Annons

Är filmladdare något värt att investera i?

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus_C_N

Aktiv medlem
Hejsan igen :)

Jag och några personer ska bygga ett mörkrum.

jag såg på nätet något som kallas 'filmladdare' jag antar att "iso, tillverkare, blablabla, 30.5m råfilm" är filmen det man använder när man laddar själv ?

det jag undrar är:
Sparar vi några summor överhuvud taget på och använda en filmladdare+råfilm, heller sparar vi mera på och köpa 10 pack ?

Är det komplicerat att använda maskinen ?
(förutom Bäcksvart rum heller svart påse.)

hur många 'bilder' fins det på en råfilm 30.5m rulle ?

Tack på förhand

Magnus Nygren

Inte krångligt

Du får ut ca 19-20 rullar om jag inte minns fel. När du laddar den behöver det vara mörkt men sedan laddar du dina filmrullar i dagsljus. Lite småpilligt i början men sedan går det som en dans. När jag använde mina laddare (för tusen år sedan) kom man en bra bit under priset för ett 20-pack. (2/3)

Den allra största vinsten tycker jag personligen ligger i att man kan göra kortare rullar. Jag brukar göra rullar på ca 12-20 exponeringar lite beroende på vad jag skall göra. Då är jag alltid redo att soppa när jag har gjort det jag skall med kameran.

Den ekonomiska vinsten i att ladda finns men är ofta liten om man jämför med att köpa film på storpack.

Det är inte komplicerat alls. Ett kolsvart rum för att ladda apparaten, en apparat, en bunt tomspolar, lite tejp och en burk film så är man hemma.

En del filmer kan vara svåra att få tag i som råfilm. Photax har t.ex inte alla svartvita filmer i 30m-rullar. Men en del finns ju. Efkes och Fomas filmer tjänar man ganska mycket på att ladda själv medan Kodaks inte är lika lönsamt att ladda som råfilm då prisskillnaden mot färdigladdad 10-pack inte är lika stor där. Har du inga laddningsbara kasetter ska du också köpa det, engångskostnad dock. Har själv inte haft någon kostnad för mina metallkasetter som är av Ilfords gamla typ och de fungerar mycket bra. Har även haft köpta metall- och plastkasetter som fungerat mindre bra då de ibland repat filmerna. Har du ingen jättekonsumtion av film är det kanske inte så mycket förtjänst med det? men fotar du kanske 40-50 rullar på ett år skulle jag rekommendera det.

jimh skrev:
Den allra största vinsten tycker jag personligen ligger i att man kan göra kortare rullar. Jag brukar göra rullar på ca 12-20 exponeringar lite beroende på vad jag skall göra. Då är jag alltid redo att soppa när jag har gjort det jag skall med kameran.....

Blir det någon vinst med det, med tanke på att det går åt lika mycket kemi att framkalla 12 exp som en full 36-rulle? Eller pular du in flera filmer efter varandra i filmspolen och tejpar ihop dom? Fast man slipper ju vänta på framkallning till 36-filmen är färdigtagen.

Ja, jag menar ju inte ekonomisk vinst. Snarare möjligheten att t ex kunna ha en normal- och en undersoppningsfilm och alltid ha rätt i kameran, och att kunna framkalla när jag vill.

Då är jag med på noterna. Körde en del med det förr i tiden men slutade då kontrasten i motiven ändå varierade så mycket att det inte ens räckte med 12-15 rutors rullar. Använde sedan istället två kamerahus. Nu kör jag mest fulla rullar i småbild och framkallar så att motiven med störst kontrast inte blir för täta och får då även en del rutor med lite lägre kontrast, vilket oftast går bra. Är det totalt olika kontrast byter jag film, vevar tillbaka och skriver på den utbytta rullen hur många exponeringar som gått. Drar sedan fram med blindexponeringar och tar ett par extra rutor när filmen används på nytt.

Senast ändrad:
Re: Inte krångligt

Tonyeagle skrev:
Du får ut ca 19-20 rullar om jag inte minns fel. När du laddar den behöver det vara mörkt men sedan laddar du dina filmrullar i dagsljus. Lite småpilligt i början men sedan går det som en dans. När jag använde mina laddare (för tusen år sedan) kom man en bra bit under priset för ett 20-pack. (2/3)

Det jag minns är att man losade sista bilden/bilderna på rullen. När man började ladda en kassett och skulle tejpa fast den på rullen och in in kassetten så bev det ju belyst. Det var lätt att missa det. Så se till att veta hur många bilder du har på rullen och se till att byt rulle när det är en eller två bilder kvar.

/Per

Re: Re: Inte krångligt

vaspenil skrev:
Det jag minns är att man losade sista bilden/bilderna på rullen. När man började ladda en kassett och skulle tejpa fast den på rullen och in in kassetten så bev det ju belyst. Det var lätt att missa det. Så se till att veta hur många bilder du har på rullen och se till att byt rulle när det är en eller två bilder kvar.

/Per

Laddaren har räkneverk och en film blir 40 snäpp. Man får då några extra rutor som man inte kan exponera på. När man drar fram i början av en film exponerar man inte på de första dragen och exponerar man sedan inte på mer än 36 rutor är det ingen risk att man kommer in på den belysta delen. Vill man vara bergsäker laddar man in 41 snäpp (en extra på varje film) men då räcker inte 30m-rullen till mer än max 19 36-filmer och då stämmer inte laddarens räkneverk riktigt heller utan man får räkna genom att lysnna på snäppen (i alla fall med den laddartyp jag använder där varje snäpp är en filmruta).

Senast ändrad:
Ni är filmladdningsproffs! :)

Som filmladdningamatör,
har jag en annan erfarenhet!
Men det va för länge sedan! ;)

Jag hade köpt en rulle Ferrania-film på 100 DIN tror jag det va....
Det var en rulle som låg i en stor plåtask, storlek 60 cm tvärs över c:a...
Kanske 100 meter film!!?

Nåja, det va många meter i alla fall!

Å på nå't sätt,
så fixade jag att ladda kasetter från den utan någon laddare..!!??
Jag satt i en becksvart garderob!!
Öppnade locket, fick fram rätt längd, klippte, satt fast, rullade in i kassetten, och stängde plåtlådan!
De ni! ;)

Men för en tre månader sedan köpte jag en laddare,
en Rowi,
så nu skall det äntligen bli ordning på filmladdningen!!
B)

Benganbus skrev:
100 DIN tror jag det va....
Det var en rulle som låg i en stor plåtask, storlek 60 cm tvärs över c:a...
Kanske 100 meter film!!?
Goddamn! Jag vet inte vad jag skall trilla mest av stolen av, filmens längd eller känslighet. 100 DIN torde motsvara ISO 6710886400 plus ett tredjedels steg! Och detta till och med innan D3! :-D

Men det är respekt att ladda utan apparat :)

Benganbus skrev:
Å på nå't sätt,
så fixade jag att ladda kassetter från den utan någon laddare..!!??
Jag satt i en becksvart garderob!!
Öppnade locket, fick fram rätt längd, klippte, satt fast, rullade in i kassetten, och stängde plåtlådan!
De ni! ;)

Så där har jag också numera, i väntan på att någon kan visa mig hur en filmladdare fungerar. Pilligt, men det fungerar.

Kodak Plus-X och Dubel XX kan ju köpas som 35mm-film i stora filmkamerarullar fortfarande(troligen i plåtburkar med 60cm bredd som Bengan skrev) Antagligen får man beställa direkt från Kodak eller någon filmproduktgrossist och kanske blir det billigare? Något för storkonsumenter? Bör vara åtskilliga hundra meter film i dom rullarna och man får i så fall ladda för hand utan apparat.

Du behöver inte köpa särskilda filmkasseter för att ladda filmen. Gå till din lokala fotohandlare och be att få begagnade kasseter för färgfilm. Lämpligen med samma ISO som din råfilm, vilket gör att du inte behöver bekymra dig om DX koden. Det är en liten bit av filmen kvar från fotohandlarens rulle. Den utnyttjar du för att tejpa fast din råfilm. Jag har gjort så och jag har aldrig haft några problem. En tunn tejp med ett inte allt för tjockt klister är att föredra.

Tejpa så den täcker båda sidor av filmen

Senast ändrad:
Problemet är väl att det idag endast finns engångs-kasetter och att be om sådana hos fotohandlaren hjälper föga då de inte går att återanvända som t.ex de gamla Ilford-kasetterna. Det finns istället speciella återanvändningabara kasetter att köpa och det finns även streckkoder att klistra på dom. Tror Photax har sådana streckkoder kanske?

Det jag syftar på är engångskasseter, Det är inga problem att använda dem. Man placerar bara råfilmen kant i kant med filmsnutten som är kvar i fotohandlarens kasset och tejpar samman dem. Man bör dock inte använda samma kasset för många gånger då det kan fastna skräp som repar filmen.

Magenta skrev:
Det jag syftar på är engångskasseter, Det är inga problem att använda dem. Man placerar bara råfilmen kant i kant med filmsnutten som är kvar i fotohandlarens kasset och tejpar samman dem. Man bör dock inte använda samma kasset för många gånger då det kan fastna skräp som repar filmen.

Ja du menar att de lämnar en filmbit kvar utanför kasetten när de klipper av på slutet? Har inte tänkt på att man kan använda sådana, väldigt smart! Har själv alltid använt Ilfords gamla standardkasetter som går att återanvända, trots att de öppnats, då locket är av snäpptyp.

Det är rätt många som återanvänder engångskassetter. Jag tror inte det är så dumt, de har ju mycket bättre kvalitet på slitsmaterialet än plastkassetterna. I dem fastnar det ju alltför lätt skräp som ger repor.

Ja, så är det en liten film-flik som du kan fästa råfilmen på. Fördelen är att du kan nöja dig med att bruka kassetten en gång och därmed minimera risken för smuts som fastnat på sammeten

ANNONS
Götaplatsens Foto