Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Överexponerat ansikte

Produkter
(logga in för att koppla)

Can0n

Medlem
Har köpt en Sigma EF-500 DG Super till min K10D för ca en vecka sen, har använt den rätt mycket, storhelg hemma med 2st småfestivaler så det har blivit ett antal kort. Men grejjen är att när jag ska försöka ta närbilder, eller porträttbilder, så blir människan jämt överexponerad. Är rätt säker på att det är ett handhavandefel så om någon skulle vilja säga vad jag ska ha blixten inställd på skulle det vara hur bra som helst!

Bifogar även en bild om någon inte förstår riktigt hur jag menar =)

Bilagor

• imgp2477.jpg
    imgp2477.jpg
    70.1 KB · Visningar: 676
Den blixten är inte direkt känd för att vara helt kompatibel med någon kamera egentligen. Funkar hyffsat på min KM 7D men det kräver en del pill på kameran för att exponeringarna skall bli bra.

När jag vinklar huvudet bakåt eller snett bakåt brukar det oftast bli klockrena exponeringar men det är ju inte alltid man kan göra det. Kör jag rakt på så måste jag nästan alltid dra ner blixtkompen lite, annars blir det utfrätta ansikten - dock inte så extremt som på din bild. Har du testat att dra ner blixtkompensationen?

M v h
Henrik

I displayen skall det stå (e)TTL och Zoom xx mm.
Då är den rätt inställd!
Jag rekommenderar även en omnibouncer för mjukare ljus.

hbengtsson skrev:
Den blixten är inte direkt känd för att vara helt kompatibel med någon kamera egentligen. Funkar hyffsat på min KM 7D men det kräver en del pill på kameran för att exponeringarna skall bli bra.

När jag vinklar huvudet bakåt eller snett bakåt brukar det oftast bli klockrena exponeringar men det är ju inte alltid man kan göra det. Kör jag rakt på så måste jag nästan alltid dra ner blixtkompen lite, annars blir det utfrätta ansikten - dock inte så extremt som på din bild. Har du testat att dra ner blixtkompensationen?

M v h
Henrik

JojjoGbg skrev: I displayen skall det stå (e)TTL och Zoom xx mm.
Då är den rätt inställd!
Jag rekommenderar även en omnibouncer för mjukare ljus.

Jag har inte lekt nånting med blixtkompensationen, hade som sagt nyss köpt den och hade inte lekt nånting med den typ men ska hålla på med det.

I displayen står det (e)TTL och Zoom xx mm och jag har en omnibouncer =)

Men ska fortsätta ställa in osv och se om det går bättre.

Är det inte bara så enkelt som att du har för hög "effekt" på blixten?

Av exif-informationen kan jag se att du har använt ISO 800 och bländare 11, på så kort avstånd kanske blixten inte kan bli tillräckligt "svag" med dessa inställningar. Testa med exempelvis ISO 100 istället så borde det bli bättre.

/Daniel

Alla era tips har hjälp nå oerhört. Har dock inte testat dom än, bara hemma och inte på något disco eller liknande. Men nu vet jag att jag ska ställa in ISOn manuellt, blixtkompensationen ska sänkas en aning och den är redo att ta grymma kort ;D
Postar en bild när jag tagit någon med dessa tips. Tack alla!

dano skrev:
Är det inte bara så enkelt som att du har för hög "effekt" på blixten?

Av exif-informationen kan jag se att du har använt ISO 800 och bländare 11, på så kort avstånd kanske blixten inte kan bli tillräckligt "svag" med dessa inställningar. Testa med exempelvis ISO 100 istället så borde det bli bättre.

/Daniel

Hur gör du för att se bländaren och sånt?

Henrik

Spara ner bilden på skrivbordet, högerklicka och välj Egenskaper och sedan "Sammanfattning" - om du har PC. Vet inte hur det görs på MacOS men något liknande antar jag.

Nu har jag nog kommit lite påvägen iaf, detta är från helgen. Var en festival här i Bollnäs.

ANNONS
Götaplatsens Foto