Annons

Övertona mellan två bilder i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

Stina.D

Aktiv medlem
Jag har två foton som ligger ovanpå varandra i var sitt lager. Nu vill jag ha en övertoning mellan dem så att de tonar in i varandra över en ganska stor del av mitten av bilden, men är "otonade" i var sin kant.

Har testat diverse varianter med lager, toningsverktyg, gruppera lager, lagermask blandningslägen ...

Men jag får inte till det. Någon som har ett bra recept och gärna ett som fungerar i Elements?

Glada hälsningar!
Stina

Vet inte riktigt hur du menar men om du gör en lagermask på det övre lagret med hjälp av en gradient. Då kommer det övre lagret att mer och mer tonas ut enligt den typ av gradient du använde för att göra lagermasken. Är du med?

Det korta svaret heter lagermask med en gradient. Dvs man ritar i masken och där man ritar framträder den bakre bilden. Med gradientverktyget kan man rita så att övergången blir mjuk och blandar dem vackert.

Tyvärr finns inte lagermasker i Elements, men det finns några olika gratistillägg som ger en viss möjlighet att få tillgång till detta. Ett av dem är Earthbound Light ett annat är Extra Elements. De ger ungefär samma saker så det räcker med en av dem. Tyvärr fungerar de bara med Elements 1-3, inte Elements 4.

[Edit: Tjolahopp, omsprungen av Marcus :)]

Min förklaring kändes ungefär lika pedagogisk som den legendariska: "Om en formatmall i dokumentmallen har samma namn som en formatmall i dokumentet får formatmallen i dokumentet samma format som formatmallen i dokumentmallen."

Eftersom lagermasker inte finns i elements, förutom på justeringslager, så får man göra ett till lager i vilken man lägger gradienten och sedan grupperar de två. Då får man till samma effekt.

(Hej vad det går undan. Det kom visst ett svar emellan)

TUSEN TACK ALLIHOP och särskilt Max!

Fantastiskt nu har jag både laddat ner det där extrapaketet och fått det att fungera med lagermaskerna som jag fick tillgång till. Och så har jag fått två recept, som jag ska prova imorgon.

Underbart!

ANNONS
Götaplatsens Foto