden mellan de två skärmarna.

Det är fönster/ljuskällor bakom användaren som är det stora problemet vid blänk (för att inte tala om vita skrivbord). Sen om man har besvär är en helt annan fråga. Men "rätt" belysning.. don't get me started. ;) Jag jobbar på arkitektkontor och det finns ingenting som är så oförenligt som belysning i kontorsmiljö (avseende lux-tal)och dataarbetsmiljö. Det är ett problem jag möter dagligen. "Det ska vara ljust och fräscht och mycket glasytor".. och sen ska vi ha blanka snygga dataskärmar.. "
Blank skärm är fräckt och megasnyggt men fullständigt korkat ur ljusmiljöperspektiv tyvärr.

Jag har inte några "besvär" med min blanka skärm heller.. men det är en otroligt påtaglig skillnad när man jobbar med dom sida vid sida.

Det är fönster/ljuskällor bakom användaren som är det stora problemet vid blänk (för att inte tala om vita skrivbord). Sen om man har besvär är en helt annan fråga. Men "rätt" belysning.. don't get me started. ;) Jag jobbar på arkitektkontor och det finns ingenting som är så oförenligt som belysning i kontorsmiljö (avseende lux-tal)och dataarbetsmiljö. Det är ett problem jag möter dagligen. "Det ska vara ljust och fräscht och mycket glasytor".. och sen ska vi ha blanka snygga dataskärmar.. "
Blank skärm är fräckt och megasnyggt men fullständigt korkat ur ljusmiljöperspektiv tyvärr.

Jag har inte några "besvär" med min blanka skärm heller.. men det är en otroligt påtaglig skillnad när man jobbar med dom sida vid sida.

Då sitter vi med samma typer av skärmar :) Den till höger är en äldre Cinema Display med matt skärm. Men i den miljö jag jobbar är det är det inget problem med blank skärm. Jag upplever ingen "otroligt påtaglig skillnad".

Bilagor

• PRE_9981400px.jpg
    PRE_9981400px.jpg
    74.5 KB · Visningar: 307
Jag upplever ingen "otroligt påtaglig skillnad".
GÖTT.. det är ingen höjdare att se detaljer i reflexerna som de vita hyllplanen på en bokhylla bakom ryggen exempelvis (som hos mig).. ;)
Kan iofs bero på att jag inte sitter väldigt still när jag arbetar utan reflexerna flyttar på sig. Sitter man stumt utan att röra på huvudet så syns inga reflexer.. ;) Dags att ÖVA!.. :D

GÖTT.. det är ingen höjdare att se detaljer i reflexerna som de vita hyllplanen på en bokhylla bakom ryggen exempelvis (som hos mig).. ;)
Kan iofs bero på att jag inte sitter väldigt still när jag arbetar utan reflexerna flyttar på sig. Sitter man stumt utan att röra på huvudet så syns inga reflexer.. ;) Dags att ÖVA!.. :D

Sen kan man ju tycka att det är trist att sitta i rätt miljö. Jag frilansade som retuschör på ett kosmetikaföretag under en period. Där satt 8-10 retuschörer i ett rum med mellangrå väggar, inga fönster och endast punktbelysning med 5500 K för att kunna betrakta provtryck i rätt ljus. Jobbade där under ett halvår och det var verkligen en deprimerande miljö :) För den vanlige hobbyfotografen som vill ha någorlunda koll kanske matt skärm är att föredra trots allt.

Apropå det.. så här ser dom ut sida vid sida:
Det beror på motivet.. Kalibreringsbild kontra helt svart bakgrund.

Den vänstra, dell 27an är nedställd för att matcha så mycket som möjligt färgerna på Apples display.

Ingen vetenskaplig utredning och värdelös kvalisort på bilderna, men man fattar skillnaden vid exempelvis redigering av svart/vita bilder med mycket svärta...

Jag gillar appledisplayen bättre som sagt.

Bilagor

• bild1.JPG
    bild1.JPG
    46 KB · Visningar: 269
  • bild2.jpg
    bild2.jpg
    51 KB · Visningar: 265
ANNONS
Götaplatsens Foto