Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Önskemål angående bildstorlek i bloggen

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag kanske är ensam om att tycka detta, men det stör mig ganska rejält att bilderna får helt olika storlek om man har dem i höjdformat istället för i breddformat. Blandar man båda i samma inlägg så blir höjdbilderna ju mycket större, vilket är både fult och inte lika uppmanande till läsaren att förstora dem.
Därför skulle jag önska att den längsta sidan var det mått som hålls konstant, oavsett om bilden står upp eller ligger ner. Vad tros om det?

Bump!

Ett utlåtande om förslaget vore väl på sin plats i alla fall? Man kan ju ha kvar det nuvarande formatet också, så får folk välja.

Det är ju lätt fixat att låta det bli samma bredd, att bara låta bredden styra. Någon som inte håller med?

Det är ju lätt fixat att låta det bli samma bredd, att bara låta bredden styra. Någon som inte håller med?
Alltså, jag menar att höjden på stående bilder ska vara samma som bredden på liggande! Så att det "totala formatet" blir precis samma, oavsett om bilden står upp eller ligger ned:)
Som det är nu så blir det stående bilderna ganska mycket större till ytan än de liggande.

Alltså är det bildens längsta sida som jag vill kunna sätta samma siffra på, oavsett om den ligger ned eller står upp. Det enklaste är antagligen att sätta begränsningen för höjd- och breddmått till samma antal pixlar. Sen kan man ju gärna ha kvar de alternativ som finns idag också.

Jag är svårt tacksam om detta införs! :)

Alltså, jag menar att höjden på stående bilder ska vara samma som bredden på liggande! Så att det "totala formatet" blir precis samma, oavsett om bilden står upp eller ligger ned:)
Som det är nu så blir det stående bilderna ganska mycket större till ytan än de liggande.

Alltså är det bildens längsta sida som jag vill kunna sätta samma siffra på, oavsett om den ligger ned eller står upp. Det enklaste är antagligen att sätta begränsningen för höjd- och breddmått till samma antal pixlar. Sen kan man ju gärna ha kvar de alternativ som finns idag också.

Jag är svårt tacksam om detta införs! :)

Ah sorry, jag trodde du menade tvärtom. Jo de blir större, för att fylla ut i bredd vilket blir snyggare.
Men vill du ha smalare så kan du väl förminska bilden före uppladdning?

Ah sorry, jag trodde du menade tvärtom. Jo de blir större, för att fylla ut i bredd vilket blir snyggare.
Jag tycker att det blir fulare! Mycket, mycket fulare. Alla bilder får ju olika storlek:-(

Men vill du ha smalare så kan du väl förminska bilden före uppladdning?
Nej, jag vill ju visa dem i betydligt högre upplösning än den maximala i bloggen.

Kan du inte bara lägga till ett alternativ med maximal höjd på 450 pixlar i höjdformat, precis som i liggande format? Det känns lite fånigt att man inte kan anpassa bloggen estetiskt som man vill själv:-/ De existerande alternativen kan ju vara kvar ändå.

ANNONS
Götaplatsens Foto