Annons

Åka till usa o handla kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

MaxPappa

Ny medlem
Hej jag har funderingar på att införskaffa mig en nikon D3 + 14-24, 24-70 och 200-400Vr. Ganska mkt pengar i dem och jag undrar, går det inte åka över till usa o handla mkt billigare o sen ta med i handbagaget utan kartonger tillbaka? Slipper man inte tull o moms då? Man "kanske" tog med sig kameran till usa de vet ju ingen?

Går alldeles utmärkt, glöm inte att posta hem dina kvitton så att inte tullen ser dem om de går igenom din plånbok (eller liknande). Inga kartonger, manualer eller garantikvitton i resväskan, posta dem också. Kanske kan du ta med ett minneskort med bilder på redan tagna hemifrån (om du kan finna en liknande kamera förstås) och ha i kameran?

/HYB

Frågar du om råd hur du bäst ska begå ett brott? :)

Sannolikheten att bli upptäckt är antagligen rätt liten, å andra sidan får du ju ett straff och blir av med alla prylar om det upptäcks.

Utöver det bör du också kolla vad som gäller för garantier och garantireparationer om det behövs.

MaxPappa skrev:
...går det inte åka över till usa o handla mkt billigare o sen ta med i handbagaget utan kartonger tillbaka?
Jag har inte räknat på det, men det är väl risk att resan blir dyrare än momsen. En annan sak att tänka på är kanske att garantin på kamerahuset förmodligen bara gäller i Nordamerika.

Det blir ju i det här fallet ett hyfsat stort och tungt handbagage också, och både med tanke på det och dessutom dom nya terroristreglerna kan det vara så att det inte går att ta in prylarna i planet utan att dom måste checkas in. Då får du nog köpa en hård väska ocksåatt lägga dom i. Något att undersöka så du inte står på flygplatsen och får problem att få med sakerna hem.

Jag står i begrepp att göra ungefär samma inköp.
Har funderat på USA också, men där får du alltid betala en skatt på c:a 7-10% vid köp i butik. Till det kommer krångel med garantier och risken, (om än väldigt litan) att tullen har åsikter.
Jag har istället börjat titta på att åka till england över dagen och köpa grejorna. Du spar mellan 10-15% på det och har inga problem med tull, moms och garantier.
Sen är ju resan oherhört mycket billigare. Totalt med Ryanair kostar det väl en 1000-lapp med transitar och annat.

Har precis samma tankar. Jag har förvisso redan beställt en D3 och 14-24 gluggen här hemma, men inte fått dem än. Frågan är hur tillgången på D3:an ser ut i USA? Här hemma har inte ens alla NPU-medlemmar fått sina D3 (enligt Nikon).

Det är ju trist att åka till USA bara för att konstatera att kameran inte finns tillgänglig.

/Mats

vifra skrev:
Jag har istället börjat titta på att åka till england över dagen och köpa grejorna. Du spar mellan 10-15% på det och har inga problem med tull, moms och garantier.
Sen är ju resan oherhört mycket billigare. Totalt med Ryanair kostar det väl en 1000-lapp med transitar och annat.
Vad är poängen med att åka dit och hämta? Frakt från England kan väl inte kosta så mycket som en 1000-lapp? (Dessutom tillkommer mat som alltid är dyrare när man reser).

iBoat skrev:
Det är ju trist att åka till USA bara för att konstatera att kameran inte finns tillgänglig.
Om man ska göra en smuggelresa till USA så är det bästa om man har någon bekant där som kan beställa per postorder så man vet att grejerna finns när man kommer. Helst ska bekanten bo i en annan stat än postorderfirman så man slipper betala lokal försäljningsskatt.

PMD skrev:
Vad är poängen med att åka dit och hämta? Frakt från England kan väl inte kosta så mycket som en 1000-lapp? (Dessutom tillkommer mat som alltid är dyrare när man reser).

Bara för nöjes skull, inget annat.

D3 är väl cirka 5000kr billigare i England på Robert White än här. Och de hade den i lager förra veckan när jag kollade sist. Observera att priserna är angivan utan Englands 17,5% moms.
Och då har man varken smugglat eller fuskat med skatt och lagar.

14-24 finns väl ofta i lager hos svenska handlare numera.

Du måste väl betala moms i något av länderna, så om du handlar utan moms i England och sedan bär hem sakerna utan att berätta det för skatteverket så låter det som att du undviker att betala skatt. Vilket borde vara ett brott.

Anders Östberg skrev:
Du måste väl betala moms i något av länderna, så om du handlar utan moms i England och sedan bär hem sakerna utan att berätta det för skatteverket så låter det som att du undviker att betala skatt. Vilket borde vara ett brott.

Ja, så är det väl. Jag måste kunna ta in den i bokföringen också. Om man betalar moms i utlandet kan man väl knappast dra av momsen i Sverige. (?)

En gissning (jag vet inte hur reglerna ser ut) så drar man av momsen i ett land för att sedan betala den i Sverige, och då borde man kunna dra av den i sin tur om man har ett företag. Det här får man nog ett snabbt svar på om man ringer skattemyndigheten.

iBoat skrev:
JJag måste kunna ta in den i bokföringen också. Om man betalar moms i utlandet kan man väl knappast dra av momsen i Sverige. (?)
Om du handlar i Storbritannien (eller på postorder från ett företag i Storbritannien) betalar du normalt brittisk "moms". Den kan du dra av på precis samma sätt som svensk moms. Detta gäller alla EU/EES-länder, dvs även Tyskland, Danmark, Spanien osv.

Om du däremot handlar något i USA kan du inte dra av den lokala "moms" man betalar i t ex New York. Köper du på postorder från New York betalar du bara svensk moms, som du kan dra av som vanligt.

ErlandH skrev:
Om du handlar i Storbritannien (eller på postorder från ett företag i Storbritannien) betalar du normalt brittisk "moms". Den kan du dra av på precis samma sätt som svensk moms. Detta gäller alla EU/EES-länder, dvs även Tyskland, Danmark, Spanien osv.

Vet inte vad du fått detta ifrån men om man köper något på plats i ett annat EG-land så betalar man det landets moms och den är inte avdragsgill i Sverige. Däremot så kan man kostnadsföra den momsen men du åker ändå på svensk moms.

cakon skrev:
Vet inte vad du fått detta ifrån men om man köper något på plats i ett annat EG-land så betalar man det landets moms och den är inte avdragsgill i Sverige. Däremot så kan man kostnadsföra den momsen men du åker ändå på svensk moms.
Sorry, du har rätt. Jag blandar ihop villkoren för privatpersoner och momsreggade företag.

Nu blandar ni ihop korten.

Är man privatperson så ska man betala brittisk moms vid köp både över disk i England eller på postorderköp. Den momsen är på 17,5%.

Specifikt Robert White anger priserna utan moms på hemsidan så man får själv lägga på den i sina jämförelser. Vid köp så läggs den automatiskt på om man är privatperson. 5000kr billigare var för priser med moms.

Företag ska kunna köpa på postorder från annat EU-land utan att betala det landets moms. Då tror jag att man inte behöver betala in den svenska momsen bara för att få den tillbaka senare, men jag är inte säker.

Jag ska kolla med min revisor i morgon. Utan svensk moms och engelsk moms är kameran drygt 6000 kr billigare i England.

Fick tag i revisorn, så här ligger det till:

Företag som handlar via postorder från utlandet betalar inte momsen i landet man handlar från. Varorna ska tullas och den svenska momsen betalas vid leveransen. Momsen får man sedan tillbaka i vanlig ordning.

Fick nyss ett mail från Robert White med en bekräftelse om att kameran finns i lager.

Nu ska här handlas! :)

ANNONS
Götaplatsens Foto