Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Överföra från 300D till PC

Produkter
(logga in för att koppla)

mlind99

Ny medlem
Hej

jag har en Canon 300D och köpte nyligen en bärbar pc. Tidigare har jag fört över bilder till min stationära genom att placera minneskortet i den interna minneskortsläsare som finns i den pc´n. I min bärbara finns en mineskortsläsare men inte som passar mitt kort. Till kameran fick jag med en kabel som jag tror är en firewire. kan man med hjälp av denna föra över bilder till min bärbara pc? (givetvis finns det en ingång för denna firewirekabel i min bärbara pc)

Tacksam för svar.

Mattias

Hej

I jpg går det väl bra, men har för mig att man måste ha Canons programwara på datorn om man skall föra över RAW bilder.

Annars är det nog lite bättre att köpa en extern kortläsare, går normalt snabbare än interna.

mvh

Omar

mlind99 skrev:
Till kameran fick jag med en kabel som jag tror är en firewire.
USB heter det. Firewire är en annan slags anslutning.
kan man med hjälp av denna föra över bilder till min bärbara pc?
Ja (både raw och jpg) men precis som Omar säger så är det knappast en angenäm upplevelse eftersom USB1 är väldigt långsamt. Dessutom suger du ur kamerans batterier fort som attan.

Bättre att köpa en kortläsare (kostar inte ens ett par hundra) som du ansluter till datorns USB2-port.

Något krav på att använda Canons programvara för att hämta raw-filer finns förresten inte.

PC-kort är smidigt

Jag använder ett Sandisk PC-kort som läser CF-kort. Det känns som att det är lite långsammare än kortläsare via USB, men det är väldigt smidigt att alltid ha det sittande i den bärbara datorn och slippa extra sladdar - inte minst när man är på resa.

Re: Re: Överföra från 300D till PC

fhe skrev:

Något krav på att använda Canons programvara för att hämta raw-filer finns förresten inte.

Hej

Jag menade då man överför RAW bilder direkt från kamera till dator som Mattias tänkt att göra.

mvh

Omar

Re: Re: Re: Överföra från 300D till PC

Omar skrev:
Jag menade då man överför RAW bilder direkt från kamera till dator som Mattias tänkt att göra.
Det menade jag också.

300D kan ställas i två lägen, antingen agerar den "USB mass storage" eller också scanner. Det är möjligt att det andra läget kräver DPP men i det första läget är den bara en helt vanlig kortläsare (fast långsam).
Har inte kameran här så jag kan inte testa igen men jag är rätt säker på att jag kört så innan jag skaffade kortläsare (och jag har aldrig haft Canons programvaror installerade).

ANNONS
Götaplatsens Foto