Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är mobilkamera en "toycamera"?

Produkter
(logga in för att koppla)

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag får en del rapporter ang Toycamera-poolen att bilder tagna med mobiltelefoner inte platsar där. Vad tycker ni?

Hur pass kass måste en kamera vara för att platsa; finns det tex ens digitala toycameras? Min dotter fick en av mig att leka med som kom gratis med i en sänding kontorsmaterial, den är verkligen urusel med sjukt mycket brus, konstiga färger, oskärpa etc - helt klart en toycamera i mina ögon.

Det har också föreslagits en pool enbart för mobilkamerabilder. Men varför, är det någon som ser mobilkamerabilder som en egen "konstform"?

Inte för att jag tagit del av diskussionen om toykameror men rent spontant så är väl en toycamera en kamera som är byggd mer som en leksak tex Lomo med alla sina olika modeller och Holga (för ingen kan väl på allvar bygga en mellanformatare i plast för $150).

Mobiltelefonkameror är ju byggda för att vara så bra som möjligt men är ändå dåliga. Samma sak med billiga digital- och filmkameror, de är ju byggda för att vara en "riktig" kamera bara att kvaliteten på dem är riktigt låg tack vare den låga kostnaden för tillverkningen.

Sen vilka kameror som ska vara i toycamerapoolen låter jag de som postar där tycka till om.

Där finns ju bilder tagna med 2Mp-kameror typ Sony-Ericksson. Då är ju en vanlig 2Mp-kompakt kvalificerad också? Toy-cameras är främst analoga, billiga kameror, ofta med plast-optik eller optiker med 1-2 linser. Tror knappast Sony-mobilen har 1-2 linser eller?

Ser nu att den bilden tagits bort, bra!

Vi har en poolvärd där, men skulle kanske ha någon mer som har befogenhet att plocka bort bilder. Någon frivillig?

Jag skrev såhär i beskrivningen nu:

"OBS att en mobiltelefon eller enklare kompaktdigital normalt inte klassas som toycamera, bara för att de har låg upplösning. En toycamera utpräglas av en närmast total avsaknad av kvalitetsanspråk hos tillverkaren vad gäller konstruktionen och bilderna."

Håller ni med? På den beskrivningen faller vanliga ju mobiler bort, men tex min dotters kamera är precis sådär - bara konstruerad för att vara billig och kunna skänkas bort. Plastlinser, brusgenerator... Riktigt skräp alltså, men i händerna på en 7-åring kan det bli rätt surrealistiskt. Här ett minne från Tomteland:

Bilagor

• fs_img_0035_400f.jpg
    fs_img_0035_400f.jpg
    26.4 KB · Visningar: 185
jag kan erbjuder mig att ta bort bilder som ej kvalificeras som toycam.
mobilkamerabilder = ej toycam i min och många andra toycam entusiasters mening!

Det finns även en del analoga plast/bakelit/aluminium-kameror som visserligen är enkla i konstruktionen men som däremot har en optik av lite bättre kvalitét. Ta t.ex alla Lubitel-modeller som har en 3-linsig T22-optik av rel bra kvalitét, dessutom de Agfa Isola/Isoly m.fl som har 3-linsig Agnar eller Apotar. Visserligen enkla kameror men med optik av rel bra kvalitét. Dessa tycker jag heller inte hör hemma här egentligen. Definitionen blev nu ganska bra ändå så att några oklarheter bör det inte vara.

ANNONS
Götaplatsens Foto