Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det ett riktigt företag

Produkter
(logga in för att koppla)

orisis

Medlem
Min tjejs kompis blev kontaktad av en person som sa sig ligga bakom ett företag som heter silfversand interor och har hemsidan www.silfversand.se Han undrade om tjejens kompis vill vara med som "frontfigur" för deras företag. Han undrade också om hon hade en kompis som kunde ställa upp. Deras tema skulle vara "school-girl"-look.
Vad jag inte förstår är varför ett företag som säljer dyra tavlor och lampor skulle vilja ha modeller i school-girl kläder.

Varför skulle ett "serriöst" företag kontakta en "amatör" modell som inte är ansluten till en modellbyrå?

Jag tycker det är väldigt många frågetecken, bla finns det ingen info. om dem på bolagsverket, inte i det namnet i alla fall.

//DJ

Efter att ha kollat sidan skulle jag inte rekomendera att dom ställer upp.
Har du kollat med Patent & Registreringsverket om deras företag?

Verkar väldigt mystiskt företag, enda personuppgift jag kan hitta är han som äger domännamnet. Och företaget finns inte i bolagsregistret, inte heller han som har domännamnet finns med där. (närmsta jag kom var något silversand A/S i danmark)

Skulle inte ens handla ifrån dom. Ännu mindre ha någon affärsrelation med dom.

Är det någon i denna tråd som är säker på att personen som kontaktat "modellerna" verkligen tillhör företaget i fråga?

Han kanske har utnyttjat ett intet ont anande företags namn - Kontakta företaget och ställ en fråga helt enkelt.

Kanske bättre att göra det först innan man börjar dra slutsatsen att det är ett "skumt" företag utifrån en website?

If you encounter what apears to be a dodgy business at close range, remain standing upright, avoid direct eye contact, back up slowly and speak in a calm, assertive voice

Silfversand är ett registrerat varumärke som är registrerat på samma person som har domänen till webbsidan.

Troligtvis är det en enskild firma som valt att registrera ett varumärke.

Klart att det kan vara någon illasinnad person som utnyttjar ett legitimt företag för sina egna intressen, men sedan så finns det väldigt lite info. på det aktuella företagt. Personen i fråga har använt sig av en mail-adress som är kopplad till domännamnet.

Varför finns det så många "fotografer" som mer eller mindre livnär sig på att lura tjejer?

Själv är jag en glad amatör-fotograf som är trött på alla röt-äggen som ger vanliga och ärliga fotografer dåligt rykte.

//DJ

ANNONS
Götaplatsens Foto