Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Öppna RAW-filer i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

Chrulla

Medlem
Har precis börjat med fotografering och har en Canon 350D där jag fotar med inställningen JPG+RAW just för att jag vill testa hur de olika filformaten beter sig.

Igår skulle jag för första gången försöka öppna mina RAW-filer i Photoshop 7.0 och då får jag en massa frågor om storlek på bilden, channels, 8 eller 16 bitar etc. och lyckas inte öppna bilden.

Någon som kan förklara om jag gör något fel, eller hur jag hittar de värden som ska matas in här för att bilden ska gå att öppna korrekt? Efter en hel del meck lyckas jag öppna bilden men att säga att den ser skum ut vore en grav underdrift.

Tacksam för all hjälp jag kan få kring detta..

Du måste ha en verision av Camera Raw som stödjer rawformatet från din 350D, klicka inte på adobes site och kolla vilken verision som stödjer 350D. Eventeullet så kommer den Camera raw verisionen inte att fungera med PS7, men du får väll prova.

Niclas: Jo då, det gjorde det förstås (kommer dock inte ihåg vad det heter).

RAW capture kan det kanske ha hetat, sen följde det med ett annat program för att öppna och redigera RAW-bilder.

Ska jag använda nå´t av dessa för att kunna öppna mina bilder i PS eller hur menar du?

ANNONS
Götaplatsens Foto